2022-06-04, 17:04
Medlem
Flickan har alltså skjutit sig/fått hjälp med att skjuta sig. Var fick hon isåfall vapnet ifrån?

Man måste tänka på att ingen av oss vet vad som hänt familjen innan de kom till Sverige. De kan alla ha varit med om traumatiska händelser och de är såklart även i chock efter flickans död (chockad kan man bli även som skyldig) vilket kan göra att de verkar känslokalla när de anklagas för att ha mördat en familjemedlem om de nu inte gjort det. Rädsla för polisen kan visa sig på samma sätt som ren respektlöshet.

Utöver det tycker jag att media lagt fram allting väldigt konstigt. Har flickan bara varit ute med "kompisar" EN gång? Kanske kompisarna inte alls var så snälla kompisar. Något kan ju hänt då när hon var "ute med kompisar veckan innan" som fick henne att ta sitt liv...

Det är en hemsk händelse oavsett vem eller vad det var som drev henne till detta. Synd bara att det inte skulle bli samma drev om det skulle visa sig att tex mobbning var orsaken..
Citera
2022-06-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Man kan ju se detta som en form av lyckad integration.

I åratal har muslimerna hedersmördat sina döttrar precis som i hemländerna, varpå de blivit dömda för mord (som är olagligt i Sverige även om dottern har en svensk pojkvän etc). Nu har de begripit hur svensk lag fungerar och med relativ enkelhet anpassat sig så att de kringgår den irriterande svenska lagstiftningen. Självmord är ju inte olagligt (längre) och det är ju väldigt svårt att bevisa att någon tvingats till självmord. I vanliga fall är det nog inte så lätt heller, men när en hel familj sluter upp mot en ensam tonårsdotter med påtryckningar och hot, gärna under lång tid, så kan man få en människa att ta den erbjudna vägen ut.

Så lätt var det. Och åklagaren kan bara konstatera att det är omöjligt att nå en fällande dom och därför lägga ner åtalet oavsett hur uppenbart det är att det handlar om heders(själv)mord.

Jag spår att det lär bli statistiskt vanligare med självmord bland invandrartjejer framöver, samtidigt som balkongflygningar lär minska i ungefär motsvarande grad.

Heja Sverige!

Jag tror det ligger någonting i det du säger..
Om man påverkar någon att begå ett självmord (psykiskt eller på annat sätt) så måste väl det vara ett brott i sig, medhjälp till självmord typ. Det är något som inte känns rätt här efter att ha läst ett antal inlägg på slutet. Polisen borde ha gått vidare med fallet och inte bara lagt ned det.
Citera
2022-06-05, 01:03
Medlem
Hur kan ni fortsätta påstå mord trots att polisen klart och tydligt säger att utredning visar på att det var självmord. Den här tjejen mobbades i skolan. Hennes familj är förkrossade och ni påstår att dom firar. Någon gräns måste finnas för hur ni spekulerar. Tänk om ni själva häktades för mord när ni är i total chock över att en älskad familjemedlem är död. Vilket trauma!
Senast redigerad av Maggie72 2022-06-05 kl. 01:17.
Citera
2022-06-05, 08:34
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie72
Hur kan ni fortsätta påstå mord trots att polisen klart och tydligt säger att utredning visar på att det var självmord. Den här tjejen mobbades i skolan. Hennes familj är förkrossade och ni påstår att dom firar. Någon gräns måste finnas för hur ni spekulerar. Tänk om ni själva häktades för mord när ni är i total chock över att en älskad familjemedlem är död. Vilket trauma!

En familjemedlem ska ha skrattat åt polisen i förhör och sagt att de aldrig kommer kunna bevisa nåt. Sen agerar man självklart väldigt ledsen framför svenska medier innan man går och får ryggdunkar av andra araber över att ha återupprättat hedern i familjen.

Man kan nog både vara mobbad av klasskompisarna och förtryckt av familjen samtidigt.
Citera
2022-06-05, 08:41
Medlem
Citat:

Var får en 14 årig tjej tag på en pistol.
Var hon en erfaren grytjaktsjägare med licens för en 22'a?
Citera
2022-06-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
En familjemedlem ska ha skrattat åt polisen i förhör och sagt att de aldrig kommer kunna bevisa nåt. Sen agerar man självklart väldigt ledsen framför svenska medier innan man går och får ryggdunkar av andra araber över att ha återupprättat hedern i familjen.

Man kan nog både vara mobbad av klasskompisarna och förtryckt av familjen samtidigt.

