2022-05-16, 17:24
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wien
Du beskrev i den tidigare tråden att det berodde på en missbildning i dina äggstockar, så, ja, det finns väl inte mer att säga där.

Ta inte illa upp, men efter att ha läst den tidigare tråden så låter detta som en efterhandskonstruktion.

Jag vet inte vad du menar med att mitt inlägg ska göra bättre eller sämre, jag påtalar bara att det att du inte VILL få barn troligen kan bero på att du inte KAN få barn och att du, för att må bättre, försöker intala dig att du är frivilligt barnlös.

Gör det som får dig att må bra. Jag tar inte ställning i frågan om det är bra eller dåligt att få barn.

Det enda jag gör är att konstatera att du är ytterligare en kvinna som påstår att du inte ska ha barn eftersom du inte VILL, men där sanningen egentligen är att du inte KAN.

Jag tror som sagt inte det att skulle vara ett problem eftersom vi har pratat med en läkare och min man har påpekat att skulle det vara så att jag vill ha barn eller viljan till det så kommer han betala för det/eller ge allt för att det ska

Det är därför som jag känner att han inte har varit komplett ärlig.

Vi har pratat om det jag och min man och han trodde att jag inte var seriös om barnfrågan för 12 år sedan

Hur man nu i sitt fullaste sinne trodde att jag inte var seriös?

Hur kan man tro att en kvinna som uttalade sig om samma sak för 12 år sedan inte skulle känna samma sak vid 33 + är för mig riktigt märkligt

Jag drog upp en lista på att jag är rädd för att kroppen förändras. Då drog han fram att vi kan hyra en PT som hjälper mig

Jag påpekade att jag är rädd för förlossningen och då drog han upp att han kan betala för wtt kejsarsnitt.

Så jag brast ut att ingen och absolut ingen respekterar mitt val.

Om det är så att man vill så gärna ha barn så får man lämna mig vilket fick honom att säga att jag är iskall.

Min mamma fick höra det ifrån honom och tyckte att hon skulle lägga sig i vilket resulterade i all drama.

Om jag har undvikit alla män som ville ha barn vid 20 + så säger det mig gott och väl att oavsett vilken fakta som framgår så hade jag redan tagit ett beslut utan att veta om det

Det finns väl en anledning att Bianca Ingrosso inte vill ha barn mer heller? Hon har varit med om ett och annat också.

Betyder att hon är psykopat?
Misslyckad?
Mindre förmögen?

Hon har både haft missfall och aborter

Det här är beslut som en kvinna tar baserat på många faktorer i livet.

Jag skrev det till Ingrosso att hon lär få godkännande på sin adoption före mig
Citera
2022-05-16, 17:32
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Jag kan som sagt inte uttala mig för vad som sker i framtiden men jag har hand om min kollegas barn ofta. Jag är inte dålig med barn utan jag vill bara inte ploppa ut egna. Det känns inte naturligt för min del.

Det kan vara rädsla för förändring. Det kan vara rädsla för att jag inte förstår hur en kvinna kan bära på ett liv i 9 månader men det känns så extremt onaturligt för mig

Har man såna känslor så tycker jag inte att det är rätt av mig att skaffa barn.

Jag blir inte heller förälskad i barn såsom andra kvinnor blir. Jag känner inte att det är naturligt för mig att bara hålla om ett barn/eller att ta hand om ett barn.

Jag har känt det ofta i mitt liv men känslorna blev ju extremt starkare vid 30 +
Det var då jag kände nej. Det här är inte för mig

Det är inte män jag har problem med utan specifikt barn. Jag ser inte mig själv som en mamma. Jag ser inte mig själv som att kunna putta en barnvagn/vara gravid

Är kvinna, känner igen mig mycket i det du skriver. Jag tyckte alltid att bebisar ser totalt nollställda ut, kände mig obekväm av deras ointelligenta blick och allt kladd, ville aldrig hålla dem om jag fick frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag fick mitt första barn när jag var 33, hustrun var 32. Jag var inte redo. Jag kände ingen längtan. Jag kände inget måste heller. Och jag hade ingen erfarenhet av bebisar och barn annat än ett några kompisar som fått det och jag tyckte de bara var jobbiga och en börda. Inte gulliga alls.(...)

