2022-05-17, 00:45
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om Chrome skriver ut siffran så har den tillgång till den. jag kan inte se något annat.

Webbläsare är ingenting annat än ett så kallat gränssnitt. Din dator får information från en server, som avkodas i din dator. Den informationen behandlas sen via olika processer och för att visa resultatet används chrome, firefox osv. Informationen som skickas från din bank är så hårt krypterad att ingen som läser av den, förutom du som mottagare och banken, vet vad som står. Om det i sin tur är någon som läser av din skärm så är du "hackad".
Citera
2022-05-17, 00:53
Medlem
Om du har loggat in på din bank nyligen så har du fått upp en ruta med nya "Terms of services" med en massa text och en tydlig "godkänn" och en dold "avvisa" knapp.

Du klickade på "godkänn" utan att läsa vad som stod och ingick då i ett nytt avtal.

I avtalet så står det att du godkänner att alla dina kontotransaktioner, belopp, mottagare, eventuellt text i transaktionen, tid och datum med mera delas med bankens affärspartners, d.v.s. tredjeparter.
Detta är inte den vanliga acceptera cookies rutan som ni känner igen från många andra sidor utan ett liknande separat avtal som din bank har utöver cookies.

Du har alltså godkänt att dela med dig av dina privata bankuppgifter till annonsörer och andra.

Du kunde ha läst och valt att inte göra det men det gjorde du inte.

Jag har två olika banker (De största i Sverige) och alla har börjat att sälja data om sina kunder till tredjepart om kunden själv godkänner det, vilket kunden luras till med en vägg av text och en snabbknapp för att godkänna och få bort den.

Ni kan logga in på er bank och leta upp avtalet om ni vill läsa det själva och om ni godkänt det så får ni kontakta banken om ni vill avbryta avtalet.

Dina privatabankuppgifter är värda pengar och med alla spårningscookies och annat på internet så kan dom kartlägga dig och rikta reklam mot dig.

Flashback använder också spårningen via bland annat Google för att tjäna pengar och Google vet exakt vilket användarkonto du har, vilka sidor du klickar in på, hur länge du läst på varje sida och så vidare.
Senast redigerad av KalleAnkaSmugglare 2022-05-17 kl. 00:58.
Citera
2022-05-17, 01:27
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Om du har loggat in på din bank nyligen så har du fått upp en ruta med nya "Terms of services" med en massa text och en tydlig "godkänn" och en dold "avvisa" knapp.

Du klickade på "godkänn" utan att läsa vad som stod och ingick då i ett nytt avtal.

I avtalet så står det att du godkänner att alla dina kontotransaktioner, belopp, mottagare, eventuellt text i transaktionen, tid och datum med mera delas med bankens affärspartners, d.v.s. tredjeparter.
Detta är inte den vanliga acceptera cookies rutan som ni känner igen från många andra sidor utan ett liknande separat avtal som din bank har utöver cookies.

Du har alltså godkänt att dela med dig av dina privata bankuppgifter till annonsörer och andra.

Du kunde ha läst och valt att inte göra det men det gjorde du inte.

Jag har två olika banker (De största i Sverige) och alla har börjat att sälja data om sina kunder till tredjepart om kunden själv godkänner det, vilket kunden luras till med en vägg av text och en snabbknapp för att godkänna och få bort den.

Ni kan logga in på er bank och leta upp avtalet om ni vill läsa det själva och om ni godkänt det så får ni kontakta banken om ni vill avbryta avtalet.

Dina privatabankuppgifter är värda pengar och med alla spårningscookies och annat på internet så kan dom kartlägga dig och rikta reklam mot dig.

Flashback använder också spårningen via bland annat Google för att tjäna pengar och Google vet exakt vilket användarkonto du har, vilka sidor du klickar in på, hur länge du läst på varje sida och så vidare.

Nej, det är inte så det fungerar.

"kontotransaktioner, belopp, mottagare, eventuellt text i transaktionen, tid och datum med mera delas med bankens affärspartners" (ej saldo) - är krypterad information som hamnar hos tredje part, nämligen mottagarens bank eller institut. Finns mottagaren i en annan bank än ens egen skickas alltså dessa uppgifter vidare till bankens affärspartner. Det är hårt kontrollerat och krypterat, bl a via PUL.
Citera
2022-05-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nej, det är inte så det fungerar.

"kontotransaktioner, belopp, mottagare, eventuellt text i transaktionen, tid och datum med mera delas med bankens affärspartners" (ej saldo) - är krypterad information som hamnar hos tredje part, nämligen mottagarens bank eller institut. Finns mottagaren i en annan bank än ens egen skickas alltså dessa uppgifter vidare till bankens affärspartner. Det är hårt kontrollerat och krypterat, bl a via PUL.