Fina människor vi tar hit.....
Citera
2022-06-05, 08:48
Medlem
Tiares avatar
Citat:

För att det finns signs att familjen har med detta att göra. Oavsett om dödsorsaken är något som är vanligt inom självmord så kan det lika väl varit familjen som tvingat henne till det.
Citera
2022-06-05, 09:12
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det var en ny uppgift för mig också, även om jag naturligtvis inte kan säga att jag läst alla artiklar i fallet.

En anmärkningsvärd uppgift om den stämmer.

Det lämnar många frågor och även ökar misstanken något.

T ex varifrån har hon fått vapnet, och har utredningen kunnat reda ut det?
Fanns vapnet isf kvar på plats? Kunde man utesluta att annan hållit i vapnet? Fingeravtryck, kulriktining mm?

Andra saker som kan kännas oroande, var att "saker henns mobil som skulle ha använts vid det påstådda självmordet, samt flickans mobiltelefon" hade försökts gömmas.

Om det stämmer verkar det väldigt konstigt, särskilt som om det är just de här prylarna.
"Mordet på en 14-årig flicka i Nacka tros ha maskerats som ett självmord av familjen. De familjemedlemmar som gripits – flickans mamma, bror och kusin – gav olika berättelser till polisen efter att flickans kropp hade påträffats vilket ledde till misstankar. Det rapporterar Expressen.

Familjen ska också ha försökt gömma föremål efter flickans död, bland annat saker som skulle ha använts vid det påstådda självmordet, samt flickans mobiltelefon
."
https://omni.se/kan-ha-maskerat-mord...mobil/a/MLer8o

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Försöker se på det hela från många perspektiv, men det hela känns lite motsägelsefullt när man inte får förklaringar på dessa saker.

Heej Nötis!
Jag håller med, och det kommer nog aldrig kännas som man vet säkert i dessa fall. Blev en tvär vändning från sannolika skäl till ingenting alls. Vanligtvis köper jag när man avskriver misstankar men samtidigt vet jag hur vanligt påtvingade självmord är inom hederskulturen, och sådana lämnar sällan någon bevisning att arbeta vidare med.

Samma med många balkongfall. Flickan/kvinnan tvingas ta livet av sig för att "rädda" sin familj/syskonens framtid. Vittnen ser att hon är ensam och hoppar frivilligt. Svårt bevisa något annat.

Hedersrelaterat våld är något vi i Sverige fortfarande saknar kunskap och verktyg kring och måste bli bättre på att motverka och utreda och bestraffa.

Men ja, detta kan såklart vara ett självmord och då vill man ju ogärna spekulera i annat av hänsyn till sörjande anhöriga. Men det skaver lite. Bollen hade liksom redan satts i rullning när de uttalade sig om misstänkta hedersmotiv.
Citera
2022-06-06, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Heej Nötis!
Jag håller med, och det kommer nog aldrig kännas som man vet säkert i dessa fall. Blev en tvär vändning från sannolika skäl till ingenting alls. Vanligtvis köper jag när man avskriver misstankar men samtidigt vet jag hur vanligt påtvingade självmord är inom hederskulturen, och sådana lämnar sällan någon bevisning att arbeta vidare med.

Samma med många balkongfall. Flickan/kvinnan tvingas ta livet av sig för att "rädda" sin familj/syskonens framtid. Vittnen ser att hon är ensam och hoppar frivilligt. Svårt bevisa något annat.

Hedersrelaterat våld är något vi i Sverige fortfarande saknar kunskap och verktyg kring och måste bli bättre på att motverka och utreda och bestraffa.

Men ja, detta kan såklart vara ett självmord och då vill man ju ogärna spekulera i annat av hänsyn till sörjande anhöriga. Men det skaver lite. Bollen hade liksom redan satts i rullning när de uttalade sig om misstänkta hedersmotiv.

Ja, om det är ett olyckligt självmord, är det ju fruktansvärt för de anhöriga. Försöker tänka mig in i situationen själv, hur sorgligt det skulle vara, med alla sorg, alla skuldkänslor och vetskap om att saker som för en tonåring kan kännas olösbara och tunga, kan lösa sig till det bättre. På det blir du själv misstänkt, häktad och omskriven både i media och på sociala medier som mördare.

Bollen, som du säger har satts i rullning, ofta genom läckor från utredningen med hjälp av media och kan förstås stilla vår hunger och vår nyfikenhet, men på bekostnad av att oskydliga blir misstänkliggjorda, kanske för evigt oavsett om de är skydliga eller inte.

Jag vet också fall som jag själv följt där FUP sedan kommit ut, där man sett at "de blodiga kläderna" som man hittade, inte alls hade med mordet att göra, bara för att ta ett ecempel.

