• 2
  • 3
2022-05-20, 11:12
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Brunovic
Hej! Jag sade upp mig från en fast anställning då jag fick erbjudandet om att börja jobba heltid som motorcykelmekaniker, mitt drömyrke. Började jobba som det från och med 4e april i år (första vardagen i månaden). Onsdagen den 10e maj, strax över en månad senare och efter avslutat arbetspass så meddelade chefen mig att jag inte behövde komma tillbaka till jobbet något mer pga att min kompetens inte räckte till. Jag frågade om uppsägningstid och han sa att han kunde sträcka sig till att låta mig jobba veckan ut (torsdag och fredag) om jag verkligen ville, men jag sa att jag isåfall då hellre lägger de dagarna på att försöka hitta ett nytt jobb.
Nu till det krångliga!

Vi hade aldrig skrivit något avtal. Jag hade endast lämnat mina bankuppgifter på en post-it och påminde chefen om att vi skulle skriva kontrakt två gånger men han glömde och jag valde att inte tjata. Således hade jag inte skrivit på någonting, hade aldrig fått se skriftligt vad som gällde för min anställning och, som ni säkert förstår, fick jag heller ingen skriftlig uppsägning. Läste någonstans att om inget annat finns skrivet så räknas anställningen per automatik som en tillsvidareanställning. Stämmer detta?

Till historien hör också att jag alltid skött mitt jobb exemplariskt, efter bästa förmåga. Aldrig varit sjuk samt att jag varit ärlig från början, redan när jag sökte tjänsten om vad jag kunde och inte. Chefen sa "det kändes som att du skulle vara mer självgående", men ska jag verkligen ta ansvar för vad han känner och inte?

Således undrar jag vad jag har att vinna på att väcka den sovande draken och eventuellt dra det hela till domstol? Något säger mig att det är mycket lite som gått rätt till här.
Hade jag varit dig, hade jag gått dit för att ta bilder i verkstaden och liknande.

Du kan ge dig fan på att din chef har aldrig haft dig anställd enligt honom. Det måste du bevisa.
Citera
2022-05-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men snälla, jag vet en hel del om detta, även med påskrivna avtal så kan arbetsgivaren ta sig ur med att hävda att den som ska anställas inte har rätt kompetens, de har vilselett arbetsgivaren under anställningsintervjun.

Du får gärna komma med alla paragrafer i Sverige, verkligheten ser annorlunda ut.
Tvivlar jag på eftersom du inte verkar kunna lagen.
Tingsrätt eller AD kommer att döma efter lagen.
Citera
2022-05-23, 12:22
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tvivlar jag på eftersom du inte verkar kunna lagen.
Tingsrätt eller AD kommer att döma efter lagen.

Väldigt mycket snack om lagen.

Har du ens vart i närheten av ett sånt här fall?

Jag har.
Citera
2022-05-23, 13:17
Medlem
Citat:

Jag har.

Att man kan säga upp för bristande kompetens om en arbetstagare ljugit om sin kompetens är en sak, men det är knappast relevant i TS fall.
Det skall desssutom informeras skriftligt och uppsägningstid gäller, dvs minst 1 månad.

Problemet TS har är bevisningen, allt verkar vara skött muntligen.
Citera
2022-05-23, 17:16
Medlem
Citat:

Jag har.
Varför tror du det pratas om lagen?

Därför att det är den Tingsrätt och AD dömer efter, inte dina vanföreställningar.

Sen kan man ju slippa ta det till rättsväsendet genom en förlikning mellan parterna eller så är arbetaren är så okunnig att den låter vad som helst hända.

Jo, jag har varit med om sådana saker och jag har själv suttit med en chefsförhandlare för ett av våra största fackförbund.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in