2022-05-22, 14:42
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Med tanke på att Swedbank har 10 åring bunden listränta (innan rabatter) på 4,24% så tror iaf inte de på räntor över 7% i den närmsta tiden.

Då är också Riksbankens höjningar inräknade och inflationsförväntningar.

Jag tror snarare att Riksbanken kan tänkas nöja sig med högre inflation ett tag istället för att köra upp räntan - helt enkelt pga belåningsgrader.
Om det blir så, kommer Svenska låntagare få väldigt billiga lån framöver.

Med det sagt förväntar Riksbanken att inflationen är tillbaka runt 2% runt 2024.

Inse att det rör som om ren Ebberöds Bank när man lånar ut pengar billigare än vad man tar i realränta.
Kostnaden för en sådan politik läggs solidariskt på medborgarna i Sverige.

Just vad Riksbanken inbillar sig lägger jag inte någon stor vikt vid.
Notera att det är samma idioter som inbillar sig att inflationen är tillbaks runt inflationsmålet som även försatt oss i denna situation genom att inte påpeka att politikernas slöseri kommer påverka kronan på ett ytterst negativt vis
Citera
2022-05-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
På grund av att boende är en nödvändighet som mat och vatten. Du ju alltid investera i mat och vatten men om du driver upp priserna så att folk svälter och grödor dör pga vattenbrist så har vi ett problem.

Boende ska inte kosta 10-15 årslöner som standard, det är inte hållbart utan är bara ett artificiellt pris som är skapat av lån.
Bostäder finns, inget som hindrar folk från att köpa ett hus i säg Mellerud. Finns en med pool för 1.4 mille såg jag, ett klipp! Men av ngn anledning kan man få 10 miljoner för en 3:a på 70 kvm i Stockholm. Och det på grund av efterfrågan, inte lån.
Citera
2022-05-22, 14:57
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Bostäder finns, inget som hindrar folk från att köpa ett hus i säg Mellerud. Finns en med pool för 1.4 mille såg jag, ett klipp! Men av ngn anledning kan man få 10 miljoner för en 3:a på 70 kvm i Stockholm. Och det på grund av efterfrågan, inte lån.

Hur många tror du kan efterfrågan en trea för 10 miljoner? Det som efterfrågas är billiga lägenheter och inte lyxvåningar. Efterfrågan finner du utanför tullarna och även där är priserna på nivåer som innanför i flera fall.

Efterfrågan styr ingenting på bostadsmarknaden utan enbart lån/ränta/amortering… säg att bankerna får låna ut max 50% av köpeskillingen samt att räntan ligger på 7% och du ska amortera av lånet på 10-15år

Vad tror du trean kostar då?
Citera
2022-05-22, 14:59
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha herregud vad naiva folk är!
Är det bra att på 20år ha importerat 2 miljoner människor från väldigt främmande kulturer, majoriteten av dessa står mer eller mindre utanför arbetsmarknaden?
Var det bra att lägga ner kärnkraften och satsa på väder beroende energi?
Men enligt dig så fattar alltså politiker alltid bra beslut?
Random gruppboende hade varit bättre än dagens inkompetenta sossar.
Citera
2022-05-22, 15:05
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du jämför 50 000 lön till de vansinniga bostadspriserna i Stockholm isåfall. Lönen är de facto top 10% och det är bostadspriserna som är sjuka.

Det är ju precis det jag menar. Vi är eniga!
Citera
2022-05-22, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej, ”många äldre” sitter inte på 30 år gamla lån när huspriserna tiodubblats sedan dess.
Det inser en treåring.

Mina helt vanliga Svenssonföräldrar köpte sitt radhus i Svensson-Svensson område då. Betalade runt 500k och över en natt var huset värt 200k som någon granne köpte för.
Vad tror du det är ca värt idag? 4-5mkr.
Tror du de har några lån?

Allt beror på vart du bodde, vad du köpte det för och vad du sålde för.