Men det blev så jäkla bra. Jag har haft så mycket glädje och skoj med dem. Riktigt kul. Som att ha en bästis med när man är liten och inte kan slita sig från varandra.

Så kanske måste man hoppa i vattnet innan man uppskattar det. Ser bara vattnet så verkar det bara kallt och meningslöst. Men väl i, är det ju rätt kul ändå.

Jag hade heller ingen längtan, men min dåvarande sambo började prata lite romantiskt om barn när jag var 27-28 år och jag tänkte, att kanske... Jag kunde se mig själv ha vuxna barn, och relationen med honom var ändå bra så vi kanske skulle prova... hade hört att jag skulle kunna ha svårt att bli gravid pga hade vissa livmoderproblem, men så tog det på första försöket och jag fick fullkomlig panik över vad jag gett mig in på. Ute på djupt, okänt vatten.

Samtidigt grodde en tanke att löpa linan ut eftersom jag då på sätt och vis skulle utmana en stor rädsla hos mig själv - att genomgå en förlossning. Bara tanken fick mig spyfärdig och allt det här som ska vara så naturligt och sånt som människor gjort i 100 000-tals år gav mig lust att bara slå nån på käften. Det var inte naturligt för mig, basta.

Men, lång historia kort, nu sitter jag här och väntar mitt femte barn. Jag, som inte var den där naturliga barnmänniskan. Det föll rätt bra ut ändå. jag har lärt mig ofattbart mycket på kuppen, om livet, om kärlek, om vem jag är, om att släppa garden, lägga bort choserna.

Har man nån gång haft ett husdjur som man värnat om och älskat så är barn inte så mycket annorlunda. En banal jämförelse, kan tyckas, men jag tycker att den är ganska bra.
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-05-16 kl. 17:40.
Citera
2022-05-16, 17:35
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Vi har pratat om det jag och min man och han trodde att jag inte var seriös om barnfrågan för 12 år sedan

Hur man nu i sitt fullaste sinne trodde att jag inte var seriös?

Hur kan man tro att en kvinna som uttalade sig om samma sak för 12 år sedan inte skulle känna samma sak vid 33 + är för mig riktigt märkligt

Mnja, tänk vad mycket tid tolv år är. Måste ju finnas åtskilliga saker i de flesta människors liv som har ändrats under den senaste 12-årsperioden. Ni har gått från att knappt vara torra bakom öronen till att ha blivit vuxna med marginal.

Men ja, svårt ämne om det är så att din man nog landat i att han vill "ha en familj". Att göra slut och gå vidare är väldigt svårt och tungt. Man vet vad man har men inte vad man kan få... och så all sorg som följer...
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-05-16 kl. 17:55.
Citera
2022-05-16, 17:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag tror det är många faktorer som gjorde att har bytt bana vid 30 +. Jag tror pengar är en enorm ondska för människor. Det materiella förstör mycket.

Jag var mycket bättre vid 20 + och hade ändå tänkt att skaffa ett barn vid 28 och 29. Men varenda gång som vi planerade så fylldes jag av ångest och panik. En enorm rädsla och jag låg och grät

Vid 30 + insåg jag att livet som samhället forcerat på mig inte stämmer överens med vem jag vill vara/bli eller kunna vara i framtiden.

Jag började reflektera på varför jag är så bra med andras barn. Jag har ju ingen press, plikt eller samma ansvar att ta på mig

Jag hatar inte barn på det viset utan jag känner bara att inte att det kan tillföra något i mitt liv.

