2022-05-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag har inga som helst svårigheter att se hur bostadsräntan kan krypa (långt) över 7%, med tanke på hur den historiska bolåneräntan ser ut:

https://blogg.avanza.se/nar-bolanera...r-upp-och-ned/,

där median/medel-inflationen från 1994 till idag legat strax över noll procent,

https://www.flickr.com/photos/newsoresund/51944391507.

Eller jämför 1997, då låg 3-års bolåneräntan på 7% och inflationen var ca 2,5%;

Idag har vi en inflation på 6,4% (och stigande),

https://www.riksbank.se/sv/penningpo...ionen-just-nu/,

vilken bolåneränta tror du att du kan förvänta dig?

Do the math!

Med tanke på att Swedbank har 10 åring bunden listränta (innan rabatter) på 4,24% så tror iaf inte de på räntor över 7% i den närmsta tiden.

Då är också Riksbankens höjningar inräknade och inflationsförväntningar.

Jag tror snarare att Riksbanken kan tänkas nöja sig med högre inflation ett tag istället för att köra upp räntan - helt enkelt pga belåningsgrader.
Om det blir så, kommer Svenska låntagare få väldigt billiga lån framöver.

Med det sagt förväntar Riksbanken att inflationen är tillbaka runt 2% runt 2024.
Senast redigerad av abracadabra1619 2022-05-22 kl. 13:44.
Citera
2022-05-22, 13:44
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Det gör det inte. Finns många villor under 1 miljon ute på Hemnet.

En fråga till dig, hur många årslöner skall en bostad kosta?

Om flera vill ha densamma bostaden, skall man då Lotta ut den?

Prisbilden är inte verklig om du trodde det. Du kan inte värdera fastigheter längre på ett tillförlitligt sätt då det hela styrs av ett tiotal faktorer som bestäms av bank/stat/kommun och arbetsmarknad i oberoende ordning.

Om det är billigt att låna, räntan är noll eller minus samt att man får göra ränteavdrag och slippa fastighetsskatt så kommer priserna stiga.

3-5 årslöner hade varit mer normalt men givet då att din inkomstnivå dikterar vad du är kapabel till att buda på.
Citera
2022-05-22, 13:47
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Med tanke på att Swedbank har 10 åring bunden listränta (innan rabatter) på 4,24% så tror iaf inte de på räntor över 7% i den närmsta tiden.

Jag tror snarare att Riksbanken kan tänkas nöja sig med högre inflation ett tag istället för att köra upp räntan - helt enkelt pga belåningsgrader.

Med det sagt förväntar Riksbanken att inflationen är tillbaka runt 2% runt 2024.

Riksbanken har ingen som helst aning om hur 2024 kommer se ut. Ingen jävel kan se in i framtiden. Swedbank kan ändra sig om räntan imorgon om det vill sig illa. Vi bör alla anpassa oss till verkligheten som den är och inte som vi hoppas den kommer vara.
Citera
2022-05-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Mycket folk i tråden utan vare sig kapital eller inkomst att äga sitt boende 😀
Givetvis så kommer staten och banken säkerställa att inte Bolånen fryser inne och att många människor hamnar med mångmiljonskulder- det säger ju sig självt att det är dåligt för hela Sverige då skatterna skulle ökas på något enormt för att alla skall ha nånstans att bo.
Glöm inte bort att där priserna är högst där finns de bästa och mesta jobben. Själv har har jag över 7 mkr i bolån men där huset är värt det dubbla 😀
Precis som man gjorde under 90-talskrisen menar du?
Citera
2022-05-22, 14:04
Medlem
Citat:

Swedbank hade listränta för 10 åringen på 2,45% med ett snitt på 1,87% i december 2021, dvs 5 månader sedan. Som ChrisOhoy nämner ovan så har bankerna verkligen ingen magisk förmåga att förutspå framtiden.