Det står svart på vitt i avtalet att dessa uppgifter delas till tredjepart, om man godkänner avtalet.
PUL skyddar dig inte om du godkänner avtalet.
Informationen är fullständigt känd och okrypterad hos din bank, ingenting är hemligt för dem.

Visst trafiken mellan din bank och din webbläsare är krypterad men det spelar ingen som helst roll när det är din bank som delar med sig av datan till tredjepart enligt avtalet användaren har godkänt.

Listan på tredjeparter som får ta del av informationen är lång och det handlar inte om mottagarens bank eller dylikt utan andra tredjeparter.
Senast redigerad av KalleAnkaSmugglare 2022-05-17 kl. 01:34.
Citera
2022-05-17, 01:32
Medlem
Citat:
Det här handlar om ganska precisa belopp på saldot. Det handlar inte om surfning på lånsidor.

Chrome fiskar saldot när en person går in på Internetbanken.

Hur? Du outar inte dig genom att ge exempel. Vad är det för typ av annons du fått upp och hur går den in på vad du har i saldo?
Citera
2022-05-17, 01:41
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Det står svart på vitt i avtalet att dessa uppgifter delas till tredjepart, om man godkänner avtalet.
PUL skyddar dig inte om du godkänner avtalet.
Informationen är fullständigt känd och okrypterad hos din bank, ingenting är hemligt för dem.

Visst trafiken mellan din bank och din webbläsare är krypterad men det spelar ingen som helst roll när det är din bank som delar med sig av datan till tredjepart enligt avtalet användaren har godkänt.

Listan på tredjeparter som får ta del av informationen är lång och det handlar inte om mottagarens bank eller dylikt utan andra tredjeparter.

Nej, det är inte så det går till. Du får nog läsa om avtalet utan konspirationsglasögon.
Citera
2022-05-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nej, det är inte så det går till. Du får nog läsa om avtalet utan konspirationsglasögon.
Det är nog du som inte förstått vilket avtal jag pratar om.
Banken delar uppgifterna som jag skrev till tredjepart om du klickar godkänn. Notera att det inte är cookie avtalet jag pratar om utan ett helt annat avtal som inte har med det att göra.
Citera
2022-05-17, 08:05
Medlem
Med tanke på att Regeringen utreder möjligheten att sälja dina mest privata uppgifter, eller förlåt, "sekundäranvändning av hälsodata" så vore detta ännu en stor del i det pussel som läggs. Din ekonomiska aktivitet innefattar i princip allting i ditt liv.
Citera
2022-05-17, 08:09
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Bäst att börja med att säga att detta absolut inte är en personlig fråga så min egen ekonomi eller situation vill jag inte blanda in i tråden. Men ...

Jag är övertygad om att det finns riktad Internetannonsering som baseras på att annonsören vet ganska exakt vilket "totalsaldo" en person har på sitt konto. Jag gissar att det är Google ads. Det baseras på saldot i någon av storbankerna, inte på totalsaldot personen har från olika banker.

Hur har informationen om personens saldo i storbanken nått Internetannonsören?

Jag vill alltså inte gå in på exakt hur jag fått detta intryck men jag är övertygad om att detta är fallet och har varit så ganska länge. Uppgifterna är färska.

Folk använder osäkra system som sprider en massa data om dem på nätet. Skippa Windows och Apple eller rensa ut ALL telemetri mining från din dator. så skall du se att informationen om dig och din familj minskar drastiskt.
Citera
2022-05-17, 08:31
Medlem
Citat:
Jag ser det som en allmän fråga. Det är inte ett hackingbrott. Det är en inbyggd funktion."It's not a bug. It's a feature."

Chrome har inte blivit hackad. Chrome fungerar förmodligen så. Om Google bara ville ge oss klart besked.

Svenska banker måste följa svensk lag. Svensk lag har en MYCKET sträng förstärkning av banksekretess gentemot andra aktörer än berörd bank.

Om det fanns ens en molekylär möjlighet att en webbläsare kunde läsa,lagra, skicka dina uppgifter till någon centraliserad databas hade svenska banker slaktat den leverantören för att undvika att bryta mot lagen och själva tappa sitt bankoktroj.

Det betyder inte att det inte finns något sätt för dina uppgifter att plockas upp av externa aktörer, man-in-the-middle, eller andra illasinnade, men att misstänka webbläsaren är som att stirra sig blind på ytterdörren när tjuven lika gärna går in genom fönstret.

Litar du på din internetleverantör? Din vpn leverantör?
Citera
2022-05-17, 08:38
Medlem
Sonny00s avatar
Finns det inte ett särskilt forum för stolliga konspirationsteorier?
Citera
2022-05-17, 08:50
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är rätt mycket olagligheter teknikjättarna sysslar med. De har också fått böta för diverse övertramp.

Jo, me när det kommer till den ekonomiska sektorn brukar det bli lite känsligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in