2022-05-16, 22:33
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har inte hunnit komma några kontoutdrag per mail vad jag kan komma ihåg.

Annonsören får ett fräscht saldo när pengar ganska nyligen flyttats mellan banker.
Ok

Tråden bör nog flyttas till (FB) Konspirationer och alternativa teorier eller åtminstone (FB) IT-säkerhet
Citera
2022-05-16, 22:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Det är ett rejält scoop du kommer med här. Har du några trovärdiga källor på det?

För många osannolika sammanträffanden för att strunta i det. Har testat att (som koll) surfa på saker jag inte alls är intresserad av; skidskyttegevär och parkour. Nog har det dykt upp reklam för både skidskyttegevär och parkourutrustning efteråt. Antar att det är Google AdSense som ligger bakom.

Observera att jag alltså inte googlat på detta, utan använt duckduck. Duckduck sägs ju inte spåra en. Men jag har använt Chrome.

Så för bankaffärer är det Firefox som gäller för mig!
Citera
2022-05-16, 22:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag förstår naturligtvis att det är tekniskt möjligt.

Men jag trodde det fanns en viss personlig integritet. Jag är gammaldags och naiv. Lyssna på Snowden och Bill Binney!

Snowden framför allt. Tråden kanske bättre hade passat i IT-säkerhet?
Citera
2022-05-16, 22:39
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ok

Tråden bör nog flyttas till (FB) Konspirationer och alternativa teorier eller åtminstone (FB) IT-säkerhet
Konspirationer är nog det rätta.

Om TS mot förmodan skulle ha rätt i sina misstankar så vore det en världssensation.
Det gör att TS behöver komma med väldigt övertygande bevis för att man ska tro på det.
Citera
2022-05-16, 22:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Snowden framför allt. Tråden kanske bättre hade passat i IT-säkerhet?
Jag ser det som en allmän fråga. Det är inte ett hackingbrott. Det är en inbyggd funktion."It's not a bug. It's a feature."

Chrome har inte blivit hackad. Chrome fungerar förmodligen så. Om Google bara ville ge oss klart besked.
Citera
2022-05-16, 22:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag ser det som en allmän fråga. Det är inte ett hackingbrott. Det är en inbygg funktion."It's not abug its a feature."

Chrome har inte blivit hackad. Chrome fungerar förmodligen så. Om Google bara ville ge oss klart besked.

Chrome är konstruerad så. Det är en "inbyggd funktion".
Citera
2022-05-16, 23:02
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Hur känner Internetannonsörer till bankkunders saldo?

De vet var du bor, var du arbetar, vad du åker i för fordon, ungefär hur lång du är, om du har en MacBook eller inte, och så vet de vilken skjorta du beställt på nätet, samt att ser ditt språkbruk. Utifrån dessa fakta, och 1000 andra vektorer kan de bilda sig en ganska bra uppfattning om vad du kan tänkas tjäna.
Citera
2022-05-16, 23:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Det här handlar om ganska precisa belopp på saldot. Det handlar inte om surfning på lånsidor.

Chrome fiskar saldot när en person går in på Internetbanken.

Har du kopplat ditt bankkonto till Klarna?
Citera
2022-05-16, 23:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har du kopplat ditt bankkonto till Klarna?
Jag tror jag nyligen tvingades göra det i samband med något köp. Men nu gäller "saldot" egentligen hela summan av alla placeringar i storbanken. ("Saldo" som jag använde är inte det bästa ordet. "Totalt innehav" kanske är ett bättre uttryck.)

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
De vet var du bor, var du arbetar, vad du åker i för fordon, ungefär hur lång du är, om du har en MacBook eller inte, och så vet de vilken skjorta du beställt på nätet, samt att ser ditt språkbruk. Utifrån dessa fakta, och 1000 andra vektorer kan de bilda sig en ganska bra uppfattning om vad du kan tänkas tjäna.
Jag förstår om du inte läst alla inlägg men jag förklarade tidigare att det är helt omöjligt att plocka fram totalt innehav från storbanken i fråga genom att titta på övrigt surfningsmönster eller information. Det gäller just från storbanken. Andra banker ränkas inte med. Efter att nyligen ha flyttat pengar mellan banker så dyker det uppdaterade innehavet i storbanken upp i annonsen.

Det finns ingen surfning om lån eller placeringsrådgivning inblandad. Den uppgiften vill jag inte lämna ut. Uppgiften i fråga har bara förekommit på sidor i storbankens Internetbank.
Senast redigerad av wwr 2022-05-16 kl. 23:37.
Citera
2022-05-16, 23:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det är så illa alltså. Chrome fiskar denna information till Google.

Jag tror på den teorin eftersom det gäller så mycket annat som man skriver om. Jag vill inte gå in på vad det är. Men det är helt klart att man får reklam för det man surfar om. Det är ju hela idén.

Jag tror du har rätt. Chrome har fiskat informationen. Tack för svaret.

Jag tillhör ju den gamla skolan. Jag tycker det är för j-vligt. Men det gäller att anpassa sig till den nya världen. Lyssna på Snowden och Bill Binney.

Det är en annan fråga men även Gmail fiskas väl.

Man får tyvärr även reklam för sådant man pratar om. Även när mobilen inte används.

Mobilen läcker o AI analyserar.
Citera
2022-05-16, 23:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag förstår om du inte läst alla inlägg men jag förklarade tidigare att det är helt omöjligt att plocka fram totalt innehav från storbanken i fråga genom att titta på övrigt surfningsmönster eller information. Det gäller just från storbanken. Andra banker ränkas inte med. Efter att nyligen ha flyttat pengar mellan banker så dyker det uppdaterade innehavet i storbanken upp i annonsen.

Jag läste TS där du skrev "riktad Internetannonsering som baseras på att annonsören vet ganska exakt vilket 'totalsaldo' en person har på sitt konto". Det går ju inte tolka på annat vis än att det handlade om annonser baserade på ekonomin i runda slängar, och att det enbart var din personliga tolkning att de visste exakt.

Om du verkligen ville ha sagt att annonserna nämnt exakt på öret vad du har på kontot borde du uttryckt det i stil med "personanpassad Internetannonsering som innehöll exakt totalsaldo."

Om det verkligen är så att det exakta kontosaldon framgår så kan man ju inte säga att annonserna är riktade. Det säger man när en annons är riktad till en viss grupp. Det du beskriver handlar ju om annonser som är helt anpassade på individnivå.
Citera
2022-05-16, 23:44
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag lät grannen låna min dator (han är åldrig) för att beställa en packning till hans utombordare.
Fick reklam om utombordsmotorer ett bra tag efter detta. Det var Chrome. Ingen googlesökning gjordes.

Det är det som kallas kakor. Och det är därför EU tvingar alla att upplysa om dem. För att de spårar och sparar info om vad du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in