10 årig bolåneränta är generellt bara det allmänna prognosläget för närmsta 12-24 månaderna med en inbyggd riskpremie på ~0.5%.

https://xn--snittrnta-02a.se/swedbank/
Citera
2022-05-22, 14:15
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Givetvis så kommer staten och banken säkerställa att inte Bolånen fryser inne och att många människor hamnar med mångmiljonskulder- det säger ju sig självt att det är dåligt för hela Sverige då skatterna skulle ökas på något enormt för att alla skall ha nånstans att bo.
Glöm inte bort att där priserna är högst där finns de bästa och mesta jobben. Själv har har jag över 7 mkr i bolån men där huset är värt det dubbla 😀

Det var naivt tänkt. Staten har inte råd att rädda oss alla från våra dåliga beslut. Det blir skuldsanering om du inte klarar av att betala. Banken lär inte ta ditt hus då ditt hus kanske inte har ett värde som banken kan göra så mycket med. Dina lån är dock dina lån och kan du med många andra inte betala så går banken under istället.

Då går staten in, för att rädda banker, inte för att rädda dig. Den enes död, den andres bröd som det så vackert heter. Det finns alltid någon som kan ta din plats i huset.

Alla har nämligen inte lån utan det finns många som sitter på kapital (riktiga pengar) istället för ett godtyckligt satt värde på en fastighet.
Citera
2022-05-22, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt.
Vi kommer från en så sjukt låg nivå, nollnivå, att det krävs rätt få höjningar för att det verkligen ska göra skillnad.
Till hösten kommer mat och varor vara betydligt dyrare än idag. Ge det ytterligare något halvår så kommer det synas på konsumtionen i samhället.
Vi kan vänta oss höjningar i år och sannolikt nästa år alltså, men sen är vi tillbaka i rullning neråt igen, tvunget, för att elda på konjunkturen.
Nej, det går inte för då får vi hyperinflation och då är det verkligen kris för samhället.
https://www.ft.com/content/088d3368-...7-a7680d4d81b2
Citera
2022-05-22, 14:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Min poäng är att 50 000 inte täcker särskilt mycket i storstäderna.

Du jämför 50 000 lön till de vansinniga bostadspriserna i Stockholm isåfall. Lönen är de facto top 10% och det är bostadspriserna som är sjuka.
Citera
2022-05-22, 14:29
Medlem
-
Senast redigerad av FakeNews123 2022-05-22 kl. 14:41.
Citera
2022-05-22, 14:30
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Haha herregud vad naiva folk är!
Är det bra att på 20år ha importerat 2 miljoner människor från väldigt främmande kulturer, majoriteten av dessa står mer eller mindre utanför arbetsmarknaden?
Var det bra att lägga ner kärnkraften och satsa på väder beroende energi?
Men enligt dig så fattar alltså politiker alltid bra beslut?
Citera
2022-05-22, 14:31
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Glöm inte att lågkonjunkturen kommer när människor slutar att konsumera. För att angripa en lågkonjunktur behöver räntan sänkas igen. Därför tror iaf jag att räntan inte hinner så värst långt innan den behöver sänkas igen

Du kan inte sänka räntan om du samtidigt trycker sedlar som en förfalskare på speed.
Citera
2022-05-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Grattis! Du har väl torskat typ 150 tkr på inflationen sedan dess. Skulle köpt ett boende istället så hade lånet ätits upp istället för ditt kapital. För att inte tala om all hyra du betalat rakt ned i avloppet.

Bara av intresse. Hur ser masterplan ut härifrån? När kliver du in på marknaden? Det är en svår övning du ger dig på att försöka tajma marknaden. Men good luck!

Tack! Hade förlorat betydligt mer om jag inte sålt av i tid, eller om jag köpt innan räntehöjningen. Så jag sitter bra till Långsemester på igång så är snart utomlands i mer än 1 månad. Kommer sen tillbaka och tittar till marknaden igen i september så från vi se hur det ser ut. Ser rejält blodigt ut närmsta månaderna så kan hålla mig borta ett tag till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in