2022-05-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldenbarnevelt
Från Polisens hemsida:

”20 maj 20:21, Uppdatering, Essunga
Den tekniska undersökningen är klar i Nossebro gällande det misstänkta dubbelmordet.
Den har inte gett styrka åt misstanken om att ett brott har skett. Men vi kan inte helt avskriva brottsmisstanken och ytterligare utredningsåtgärder kan komma att vidtas.”

Är det fortfarande misstänkt mord? Ska Expressens felaktiga rubrik få styra?

https://polisen.se/aktuellt/polisens...fm.loc=Essunga
Jag tolkar det som att det inte framkommit någonting som alls tyder på att det var mord men kanske inte heller något som direkt kan fastslå annat. Tills det är definitivt, hugget i sten och fastslagit i skrift så ses det nog formellt som ett potentiellt mord tills det inte gör det längre. Och det är väl där det kommer att hamna när all formalia är överstökad gissar jag.
Citera
2022-05-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag tolkar det som att det inte framkommit någonting som alls tyder på att det var mord men kanske inte heller något som direkt kan fastslå annat. Tills det är definitivt, hugget i sten och fastslagit i skrift så ses det nog formellt som ett potentiellt mord tills det inte gör det längre. Och det är väl där det kommer att hamna när all formalia är överstökad gissar jag.
..och då kommer kontot Urna att hamna på den flashbackianska soptipp där det kontot borde ha hållit sig hela tiden!
Att oombedd börja sprida osanningar på det viset som kontot Urna har gjort här i tråden, borde vara straffbart. Ett uppmärksamhetssökande källartroll som ställer till oreda.

Se gärna inlägget från KevinPopov från igår morse! Det visar vad inlägg från Urna leder till.
Citera
2022-05-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Kanske inte dör "nån gång"? Pengagalna ungar som väntar på arv? Bara en tanke.....
Och den "tanken" kände du dig tvungen till att dela med dig av här i tråden?
Berätta gärna varför.
Jag väntar med spänning.
Citera
2022-05-22, 09:56
Medlem
Ja, bedrövligt att man kan sitta och skriva osanningar som i själva verket är helt vilda gissningar och som får igång snacket i små samhällen som i Nossebro. Det blir ett rykte och sedan sprids det som en löpeld och längs vägen förstoras/kryddas det på lite extra. Kan bli hur fel som helst! Tänk dig för innan du skriver såna saker Urna.

Riktigt tragiskt oavsett vad som hänt det gamla paret oavsett om de själva tagit sina liv eller om det är mord. Stackars, stackars anhöriga och familjemedlemmar som mist en för dem kär kanske mamma, pappa, bror, syster, svärmor, svärfar, farmor, farfar eller mormor & morfar eller gammelmormor. Mina tankar är med dem.

Många är i sorg, så må det äldre paret få vila i frid.
Citera
2022-05-22, 10:04
Medlem
jugbandbluess avatar
hur dör två personer simultant om det inte är självmord? hypotetisk fråga, eftersom detta kan vara naturlig död följt av självmord, dubbelt självmord eller utvidgat självmord.

överdos kanske, typ dåligt heroin?
Citera
2022-05-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
hur dör två personer simultant om det inte är självmord? hypotetisk fråga, eftersom detta kan vara naturlig död följt av självmord, dubbelt självmord eller utvidgat självmord.

överdos kanske, typ dåligt heroin?

85-åringar som tar dåligt heroin?

I vart fall väldigt osannolikt att det finns någon utomstående inblandad. Utvidgat självmord, gemensamt självmord. Med så gamla personer kan det heller faktiskt inte uteslutas att båda avlidit av sjukdom.
Citera
2022-05-22, 10:17
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
85-åringar som tar dåligt heroin?

I vart fall väldigt osannolikt att det finns någon utomstående inblandad. Utvidgat självmord, gemensamt självmord. Med så gamla personer kan det heller faktiskt inte uteslutas att båda avlidit av sjukdom.

det sistnämnda kräver väl nästan att de inte bara bor ensligt/ensamt utan också att den ene inte ringer 112 när den andre dött
Citera
2022-05-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Problemet med det synsättet är att polisen vanligtvis rubricerar oklara dödsfall som misstänkt mord/dråp i syfte att kunna vidta adekvata polisiära utredningsåtgärder. Ungefär som oklara bränder rubriceras misstänkt mordbrand/skadegörelse. Det behöver inte alls finnas någon egentlig misstanke i grunden! Det är tröttsamt att se ”kvällstidningssanningar” leda till ryktesspridningar där en del faktiskt far illa. Men det är väl den allra käraste ”yttrandefriheten”; den att blåljuga i underhållningssyfte/slå ihjäl tid.
Citera
2022-05-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det sistnämnda kräver väl nästan att de inte bara bor ensligt/ensamt utan också att den ene inte ringer 112 när den andre dött

Normalt sett är det extremt osannolikt, men när båda är så pass gamla så finns ändå möjligheten. Av flera skäl, hjärtat stannar av chock när den andre går bort. Också andra sjukdomstillstånd, som demens eller bristande rörlighet, kan vara orsaker till att personen inte larmade.
Citera
2022-05-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Normalt sett är det extremt osannolikt, men när båda är så pass gamla så finns ändå möjligheten. Av flera skäl, hjärtat stannar av chock när den andre går bort. Också andra sjukdomstillstånd, som demens eller bristande rörlighet, kan vara orsaker till att personen inte larmade.
Det är riktigt, det händer inte så sällan som man kan tro att ett äldre par avlider samma dag. Den andre av chocken.
Citera
2022-05-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldenbarnevelt
Problemet med det synsättet är att polisen vanligtvis rubricerar oklara dödsfall som misstänkt mord/dråp i syfte att kunna vidta adekvata polisiära utredningsåtgärder. Ungefär som oklara bränder rubriceras misstänkt mordbrand/skadegörelse. Det behöver inte alls finnas någon egentlig misstanke i grunden! Det är tröttsamt att se ”kvällstidningssanningar” leda till ryktesspridningar där en del faktiskt far illa. Men det är väl den allra käraste ”yttrandefriheten”; den att blåljuga i underhållningssyfte/slå ihjäl tid.
Bra skrivet, ett inlägg som fångar mycket av vad just den här tråden är ett exempel på!
Ok, visst finns möjligheten att de "misstänkta dubbelmordet" i själva verket skulle kunna vara just ett dubbelmord och det lär ju så småningom komma att klargöras och jakten på mördare i så fall köra igång men innan dess är det önskvärt att både kvällstidningar och trådaktiva besinnar sig.
Därför valde jag att feta det stycke som du hade kursiverat för att ytterligare understryka vikten av det du skriver där.

Jag vill inte agera som städgumma eller ordningsvakt men när kontot Urna medvetet sprider lögner, så måste man få reagera.
Citera
2022-05-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Kanske inte dör "nån gång"? Pengagalna ungar som väntar på arv? Bara en tanke.....

Finns verkligen så äckliga människor? Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in