Citat:
Ursprungligen postat av
zkumbollen
Rätt så säker på att svenska banker inte delar informationen
Däremot, ska man vara försiktig med nya betaltjänster som dyker upp, tex via Kivra eller Klarna
EU tvingar bankerna att öppna upp tjänster för betalningar och konton via något som heter PSD2 (googla), vissa av de som då byggt tjänster (inte bankerna), är fula fiskar, DU tror att du bara gör en betalning via dem, i själva verket gör du det men då passar de även på att ta hela ditt kontoutdrag (utan att du fattade det), och gudars vet var den informationen tar vägen sen...
Intressant, men värdet gäller t.o.m. hela "totala innehavet" och det har skett mer än en gång. Jag använder ganska få betaltjänster.
Jag har sett annonsen (eller liknande?) av och till, ganska sällan, under flera år, på olika datorer och telefoner. Den har alltid prickat mitt totala innehav exakt, fast avrundat. Värdet har varierat. Jag har aldrig klickat den.
Det som talar mot Google är möjligen att annonsen kanske verkar ligga "under Googles nivå". Det vore säkert mycket attraktivt att känna totalt innehav för att styra annonsering. Men mitt intryck av Google är att "money is no problem". På Googles nivå handlar det om att konvertera ekonomisk styrka i kontroll. Därför torde inte Google avslöja ett skördade av data genom att sälja ut ekonomiska detaljer till mindre seriösa (som jag uppfattar annonsen) aktörer.
Kan Google ha sålt informationen om totalt innehav till någon mindre aktör som missbrukat ett förtroende och försökt attrahera läsaren genom att "vända sig till läsare som har exakt de förutsättningar den personen har"?
Jag kan inte se något annat än Chrome som kommit åt siffran. Skall se vad banken svarar, men de spelar i samma lag som Google och man kan inte hoppas på för mycket.
Det borde Google svara på. Vilka data skördas från Chrome. Tas det mer än sök- och besöks-historik? (Och sedan "surfar" Google själva till sidorna i min besökshistorik. Då kan de ju inte komma in i min bank men de kan se vad de "vanliga" sidor (utan inloggning) jag besökt innehåller.) IP/geolokalisation tas säkert.