Det var vid 33 + som jag kände att det är inte jag och man vill bli respekterad på sitt beslut

Det handlar inte om män. Det handlar inte om att jag avskyr män. Tvärtom så älskar jag att leva med en man även om jag vet att många män vill ha en familj och barn

Jag kände inte samma press och ångest när man inte ville ha det.

Sedan säger inte min man hela sanningen. Han säger att han inte vill ha barn men i en annan mening uttala sig om att han är 40 och vill gärna ha en familj.

Varför ge dubbla signaler och ångest när man kan leta sig en kvinna som vill ha barn?

Det blir lättare när en man är ärlig och säger som det är så att han kan hitta sig en ny som matchar hans syn och han kan leva familjelivet.

Jag vill inte ha samma liv vilket jag var tydlig med sedan 12 år tillbaka.
Du skriver eftertänksamt och öppnar dig. Tack för att du delar med dig.

Jag har tyvärr inget direkt att svara med.

Men angående:

Citat:
Sedan säger inte min man hela sanningen. Han säger att han inte vill ha barn men i en annan mening uttala sig om att han är 40 och vill gärna ha en familj.

Varför ge dubbla signaler och ångest när man kan leta sig en kvinna som vill ha barn?

Det blir lättare när en man är ärlig och säger som det är så att han kan hitta sig en ny som matchar hans syn och han kan leva familjelivet.

Som jag skrev kände jag mig inte redo vid 33 att få barn. Samtidigt gifte vi oss det året, några få månader innen jag blev "anställd som aveltjur". Vi hade då varit ihop i 9 år så det var ingen tillfällig flört.

Jag kände att min nyblivna hustrus ord var så starka (om att skaffa barn NU) att jag antingen hade riskerat hela relationen och kanske ytterst hade gått vidare, eller att jag vägrat och hon accepterade det men då hade hon förmodligen varit olycklig resten av hennes liv. För vi pratade om barn under våra 9 år, men rent hypotetiskt. Och för henne var flera barn en självklarhet. Så jag visste hennes tankar och planer långt, långt i förväg.

Om jag hade backat när hon var 32 hade jag varit en svikare, inför mig själv i alla fall, att jag inte kunde ha sagt det klart och tydligt sedan hon var 23 när vi blev ihop. Det hade jag inte gjort. Så det blev liksom en pliktkänsla. Jag måste ge henne det här. Annars har hon "slösat" 9 år på mig. Och jag ville verkligen vara med henne hela livet.

Så gick det till i mina våndor och rädslor innan jag hoppade ner i det djupa vattnet.

Nu efteråt, med tanke på det jag skrivit om hur bra allt blev, låter det nästan befängt. Men hur ska man kunna veta det i förväg?
Citera
2022-05-16, 17:45
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Är kvinna, känner igen mig mycket i det du skriver. Jag tyckte alltid att bebisar ser totalt nollställda ut, kände mig obekväm av deras ointelligenta blick och allt kladd, ville aldrig hålla dem om jag fick frågan.

Jag hade heller ingen längtan, men min dåvarande sambo började prata lite romantiskt om barn när jag var 27-28 år och jag tänkte, att kanske... Jag kunde se mig själv ha vuxna barn, och relationen med honom var ändå bra så vi kanske skulle prova... hade hört att jag skulle kunna ha svårt att bli gravid pga hade vissa livmoderproblem, men så tog det på första försöket och jag fick fullkomlig panik över vad jag gett mig in på.

Samtidigt grodde en tanke att löpa linan ut eftersom jag då på sätt och vis skulle utmana en stor rädsla hos mig själv - att genomgå en förlossning. Bara tanken fick mig spyfärdig och allt det här som ska vara så naturligt och sånt som människor gjort i 100 000-tals år gav mig lust att bara slå nån på käften. Det var inte naturligt för mig, basta.

Men, lång historia kort, nu sitter jag här och väntar mitt femte barn. Jag, som inte var den där naturliga barnmänniskan. Det föll rätt bra ut ändå. jag har lärt mig ofattbart mycket på kuppen, om livet, om kärlek, om vem jag är, om att släppa garden, lägga bort choserna.

