• 1
  • 2
2022-05-17, 21:52
Uppfattningen om koriander, sparris, brysselkål och broccoli ska tydligen vara genetisk. Hur är det med saltgurkan? Hur uppfattar ni den? Hur förhåller ni er till dess existens?
Senast redigerad av runx 2022-05-17 kl. 22:18.
Citera
2022-05-17, 22:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Uppfattningen om koriander, sparris, brysselkål och broccoli ska tydligen vara genetisk. Hur är det med saltgurkan? Hur uppfattar ni den?
Jag gillar den. Likaså koriander, sparris, brysselkål (någorlunda) och broccoli.
Saltgurka kan jag äta direkt ur burken som snacks. Det är klart godare än ättiksgurka t.ex. på burgare.
På mackan är det också gott, med skinka, senap och majonäs.

En tjeckisk specialitet: Friterad ost, stekt potatis, saltgurka och pressad citron ovanpå: fantastiskt gott. Inget för den fettskygge.
Senast redigerad av Enterprise 2022-05-17 kl. 22:03.
Citera
2022-05-17, 22:00
Medlem
Milton.Millss avatar
Länge sen man åt det men den funkar bra ihop med leverpastej i mitt tycke. I sig själv är saltgurkan inte någon vidare kulinarisk upplevelse, smakar mest vattnigt.
Citera
2022-05-17, 22:01
Medlem
Gruvafghanens avatar
Citat:
Uppfattningen om koriander, sparris, brysselkål och broccoli ska tydligen vara genetisk. Hur är det med saltgurkan? Hur uppfattar ni den?
Koriander är vidrigt. Likaså saltgurka.
Resten du nämner är väl helt ok.
Citera
2022-05-17, 22:05
Medlem
nattloeperskas avatar
saltgurka kan man äta som snacks, gott! det andra du nämner är iof också gott. har svinbra gener.
Citera
2022-05-17, 22:28
Medlem
Har börjat äta saltgurka nyss för första gången på typ 15 år. Tycker det är jäkligt gott. Sen räcker det dock med 1-2 mackor för sen blir det inte så gott längre.

Koriander hatar jag. Smakar tvål eller diskmedel.
Citera
2022-05-18, 06:08
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Hur är det med saltgurkan? Hur uppfattar ni den? Hur förhåller ni er till dess existens?
Avgudar den. Kan inte Lefva förutan den.

Resa monument: Vi brukar på Saltgurkans dag låta vår nära ann'hörige Lille Wille få posera med en gurkkompis av samma fysionomi. Hylla!

Långkökt koppling: Det finns en anledning till att denna kulinariska grundsten är Household item i de sköna delar av Europa som har de vackraste kvinnorna.

D. I. Y.: En lägger in sin egen Västeråsgurka, när säsong.
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
I sig själv är saltgurkan inte någon vidare kulinarisk upplevelse, smakar mest vattnigt.
Kompis, du har uppenbart inte smakat RIKTIG saltgurka. Prova igen.

TS, tack för episka tråden. Trådtiteln, är välvald.
Citera
2022-05-18, 06:19
Riktig bra saltgurka och vodka shots är mycket gott.
En god mild vodka o gurkan som snack efteråt.
Lidl har en som är riktigt bra enl mig.
http://kindagurka.se/
Citera
2022-05-18, 09:16
Medlem
Clint Ruins avatar
Brinks vintersaltade gurka är en riktig höjdare, https://brinksgurka.se/Vart-Sortimen...ersaltad-Gurka .
Citera
2022-05-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Riktig bra saltgurka och vodka shots är mycket gott.
En god mild vodka o gurkan som snack efteråt.
Lidl har en som är riktigt bra enl mig.
http://kindagurka.se/

Plus en på det, love it. Alltid när man är i Östeuropa.
Tack för gurktipset!
Citera
2022-05-24, 20:40
Medlem
PhG.s avatar
Då jag först smakade färsk koriander tyckte jag att den hade en stark bismak av metall, men så här xx-antal år senare så tycker jag den smakar gott. Hörde att det var något genetiskt att en liten, liten procent av de som åt koriander kände just av metallsmaken och ratade den, just därför.
Nu måste jag ha koriander till ex indisk matlagning och annat. kanske mina gener har ändrats under livets gång?
Citera
2023-09-11, 22:09
Idag åt jag smörgåsgurka. Inte alls samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in