2022-05-24, 23:44
Medlem
Svennis7254s avatar
Står Etiopien som medborgare, i häktningsframställan, så troligen Etiopien, det hade INTE stått Etiopien om det varit Somalia, detta är domstolarna noggranna med
Citera
2022-05-24, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Den ENDA i tråden som säger att de är från Eritrea är DU.

Rätt säker att jag såg något inlägg där de nämnde Eritrea. Men det har kommit ut nu i vilket fall att det gäller Muslimer som kommit från Etiopien.
Ingen anledning till att tro att jag trollar, att jag nämner vad som sagts i tråden är väl inte en indikation på att jag trollar utan mer en navigationsfråga kring frågan. Förstår att du kan vara känslig för att folk säger fel men att anklaga mig för troll är bara fel.

Tack för din rättning i alla fall.
Citera
2022-05-24, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Står Etiopien som medborgare, i häktningsframställan, så troligen Etiopien, det hade INTE stått Etiopien om det varit Somalia, detta är domstolarna noggranna med

Ja de är nog medborgare i Etiopien. Men domstolarna gör ju ingen egen utredning kring det, de får förlita sig på uppgifter från MigV och polis.
Citera
2022-05-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Min magkänsla säger att flickan stannade hemma för mamman tog hennes mobil ifrån henne.

När hon inte fick sin mobil tillbaka så ville hon skrämma sin mamma genom att ta tabletter men det blev självmord…

Om sådan är situationen så lider jag med mamma att först förlora sitt barn och sedan straffas för något hon inte har bidragit till.

Har svårt att se att deras relation var så fin att man bara kan döda så lätt

Nu vet vi inte vilken bevisning som finns, men de tre personerna, mamman, brodern, och kusinen är häktade på sannolika skäl, alltså den starkare misstankegraden, finns även skäligen misstänkt, som är svagare misstanke. Men dessa är alltså alla tre på starkare graden. Har extremt svårt att tro att någon blir det om det finns en osäkerhet om dödsorsak. Hade det varit ett läge där varken mord eller självmord kunnat uteslutas, hade möjligen någon kunnat bli häktad som skäligen misstänkt, men aldrig på sannolika skäl.

Så att hon blev mördad får vi tyvärr utgå från. Exakt vilka roller var och en av de tre misstänkta personerna har haft, vet vi dock inte säkert än. Men det mest sannolika är tyvärr att de gjort det mer eller mindre i samförstånd, med kanske någon som mest drivande.
Citera
2022-05-25, 00:35
Medlem
Fy farao om det är så. Hur har man hjärta till det?
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nu vet vi inte vilken bevisning som finns, men de tre personerna, mamman, brodern, och kusinen är häktade på sannolika skäl, alltså den starkare misstankegraden, finns även skäligen misstänkt, som är svagare misstanke. Men dessa är alltså alla tre på starkare graden. Har extremt svårt att tro att någon blir det om det finns en osäkerhet om dödsorsak. Hade det varit ett läge där varken mord eller självmord kunnat uteslutas, hade möjligen någon kunnat bli häktad som skäligen misstänkt, men aldrig på sannolika skäl.

Så att hon blev mördad får vi tyvärr utgå från. Exakt vilka roller var och en av de tre misstänkta personerna har haft, vet vi dock inte säkert än. Men det mest sannolika är tyvärr att de gjort det mer eller mindre i samförstånd, med kanske någon som mest drivande.
Citera
2022-05-25, 00:44
Medlem
Krimkolls avatar
Att man har olika berättelser om vad som hänt, man har sjukanmält henne, man har försökt dölja vad som hänt osv osv borde räcka som kraftigt förstärkta misstankar om mord. Att man mördat henne för att hon gör uppgifter i skolan med blandade grupper säger väl allt om dessa primitiva människor. Deras försvarsadvokat verkar ju vara en dåre han också som för deras talan i media och påstår att hedersmord inte sker i deras kultur, nähä men tjena.
Citera
2022-05-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Fy farao om det är så. Hur har man hjärta till det?

Om det är så som det verkar så är de givetvis fruktansvärda kräk. Mörda sitt 14-åriga barn/syster/kusin för helt normala högstadieaktiviteter. Totalt vidrigt.

Nu vet vi inte om alla tre är skyldiga, skulle kunna vara att någon av dem varit helt ovetande. Men tvivlar tyvärr rätt starkt på det.
Citera
2022-05-25, 02:56
Medlem
Somalisk hederskultur är lite annorlunda från hederskulturerna i MÖ och Pakistan.
Rumpskakningar och lite luderbeteende är mer accepterat.
Fadern är ofta frånvarande och har därmed ingen heder att förlora eftersom han har inte ens tillräckligt mycket heder för att ta hand om sina barn. Morsan har ett hopplöst jobb att som analfabet ta hand om 7-8 barn med daddy issues.
Med andra ord, somalier försöker efterlikna MÖ när det gäller heder och patriarkal klankultur men det blir inte riktigt lika organiserat och konsekvent som hos MÖ eftersom somalier även delar kaos-tendenser med västafrikaner/purnegroider.