Har man nån gång haft ett husdjur som man värnat om och älskat så är barn inte så mycket annorlunda. En banal jämförelse, kan tyckas, men jag tycker att den är ganska bra.

Jag tror många kvinnor förstår mig som varit i min position eller haft mina känslor

Tack <3

Det här är inga känslor jag har fått över en dag utan jag kände redan så sedan tonåren. Jag ville aldrig ha barn och det blev tydligare och tydligare ju äldre jag blev

Jag låg inte ens med män för jag trodde att alla ville kedja fast mig med barn.

Jag känner mig oerhört kvävd när någon börjar ifrågasätta mitt beslut/tankar.

Det går inte att förklara något man har ångest och rädsla för. Något som bör vara naturligt för en kvinna

I mina ögon ser jag kvinnor som fått barn som modiga och starka likt min syster även om vi har våra gräl så tycker jag att hennes döttrar är riktiga söta.

Slutligen vid 30 + accepterade jag att det var inte för mig någonsin.

Älskar jag min man? Ja

Vill jag ha honom? Ja

Men han ska inte vara i ett barnlöst äktenskap för att jag valt väg. Det är viktigt för mig att jag inte tar beslut för någon annan. Jag har tagit beslutet. Därför blir det ännu jobbigare när jag frågas ut om saken.

Det är en enorm förändring som jag inte klarar av eller vill ha i mitt liv.
Citera
2022-05-16, 17:50
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Det handlar inte om mina prylar men om jag har det så välställt vill jag ge möjligheten till ett barn som har det mindre bra i världen och adoptera.

Ska inte alla barn räknas?

Ditt synsätt på adoptioner andas ganska mycket 70-tal... menar inte att vara otrevlig. Men då föreställde man sig i i-världen att man gjorde barnen en stor tjänst genom att adoptera dem till oss i väst. Ren humanitär godhet.

Men adopterade har ofta en hög grad av psykisk ohälsa, kopplat till upplevt utanförskap och rotlöshet/ovisshet om det biologiska ursprunget. Dessutom har adoptionerna i efterhand ofta visat sig vara ren människohandel och ett sätt för vissa länder att inte ta tag i förändringsarbete angående levnadsvillkoren för ogifta mödrar.

Ytterligare en aspekt som det inte pratas högt om, men eftersom detta är flashback och man kan säga sånt som inte får sägas så.... en sak som kan bidra till vad jag skrev om psykisk hälsa ovan, är att människor till en mycket stor del är produkt av sitt genetiska arv, inte bara den sociala miljön. Du adopterar ett barn och barnet är inte ett oskrivet blad - du kanske inte förstår ditt barn, ditt barn kan komma att ha många mindre smickrande egenskaper som du har svårt för innerst inne, du kanske inte knyter an till barnet fullt ut, ditt barn kanske inte har nån vidare intelligens medan du anser att du är över medel, osv.
Citera
2022-05-16, 17:52
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Hej alla

Det här tjatet om BARN är illa verkligen. Jag upplever att både män och kvinnor tjatar om barn när en kvinna uppnår 33 +. Är det verkligen normalt med detta tjat? Hur var det förr i tiden för er som är äldre?
Fick ni också en lista på vad som skulle hända om man inte skaffar barn.

Är det mer illa att en attraktiv inte fått barn?

Det verkar tjatas mer på mig än någon kvinna som valt att vara ensam/eller inte ens hittat en man.

Hur kommer det sig att vissa kvinnor blir nedtjatade om barnfrågan för att man är attraktiv?

Det kommer ifrån alla fronter men män också som undrar varför en snygg kvinna inte skaffat barn ännu.

Mina föräldrar tjatar skallen på mig och jag känner ibland att jag vill packa väskan och sticka så ingen ringer mig om barn/eller pratar barn med mig.

