2022-05-24, 22:12
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Verkar som jag läser en kurs i religionkunskap när jag läser tråden, kristen, muslim blablabla. 🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️ vad kan denna stackars lilla flicka ha gjort för att förtjäna döden 🥺🥺 kan de verkligen handla om gruppchatteb

Dom har väl misshandlat henne så det kommit fram att nån tjej pussat nån kille i klassen, umgås hon på samma sätt måste hon dö då enligt Skamkulturen.
Citera
2022-05-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Då det sägs vara en familj från eritrea

Citat:
Vi har hört lite olika i tråden nu, någon säger Eritrea en annan Etiopien.

Den ENDA i tråden som säger att de är från Eritrea är DU.
Varför trollar du i tråden?
Du kan inte referera till din egen trollning och bli trovärdig.

De är etiopiska medborgare med somaliska namn.
Citera
2022-05-24, 22:28
Medlem
Vet man vilken etnisk bakgrund flickan och hennes familj har?
Citera
2022-05-24, 22:29
Medlem
hejkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Då har du bara hjälpt tjejerna på din skola. Tanken är god men det är våra högavlönade politiker som måste ta tag i problemet.

Jag håller med dig, men någonstans måste man börja. Politikerna gör inte ett skit, de gapar och skriker eftersom det är val snart, men sedan blir det tyst. Detta gäller ALLA partier. Jag har inget förtroende för dem.

Om det bara fanns ett sätt att få fram våra röster på något sätt. Jag har en väldigt liten krets irl, och eftersom detta ämne är lite tabu inom MENA cirklar, blir det ännu svårare att få ut ordet.

Därför vill jag göra vad jag kan, även om det är på en mindre skala. Någon måste slåss för flickorna, och även en del av pojkarna som drabbas av hederskulturen. Vi är inte någons jävla heder.
Citera
2022-05-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Ni ska inte svänga er med siffror så slarvigt.

Utrikes födda i Sverige
31 december 2021
2 090 503

10 452 326 - 7 699 754 = 2 752 572 är mer än 2,75 miljoner med någon form av utländsk bakgrund

7 699 754 är 73,7 % som har två svenskfödda föräldrar.

Utrikes födda efter födelsevärldsdel: Afrika 2,3%
De är jätte få!!
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...december-2021/

Det finns två olika uppgifter om vad familjen ska ha reagerat med ilska mot.
1. BO deltagit i grupparbete i skolan där pojkar och flickor blandats
2. BO efter skolan umgåtts med skolkompisar

Är det båda eller bara en som stämmer?

Är det skolan eller en av BO:s skolkompisar som larmat Kling och Klang-kåren som ville ha det som självmord först?
Vi vet ännu inte vem BO är och hur hon var. Spelade hon fotboll som Ulla skrev?
Bara klanmamman har sagt något om BO?
Jag vet inte var du har fått dina siffror från, men det är faktiskt irrelevant egentligen för det här ärendet. Han som skrev inlägget om två miljoner med utländsk härkomst är lika primitiv som den här familjen är.
BO är troligtvis en vanlig tonåring och familjen är både barbarisk och primitiv. Jag hoppas att de så småningom får det straff de förtjänar. För det spelar absolut ingen roll hur BO var som person, hon var bara ett barn.
Citera
2022-05-24, 22:32
Medlem
Citat:
Vi har hört lite olika i tråden nu, någon säger Eritrea en annan Etiopien.
I vilket fall, Muslimer eller kopter... samma hedersgrej dessvärre.

En av de häktade heter Mohammed. Räcker det med ledtråd för att visa vilken religion familjen är från? Sluta babbla om de skulle vara annat för det sprider bara falska rykten och förpestar tråden med sådana som dig. Punkt.
Citera
2022-05-24, 22:35
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejkitty
Jag håller med dig, men någonstans måste man börja. Politikerna gör inte ett skit, de gapar och skriker eftersom det är val snart, men sedan blir det tyst. Detta gäller ALLA partier. Jag har inget förtroende för dem.

Om det bara fanns ett sätt att få fram våra röster på något sätt. Jag har en väldigt liten krets irl, och eftersom detta ämne är lite tabu inom MENA cirklar, blir det ännu svårare att få ut ordet.

Därför vill jag göra vad jag kan, även om det är på en mindre skala. Någon måste slåss för flickorna, och även en del av pojkarna som drabbas av hederskulturen. Vi är inte någons jävla heder.

Din plan låter mycket god, kommer bli mörkt, med flera elever som kommer ”försvinna” men håller du dig mentalt frisk och kan med att ställa upp i Debatt och liknande program kommer du kunna göra riktig skillnad.

Att ta tillbaka det en gång vackra ordet heder vore en bra början, vad är själva Arabiska ordet, är det samma ord för skam?
Citera
2022-05-24, 22:38
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadbishS
Vet man vilken etnisk bakgrund flickan och hennes familj har?

Det mesta pekar på Somalier, tror det finns en grupp som kallas Oromo som också kan vara trolig. Östafrikanska muslimer är det i alla fall.
Citera
2022-05-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Du har väldigt dåliga odds om du tror att det är svenskar som begår hedersbrott.

Hedersmord pysslade svenskar med för typ 300 år sedan - nu är vi smartare tack gode gud🙏
Vi har insett att kvinnor är ok - till och med helt ok förutom några "loosers" som tror att deras kvinnor gillar en omgång stryk
Citera
2022-05-24, 23:01
Medlem
Stackars lilla flicka - vila nu i frid 😥⚘
Citera
2022-05-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xolium
Varför dra in islam i detta? Ingenstans förespråkar Koranen om att hedersmord är acceptabelt. Det är män med deras sjuka bekräftelsebehov från omgivningen som är problemet, inte religionen.

“And whoever kills a believer intentionally, his recompense is Hell to abide therein; and the Wrath and the Curse of Allaah are upon him, and a great punishment is prepared for him”

Surah An-Nisa 4:93

Tror inte någon säger att Koranen förespråkar det, utan handlar mer om vad man tar in kulturellt och sedan använder religionen som en stödpelare till deras argument.
Citera
2022-05-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Kusinen var 21 skriver du, de andra då?

Brodern (båda var väl inte inblandade) kommer knappast bli bättre inom vården och återfalla i brottslighet så vi borde kunna sparka ut honom ut ur landet och även modern om hon aktivt deltagit. Är en av bröderna oskyldig, ska givetvis inte han straffas för att hans släkt är störda, utan han ska skyddas från dem. Dessutom blir han även eventuellt brottsoffer i det här och ska ha åtal väckt på hans vägar, skadeståndsanspråk osv

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...ens-stallning/

Åldern 21 är från tråduppgift, tror brodern är 17 (enl uppg), moder ingen aning (men spelar ju ingen roll för ev straff).
Knappast blir nån bättre inom Krim-vård, men det har nog heller ingen påstått.
Att sparka ut kriminella? Ja i den bästa av världar. Men inte från detta land.
Självklart skall ingen oskyldig straffas. Men just därför kan också alla komma att frias; alla skyller på alla osv och inget kan absolut bevisas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in