Citat:
Ursprungligen postat av
MidgetMolester
65-70k, är det brutto eller netto? Egentligen är det inte så farligt för er del, ni kommer överleva. Låt säga ni lånar 85%, ca 2500k. Räntan drar iväg något vansinnigt till 10%.
Ni kommer då ha ca 21k per månad i ränta, men ni jämkar och "betalar" därför endast 14,5k/mån. Lägg till ca 4k i amortering och ni hamnar på 18,5k per månad. Detta är alltså på 10% ränta. Ja, priserna kommer gå ner på bostäder då, men det är egentligen inte så noga, så länge ni inte ser det som en investering, och har planer på någon form av total exit från bostadsmarknaden inom kommande år.
Så länge ni får behålla jobben är det inga problem. Ni kommer kanske inte kunna åka till Thailand en gång om året, men det kanske går att klara sig utan om man kan bo gott resterande 50v om året?
Detta är Brutto. Men tar säkert iaf ett år innan vi är där, då tror jag vi ligger på iaf 70 och mer vissa månader med en del övertid/jour.
Och ja som även Vraalaak säger så är det ingen kortsiktig investering. Men vill att mina barn ska ha det som jag hade, egen trädgård, eget rum, plats att leka på och en lugn miljö runt om.
Men en sak är säker, att läsa ekonomi trådar på FB är fan inte bra. Då låter det som att anarki är ett faktum om 5-10 år haha.
Men visst blir man orolig, otroligt många som är nöjda med att gå på bidrag.
Vår sjukvård, äldrevård och skola är fruktansvärt dåligt skött och vi kommer till en gräns när vi behöver åtgärda detta, och det kommer att kosta..
En dåre i öst och fler (apkoppor?) globala sjukdomar kommer.
Nej fy fan man vill inte tänka på framtiden egentligen.