• 1
  • 2
2022-05-20, 16:54
Medlem
Hallhyttas avatar
Har förälskat mig i "Lidls finska vitlökspotatis" (märket Oolannin), men tänker att det borde bli godare att göra själv. Jag hittar flera recept på vitlökspotatis, men inget på det sättet: skivad potatis som läggs i ugnen med tillsatt grädde. Någon som provat att göra det själv?
Citera
2022-05-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallhytta
Har förälskat mig i "Lidls finska vitlökspotatis" (märket Oolannin), men tänker att det borde bli godare att göra själv. Jag hittar flera recept på vitlökspotatis, men inget på det sättet: skivad potatis som läggs i ugnen med tillsatt grädde. Någon som provat att göra det själv?
Ehh ja.. kallas ju även potatisgratäng. Det är extremt enkelt att laga. Skivad potatis, grädde, vitlök, salt, ca 50 minuter i 200 grader, klart.
Citera
2022-05-20, 17:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det är gott, ja! Potatis, grädde, vitlök, salt och peppar.
Enkelt recept.
Citera
Medlem
Är det likt detta ?

https://mariellsrecept.blogspot.com/...tis-i-ugn.html

4 port
225 grader

800 g potatis
½ dl olja
2-3 vitlöksklyftor
salt, peppar
basilka, timjan

Skala och skiva potatisen tunt, gärna med en matberedare. Skölj skivorna i ett durkslag så stärkelsen försvinner. Bred ut potatisen på bakplåtspapper, droppa över oljan och pressa över vitlöken. Krydda och stek potatisen högt upp i ugnen ca 20-30 min tills potatisen fått fin färg.

Jag tror det är Franskt ifrån början ?
Citera
Medlem
alroberts avatar
antar att det är denna du pratar om och det är ju som personen över mig påpekar potatisgratäng?
Citera
2022-05-20, 17:05
Medlem
den är väl utan grädde ?

se mitt recept
Citera
2022-05-20, 17:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Är det likt detta ?

https://mariellsrecept.blogspot.com/...tis-i-ugn.html

4 port
225 grader

800 g potatis
½ dl olja
2-3 vitlöksklyftor
salt, peppar
basilka, timjan

Skala och skiva potatisen tunt, gärna med en matberedare. Skölj skivorna i ett durkslag så stärkelsen försvinner. Bred ut potatisen på bakplåtspapper, droppa över oljan och pressa över vitlöken. Krydda och stek potatisen högt upp i ugnen ca 20-30 min tills potatisen fått fin färg.

Jag tror det är Franskt ifrån början ?

Finnarna har inte i varken basilika, timjan eller olja. De har däremot dubbel mängd vitlök.
Kryddor är bara salt och peppar. Om man nu ska göra den finska varianten alltså.
Citera
2022-05-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finnarna har inte i varken basilika, timjan eller olja. De har däremot dubbel mängd vitlök.
Kryddor är bara salt och peppar. Om man nu ska göra den finska varianten alltså.

mmm jag översatte finskan i innehållsförteckning och det står
vitlöksolja, vitlök, socker, salt, peppar.

Vitlöksolja gör man väl själv typ dagen innan kanske halv deciliter pressa i vitlök , röra om och låta dra 24h typ ?

Sen ska det vara även extra vitlök pressat till potatisarna
Citera
2022-05-20, 17:22
Medlem
ViolaRasmussons avatar
Citat:

Mums.

Mvh Viola
Citera
2022-05-20, 18:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
mmm jag översatte finskan i innehållsförteckning och det står
vitlöksolja, vitlök, socker, salt, peppar.

Vitlöksolja gör man väl själv typ dagen innan kanske halv deciliter pressa i vitlök , röra om och låta dra 24h typ ?

Sen ska det vara även extra vitlök pressat till potatisarna

8 kpl valkosipulin kynsiä står det, dvs. 8 st. vitlöksklyftor. Inte olja, kynsiä betyder klyftor.
Citera
2022-05-20, 18:45
Medlem
Ainesosat
Peruna, valkosipulimauste (suola, valkosipuli, sokeri, hiivauute, rypälesokeri, maltodekstriini, valkosipuliöljy).

Svensk översättning

Ingredienser
Potatis, vitlökskrydda (salt, vitlök, socker, jästextrakt, druvsocker, maltodextrin, vitlöksolja).

Klart man har olja i potatisgratäng , annars skulle det ju brinna helt fast och smaka torrt

https://www.oolannin.fi/products/ool...runat-750-g-2/
Senast redigerad av hemmakocken 2022-05-20 kl. 18:47.
Citera
2022-05-20, 20:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ainesosat
Peruna, valkosipulimauste (suola, valkosipuli, sokeri, hiivauute, rypälesokeri, maltodekstriini, valkosipuliöljy).

Svensk översättning

Ingredienser
Potatis, vitlökskrydda (salt, vitlök, socker, jästextrakt, druvsocker, maltodextrin, vitlöksolja).

Klart man har olja i potatisgratäng , annars skulle det ju brinna helt fast och smaka torrt

https://www.oolannin.fi/products/ool...runat-750-g-2/
Olja i potatisgratäng? Där försvann allt ditt av ditt förtroende, inom matlagningsområdet iaf.
Olja kan möjligtvis användas till att smörja formen, i gratängen används grädde. Punkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in