Citat:
Ursprungligen postat av
anonn
Somalisk hederskultur är lite annorlunda från hederskulturerna i MÖ och Pakistan.
Rumpskakningar och lite luderbeteende är mer accepterat.
Fadern är ofta frånvarande och har därmed ingen heder att förlora eftersom han har inte ens tillräckligt mycket heder för att ta hand om sina barn. Morsan har ett hopplöst jobb att som analfabet ta hand om 7-8 barn med daddy issues.
Med andra ord, somalier försöker efterlikna MÖ när det gäller heder och patriarkal klankultur men det blir inte riktigt lika organiserat och konsekvent som hos MÖ eftersom somalier även delar kaos-tendenser med västafrikaner/purnegroider.
Vad som kan ha hänt här?
14-årig somalie-tjej har brytit mot vissa normer i somaliska kulturen.
Samtidigt har hon en kusin och bröder som är psykiskt störda och extremt våldsamma, som så många andra somalier.
Kombinationen av kaxig, självständig somalietjej och aggressiva psykopat-somalier med låg impulskontroll ledde till detta mord, dråp eller självmord enligt mig.
Hedersvåld har troligtvis förekommit men för mig är det här inget riktigt hedersmord utan snarare oplanerat impulsiv negervåld som gick överstyr.
Kanske begick tjejen självmord, där våldet från familjen/släktingarna och hedersförtrycket spelade in.
Låter logiskt!
Jag tror att mamman blev arg på henne och inte lät dottern går till skolan efter kvartssamtalet. Dottern fortsatte använda sin telefon och skrev med sin klass under tiden hon var hemma.
Eventuellt med en kille.
Mamman visste till slut inte hur hon skulle få vett i dottern så hon tillkallade hjälp- kusinen.
Kusinen verkar vara en macho typ som gärna hjälper till med sånt här. Han kom och tog hennes telefon och såg att hon även pratat med killar på telefon.
Och då var han ju tvungen att visa sin ”manlighet”. Aggressionsproblem har han nog massa och kunde inte hantera att hon inte lyssnade på honom. Hur mycket brodern var med i det hela är svårt att säga. Beror på var hon dog. Var hon ensam med någon i ett rum eller var alla närvarande? Kanske är det svårt att gå in och skydda systern om hon begått någon skamfyllt, eller så är hennes bror riktigt sjuk han med.
Jag tror kusinen ströp henne, eventuellt med hjälp av de andra. Men även om de andra inte var delaktiga i just det så lät de kusinen göra det vilket också skapar delaktighet.
Denne kusin tror säkert han är jätte intelligent och trodde han var så smart när de kom på att de kan säga att det är självmord. Det de inte insåg är att rättsläkare väldigt enkelt kan genom fynd se om det är självmord eller inte. Om någon hängt sig eller blivit strypt.
Alla som var delaktiga i att mörda ett barn förtjänar det värsta straffet!! Tyvärr kommer de inte straffas ordentligt i Sverige.
Vila i frid flicka ❤️