Vad som kan ha hänt här?
14-årig somalie-tjej har brytit mot vissa normer i somaliska kulturen.
Samtidigt har hon en kusin och bröder som är psykiskt störda och extremt våldsamma, som så många andra somalier.
Kombinationen av kaxig, självständig somalietjej och aggressiva psykopat-somalier med låg impulskontroll ledde till detta mord, dråp eller självmord enligt mig.
Hedersvåld har troligtvis förekommit men för mig är det här inget riktigt hedersmord utan snarare oplanerat impulsiv negervåld som gick överstyr.
Kanske begick tjejen självmord, där våldet från familjen/släktingarna och hedersförtrycket spelade in.
Senast redigerad av anonn 2022-05-25 kl. 03:05.
Citera
2022-05-25, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Somalisk hederskultur är lite annorlunda från hederskulturerna i MÖ och Pakistan.
Fadern är ofta frånvarande och har därmed ingen heder att förlora eftersom han har inte ens tillräckligt mycket heder för att ta hand om sina barn. Morsan har ett hopplöst jobb att som analfabet ta hand om 7-8 barn med daddy issues.
Med andra ord, somalier försöker efterlikna MÖ när det gäller heder och patriarkal klankultur men det blir inte riktigt lika organiserat och konsekvent som hos MÖ eftersom somalier även delar kaos-tendenser med västafrikaner/purnegroider.

Vad som kan ha hänt här?
Samtidigt har hon en kusin och bröder som är psykiskt störda och extremt våldsamma, som så många andra somalier.
Kombinationen av kaxig, självständig somalietjej och aggressiva psykopat-somalier med låg impulskontroll ledde till detta mord, dråp eller självmord enligt mig.
Hedersvåld har troligtvis förekommit men för mig är det här inget riktigt hedersmord utan snarare oplanerat impulsiv negervåld som gick överstyr.
Kanske begick tjejen självmord, där våldet från familjen/släktingarna och hedersförtrycket spelade in.

Varifrån kommer din uppgift om Somalia? Familjen kommer från Etiopien.
Citera
2022-05-25, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Varifrån kommer din uppgift om Somalia? Familjen kommer från Etiopien.

Somalier är en etnisk grupp vars historiska hemland ligger i Somalia och delar av Djibouti, Etiopien och Kenya.
Denna familjen är etniska somalier ifrån Etiopien.
Citera
2022-05-25, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn

Vad som kan ha hänt här?

Låter logiskt!
Jag tror att mamman blev arg på henne och inte lät dottern går till skolan efter kvartssamtalet. Dottern fortsatte använda sin telefon och skrev med sin klass under tiden hon var hemma.
Eventuellt med en kille.

Mamman visste till slut inte hur hon skulle få vett i dottern så hon tillkallade hjälp- kusinen.
Kusinen verkar vara en macho typ som gärna hjälper till med sånt här. Han kom och tog hennes telefon och såg att hon även pratat med killar på telefon.
Och då var han ju tvungen att visa sin ”manlighet”. Aggressionsproblem har han nog massa och kunde inte hantera att hon inte lyssnade på honom. Hur mycket brodern var med i det hela är svårt att säga. Beror på var hon dog. Var hon ensam med någon i ett rum eller var alla närvarande? Kanske är det svårt att gå in och skydda systern om hon begått någon skamfyllt, eller så är hennes bror riktigt sjuk han med.

Jag tror kusinen ströp henne, eventuellt med hjälp av de andra. Men även om de andra inte var delaktiga i just det så lät de kusinen göra det vilket också skapar delaktighet.

Denne kusin tror säkert han är jätte intelligent och trodde han var så smart när de kom på att de kan säga att det är självmord. Det de inte insåg är att rättsläkare väldigt enkelt kan genom fynd se om det är självmord eller inte. Om någon hängt sig eller blivit strypt.

Alla som var delaktiga i att mörda ett barn förtjänar det värsta straffet!! Tyvärr kommer de inte straffas ordentligt i Sverige.

Vila i frid flicka ❤️
Citera
2022-05-25, 07:25
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Många sidor i tråden har det blivit nu men vad jag kan se vet man fortfarande inte vad familjen kommer ifrån eller vilka de är? Namn?

Det står två inlägg upp vart dom kommer ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in