Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Heej Nötis!

Jag håller med, och det kommer nog aldrig kännas som man vet säkert i dessa fall. Blev en tvär vändning från sannolika skäl till ingenting alls. Vanligtvis köper jag när man avskriver misstankar men samtidigt vet jag hur vanligt påtvingade självmord är inom hederskulturen, och sådana lämnar sällan någon bevisning att arbeta vidare med.
Samma med många balkongfall. Flickan/kvinnan tvingas ta livet av sig för att "rädda" sin familj/syskonens framtid. Vittnen ser att hon är ensam och hoppar frivilligt. Svårt bevisa något annat.
Hedersrelaterat våld är något vi i Sverige fortfarande saknar kunskap och verktyg kring och måste bli bättre på att motverka och utreda och bestraffa.
Men ja, detta kan såklart vara ett självmord och då vill man ju ogärna spekulera i annat av hänsyn till sörjande anhöriga. Men det skaver lite. Bollen hade liksom redan satts i rullning när de uttalade sig om misstänkta hedersmotiv.
Ja, om det är ett olyckligt självmord, är det ju fruktansvärt för de anhöriga. Försöker tänka mig in i situationen själv, hur sorgligt det skulle vara, med alla sorg, alla skuldkänslor och vetskap om att saker som för en tonåring kan kännas olösbara och tunga, kan lösa sig till det bättre. På det blir du själv misstänkt, häktad och omskriven både i media och på sociala medier som mördare.
Bollen, som du säger har satts i rullning, ofta genom läckor från utredningen med hjälp av media och kan förstås stilla vår hunger och vår nyfikenhet, men på bekostnad av att oskydliga blir misstänkliggjorda, kanske för evigt oavsett om de är skydliga eller inte.
Jag vet också fall som jag själv följt där FUP sedan kommit ut, där man sett at "de blodiga kläderna" som man hittade, inte alls hade med mordet att göra, bara för att ta ett ecempel.
I det här fallet kan ju t ex det faktum att flickan inte låg i det rum man sagt från början, berott på ett missförstånd, dålig svenska eller annan naturlig förklaring.
Även att "
saker henns mobil som skulle ha använts vid det påstådda självmordet, samt flickans mobiltelefon" hade försökts gömmas." kan ju ha haft logiska förklaringar.
Man kan tänka sig att någon som hittat henne blivit helt skräckslagen och tagit vapnet (om det nu var ett vapen) från fyndplatsen i ren chock för att visa någon annan vad som hänt. Eller att man flyttat flickan för att göra hjärtlungräddning/ hälla kallt vatten på henne och hon därför legat på annan plats än de för en utredning viktiga saker.
Här tänker jag att vi är så insatta i hur mordutredningar och brottsplatser undersöks örstår att man visserligen i första hand måste rädda liv, men när man ser att något inte längre går, förstår vi att inte vidröra vpen eller klampa in ytterligare på platsen. Detta kanske inte är lika inpräntat i människor som kommer från vissa andra länder/miljöer.
Jag hoppas att just de här viktiga bitarna är noggrant utredda av polisen och att de har fått rimliga förklaringar.
Samtidigt har vi som är utanför utrredningen inte fått någon förklaring på dessa konstiga och märkliga saker, plus som du påpekar, det gick från hundra till noll i en handvändning.
Om polisen/åklagaren har fått rimliga förklaringar till hur det har gått till, tycker jag att man för familjens skull ska vara lite övertydlig om sitt resultat. Är någon helt avförd och absolut säker på sin sak att det inte handlar om mord, kan man ge något lite mer för att grannar, skola, vänner ska förstå att detta inte är en nedlagd utredning i brist på bevis utan avförda personer som inte längre är misstänka för något alls och att det handlar inte om ett mord.
T ex kan det finnas vittnen, t ex vänner till flickan som berättat att hon varit olycklig, eller att man vet hur hon fått tag på vapnet (om det nu stämmer), eller någon/några andra pusselbitar som man kan lämna ifrån sig.
Som det är nu, blir det naturligtvis lätt så att man (allmänheten) inte kan dra någon slutsats. Det kan både handla om hedersmord eller självmord.
Tyvärr bestämmer sig många direkt, oavsett om de har bevis eller inte för att det handlar om mord, medan andra är mer balanserade och vill ha fler svar och att dra en slutsats.
Oerhört tragiskt är det, vad som än har hänt. En ung människa, ännu bara ett barn, har förlorat sitt liv helt i onödan!