Jag har ett exempel då de köpte för 1 miljon och sålde för 400k då de inte hade råd att bo kvar.
Citera
2022-05-22, 16:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Det var naivt tänkt. Staten har inte råd att rädda oss alla från våra dåliga beslut. Det blir skuldsanering om du inte klarar av att betala. Banken lär inte ta ditt hus då ditt hus kanske inte har ett värde som banken kan göra så mycket med. Dina lån är dock dina lån och kan du med många andra inte betala så går banken under istället.

Då går staten in, för att rädda banker, inte för att rädda dig. Den enes död, den andres bröd som det så vackert heter. Det finns alltid någon som kan ta din plats i huset.

Alla har nämligen inte lån utan det finns många som sitter på kapital (riktiga pengar) istället för ett godtyckligt satt värde på en fastighet.

Haha jag sitter också på 2mkr i rena cash- ni glömmer bort att det finns en hel del folk som har över 1 mkr i årslön främst i större städerna i Sverige.
Citera
2022-05-22, 16:15
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha jag sitter också på 2mkr i rena cash- ni glömmer bort att det finns en hel del folk som har över 1 mkr i årslön främst i större städerna i Sverige.

Ja men var inte så jävla stött då här inne på Flashback. Du tror bostadskrisen och lånespiralen är ett problem för människor med flera miljoner på kontot och över miljonen i årslön?

Du pratar om en liten den av befolkningen. Vilka är ”ni” för övrigt som du pratar om?

Om inget av detta påverkar dig så fattar jag inte vad du ska diskutera här?
Citera
2022-05-22, 16:23
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximoney
Tack! Hade förlorat betydligt mer om jag inte sålt av i tid, eller om jag köpt innan räntehöjningen. Så jag sitter bra till Långsemester på igång så är snart utomlands i mer än 1 månad. Kommer sen tillbaka och tittar till marknaden igen i september så från vi se hur det ser ut. Ser rejält blodigt ut närmsta månaderna så kan hålla mig borta ett tag till

Det är nu du ska klara av reptricket att tajma marknaden. Istället för att köpa nu (som du borde) och tjäna kanska 10% så kommer du vänta för länge och hip som happ är det upp två månader i rad och nedgången är raderad.

Istället sitter du där långt in på senhösten och ditt kapital har förlorat 200 tkr i värde. Så väntar du lite till, då visar det sig att alla nyproduktioner i landet har halverats och bobristen beräknas bli värre än nånsin.
Citera
2022-05-22, 16:37
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Det är nu du ska klara av reptricket att tajma marknaden. Istället för att köpa nu (som du borde) och tjäna kanska 10% så kommer du vänta för länge och hip som happ är det upp två månader i rad och nedgången är raderad.

Istället sitter du där långt in på senhösten och ditt kapital har förlorat 200 tkr i värde. Så väntar du lite till, då visar det sig att alla nyproduktioner i landet har halverats och bobristen beräknas bli värre än nånsin.
Hm önsketänkande.
Citera
2022-05-22, 17:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Hur många tror du kan efterfrågan en trea för 10 miljoner? Det som efterfrågas är billiga lägenheter och inte lyxvåningar. Efterfrågan finner du utanför tullarna och även där är priserna på nivåer som innanför i flera fall.

Efterfrågan styr ingenting på bostadsmarknaden utan enbart lån/ränta/amortering… säg att bankerna får låna ut max 50% av köpeskillingen samt att räntan ligger på 7% och du ska amortera av lånet på 10-15år

Vad tror du trean kostar då?
Den trean på bästa läge i Stockholms innerstad kostade 1mkr kring år 1994 när priserna var som lägst. Och det var inte någon som tänkte Oj vad billigt. Med de räntor som fanns då kom man fram till detta pris. Kan hända igen om det ekonomiska läget i världen 2022 börjar likna 1994.
Citera
2022-05-22, 18:44
Medlem
populopiduss avatar
Det är vid detta läget närmast självklart att det kommer att ske ett rejält prisras, eventuellt "krasch".

Priserna gått upp under en alldeles för lång tid och det är närmast en naturlag att "what goes up must goes down". Men, framför allt pga den dominoeffekt som är att vänta när media börjat skriva om detta. Folk vill helt enkelt sälja innan en eventuell krasch, vilket skapar en självuppfyllande profetia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in