2022-05-16, 22:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag lät grannen låna min dator (han är åldrig) för att beställa en packning till hans utombordare.
Fick reklam om utombordsmotorer ett bra tag efter detta. Det var Chrome. Ingen googlesökning gjordes.
Det känner jag till. Men jag visste inte att Chrome även gick in i Internetbanken. Men jag är övertygad om det nu.

Det är uppdaterade uppgifter som saldot i storbanken.

Det sker ingen surfning på lån eller placeringssidor. Det skulle absolut inte gå att räkna ut detta därifrån.
Senast redigerad av wwr 2022-05-16 kl. 22:14.
Citera
2022-05-16, 22:14
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Jag lät grannen låna min dator (han är åldrig) för att beställa en packning till hans utombordare.
Fick reklam om utombordsmotorer ett bra tag efter detta. Det var Chrome. Ingen googlesökning gjordes.
OT men det handlar med all säkerhet mer om spårningskakor (från facebook, google, osv som butiken valt atr använda) på den website han handlade på än att Chrome skulle fiska data.
Citera
2022-05-16, 22:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
OT men det handlar med all säkerhet mer om spårningskakor (från facebook, google, osv som butiken valt atr använda) på den website han handlade på än att Chrome skulle fiska data.
OT: Men baseras inte Google ads på vad Chrome ser? Eller är det bara sökningarna? Gäller inte det även Google Mail, GMail?

Hur kan butiken lägga kakor från andra sajter?
Senast redigerad av wwr 2022-05-16 kl. 22:20.
Citera
2022-05-16, 22:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Varken facebook eller google användes eller fanns installerat, bara chrome med sökmotorn duckduck.
Sökmotor användes inte. Rensar kakor med ccleaner regelbundet. Antar att google sammanknippar surfen med IP-adressen. Så kakrensning hjälper men inte till 100%.

Observera att det var gästlogin på datorn också.

Har dock inte råkat ut för att se mina banksaldon i random reklam.
Citera
2022-05-16, 22:21
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det känner jag till. Men jag visste inte att Chrome även gick in i Internetbanken. Men jag är övertygad om det nu.

Det sker ingen surfning på lån eller placeringssidor. Det skulle absolut inte gå att räkna ut detta därifrån.
Accepterar såklart att du inte vill säga exakt hur saldo(kopplade uppgifter) dyker upp i annonsflödet eller hur annonserna så tydligt avspeglar "exakt" saldo.
Men utan mer att gå på är det väldigt svårt att ge ett bra svar. Då blir det lätt konspiratoriska spekulationer.
Det som är allmänt känt är att väldigt mycket data om dig och dina surfvanor lagras och spåras mha olika kakor. Den datan tillsammans med väl utvecklade algoritmer blir väldigt träffsäkra. Behöver, enligt principen om Ockhams Rakblad, inte vara mer komplicerat eller Macciavelliskt än så.
Citera
2022-05-16, 22:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Använder du Chrome för att logga in i banken, så "går" Chrome in i internetbanken under den tid du är inloggad där.
Citera
2022-05-16, 22:24
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Varken facebook eller google användes eller fanns installerat, bara chrome med sökmotorn duckduck.
Jag avsåg analys/spårningstjänster (t.ex. Google Analytics eller den sk. Facebookpixeln) som webbutiken har installerat (inte att du/han använder Facebook/Google).
Citera
2022-05-16, 22:25
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Använder du Chrome för att logga in i banken, så "går" Chrome in i internetbanken under den tid du är inloggad där.
Det är ett rejält scoop du kommer med här. Har du några trovärdiga källor på det?
Citera
2022-05-16, 22:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Accepterar såklart att du inte vill säga exakt hur saldo(kopplade uppgifter) dyker upp i annonsflödet eller hur annonserna så tydligt avspeglar "exakt" saldo.
Men utan mer att gå på är det väldigt svårt att ge ett bra svar. Då blir det lätt konspiratoriska spekulationer.
Det som är allmänt känt är att väldigt mycket data om dig och dina surfvanor lagras och spåras mha olika kakor. Den datan tillsammans med väl utvecklade algoritmer blir väldigt träffsäkra. Behöver, enligt principen om Ockhams Rakblad, inte vara mer komplicerat eller Macciavelliskt än så.
Flyttar man lite pengar mellan banker så följer saldot med! Det har inget med algoritmer att göra.

Här påstår sig Google sluta läsa våra mail. De kanske läser bankutdragen.
Citat:
Google Will No Longer Scan Gmail for Ad Targeting

But the service has been criticized by privacy advocates for scanning email to generate contextually aware ads. The ads in email bothered users more than other targeted advertising found across the web, because users are more touchy about the privacy of email versus, for example, browsing history.
https://www.nytimes.com/2017/06/23/t...gmail-ads.html
Citera
2022-05-16, 22:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag förstår naturligtvis att det är tekniskt möjligt.

Men jag trodde det fanns en viss personlig integritet. Jag är gammaldags och naiv. Lyssna på Snowden och Bill Binney!
Citera
2022-05-16, 22:30
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Flyttar man lite pengar mellan banker så följer saldot med! Det har inget med algoritmer att göra.
Följer med vart?

Citat:
Här påstår sig Google sluta läsa våra mail. De kanske läser bankutdragen.
Ja om du mot förmodan skickar/tar emot kontoutdrag på mail (vilket som bekant är lika säkert som ett vykort) så kan det såklart öppna upp att det läses av på vägen av en himla massa "ögon". Men det hoppas jag du inte gör.
Citera
2022-05-16, 22:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Följer med vart?

Ja om du mot förmodan skickar/tar emot kontoutdrag på mail (vilket som bekant är lika säkert som ett vykort) så kan det såklart öppna upp att det läses av på vägen av en himla massa "ögon". Men det hoppas jag du inte gör.
Det har inte hunnit komma några kontoutdrag per mail vad jag kan komma ihåg.

Annonsören har information om ett uppdaterat saldo när pengar ganska nyligen flyttats mellan banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in