I det här fallet kan ju t ex det faktum att flickan inte låg i det rum man sagt från början, berott på ett missförstånd, dålig svenska eller annan naturlig förklaring.

Även att "saker henns mobil som skulle ha använts vid det påstådda självmordet, samt flickans mobiltelefon" hade försökts gömmas." kan ju ha haft logiska förklaringar.

Man kan tänka sig att någon som hittat henne blivit helt skräckslagen och tagit vapnet (om det nu var ett vapen) från fyndplatsen i ren chock för att visa någon annan vad som hänt. Eller att man flyttat flickan för att göra hjärtlungräddning/ hälla kallt vatten på henne och hon därför legat på annan plats än de för en utredning viktiga saker.

Här tänker jag att vi är så insatta i hur mordutredningar och brottsplatser undersöks örstår att man visserligen i första hand måste rädda liv, men när man ser att något inte längre går, förstår vi att inte vidröra vpen eller klampa in ytterligare på platsen. Detta kanske inte är lika inpräntat i människor som kommer från vissa andra länder/miljöer.

Jag hoppas att just de här viktiga bitarna är noggrant utredda av polisen och att de har fått rimliga förklaringar.

Samtidigt har vi som är utanför utrredningen inte fått någon förklaring på dessa konstiga och märkliga saker, plus som du påpekar, det gick från hundra till noll i en handvändning.

Om polisen/åklagaren har fått rimliga förklaringar till hur det har gått till, tycker jag att man för familjens skull ska vara lite övertydlig om sitt resultat. Är någon helt avförd och absolut säker på sin sak att det inte handlar om mord, kan man ge något lite mer för att grannar, skola, vänner ska förstå att detta inte är en nedlagd utredning i brist på bevis utan avförda personer som inte längre är misstänka för något alls och att det handlar inte om ett mord.

T ex kan det finnas vittnen, t ex vänner till flickan som berättat att hon varit olycklig, eller att man vet hur hon fått tag på vapnet (om det nu stämmer), eller någon/några andra pusselbitar som man kan lämna ifrån sig.

Som det är nu, blir det naturligtvis lätt så att man (allmänheten) inte kan dra någon slutsats. Det kan både handla om hedersmord eller självmord.

Tyvärr bestämmer sig många direkt, oavsett om de har bevis eller inte för att det handlar om mord, medan andra är mer balanserade och vill ha fler svar och att dra en slutsats.

Oerhört tragiskt är det, vad som än har hänt. En ung människa, ännu bara ett barn, har förlorat sitt liv helt i onödan!
Citera
2022-06-15, 09:35
Medlem
Jag hoppas att ägaren av huset säger upp kontraktet nu och skaffar nya hyresgäster. Såg två kvinnor som gick in i huset igår och en ung man som var inne i huset som stängde fort om kvinnorna när de kom in.

Det borde ju ligga i familjens intresse också att flytta. Jag hade då inte velat bo kvar i lägenheten där min "dotter tog livet av sig"..

Känns inte bra att återigen behöva se de boende där. Känslan efter det kusinen sa om att "ni kan aldrig sätta dit oss för det här" är ju inte jättebra..
Citera
2022-06-15, 13:28
Medlem
Jag förstår att de inte kan dömas om hon själv tryckte av pistolen men är ändå helt övertygad om att de varit drivande pga broderns uttalanden, konstigheterna kring brottsplatsen och den vedertagna hedersproblematiken som fanns i hemmet. Det är ju inte direkt något okänt fenomen att driva personer till självmord och hedersmotiven fick ju ett helt eget omnämnande när det för mindre än två år sedan blev straffbart att uppmana till självmord.
Citat:
En företeelse som har uppmärksammats på senare
år är unga kvinnor som hoppar från balkonger eller fönster för att ta sina
liv och i många fall misstänks ha varit pådrivna av familjer och släktingar.
Enligt polisen handlar det ofta i själva verket om förtäckta hedersmord,
där familjerna klarar sig undan straff eftersom sättet att gå till väga är
självmord. (Se Norée, Balkongflickor. JFT 2–4/2017 s. 697.)
https://www.google.com/url?sa=t&sour...TrOdwW5Agl95Re
Citera
2022-11-02, 20:06
Medlem
Nu har jag inte sett någon från familjen där på ett bra tag. Däremot så har ägaren av huset varit där mycket och gjort i ordning.

Känns som att de har tvingats bort därifrån, antingen om det är kommunen som sagt upp kontraktet eller om det var ägaren som sa upp kontraktet. Någon som vet mer?

Finns en bil ståendes på uppfarten med utländska skyltar, den har stått där länge länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in