Jag vet inte varför jag blir irriterad men jag blir verkligen triggad av det här barnfrågan och att det ska tjatas.

Så fort man möter en ny man/pratar med en man. Har du barn?
Är det något som ska redovisas som resurs?

Är det någon annan som upplevt samma sak? Kan jag få hjälp att hantera situationen

Jag trivs verkligen med mitt liv. Hur ska man förklara för människor man håller kärt att skita i och låta mig vara för deras jävla liv blev inte någon höjdare med barn

Kanske är jag en onormal kvinna som inte vill skaffa barn/vill ha barn. Jag trivs enormt med friheten, mitt liv, mitt jobb, min ensamhet och resor.

Varför ska jag inleda en bagage verksamhet?

Jag vet att Jennifer Aniston likt mig reagerat väldigt hårt på det här och sagt att folk ska skita i det här och att alla kvinnor inte var skapade för att bli mammor

Det är så om man är kvinna, och folk borde hålla käft o sköta sitt.
Jag ifrågasatte inte varför folk blev creampieade gång på gång och kommer med ett helt jävla släptåg med ungar.
Man kan ju alltid fråga om när de tänkt gadda en swastika i pannan, alternativt att man är steril, så kanske de håller igen käften sen.
Jag är fett less på tjatet, men de flesta av svärisarna får finna sig i att det inte blir några barnbarn.

Som världen ser ut, och så mycket skit som kommer hända, gör man ofödda en tjänst att de får förbli ofödda.
Citera
2022-05-16, 17:55
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
1. Sluta bry dig om vad alla andra tycker, du lever ditt liv inte deras. Människor kommer projicera sina subjektiva åsikter och livsvalen dom har gjort i sitt liv, på dig.
Dvs, när deras val inte stämmer överens med din livsbild behöver dom försvara sina val - ego grejj bara.
Det är bara smile and wave

2. Om du nu blir så triggad av frågan skulle jag försöka utforska "Varför blir jag så triggade av barnsfrågan?"Ligger det något där? Kanske en sanning?

Varför måste det vara sanning i allt? Man blir fett less tillslut när det ska tjatas så förbannat
Citera
2022-05-16, 18:35
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Mnja, tänk vad mycket tid tolv år är. Måste ju finnas åtskilliga saker i de flesta människors liv som har ändrats under den senaste 12-årsperioden. Ni har gått från att knappt vara torra bakom öronen till att ha blivit vuxna med marginal.

Men ja, svårt ämne om det är så att din man nog landat i att han vill "ha en familj". Att göra slut och gå vidare är väldigt svårt och tungt. Man vet vad man har men inte vad man kan få... och så all sorg som följer...

12 år är väldigt länge och jag är extremt ledsen att han inte tagit det seriöst. Men om jag påpekar för en man att jag hatar spindlar så kommer det inte ändras efter 12 år.

Han medger själv att det blev ett helvete varje gång mensen var sen.

Hur många kvinnor skulle reagera så extremt illa?

Nu har jag väl bara utvecklats till personen jag skulle bli. När man är mer vuxen så inser man vem man är utan någon annans påverkan

Då svarade min man: Vi vet att du varken har problem med män eller att få jobb.

Det tror jag att han har gjort men det blir bara inte med mig som jag påpekade 100 gånger.
Det blir inte för någon man.

Jag valde bort männen vid 20 + av en anledning och nu känner jag att beslutet var mer än rätt

Det här är den jag är. Jag trivs mycket mer med mig själv än mitt 20 + jag
Citera
2022-05-16, 18:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ditt synsätt på adoptioner andas ganska mycket 70-tal... menar inte att vara otrevlig. Men då föreställde man sig i i-världen att man gjorde barnen en stor tjänst genom att adoptera dem till oss i väst. Ren humanitär godhet.

Men adopterade har ofta en hög grad av psykisk ohälsa, kopplat till upplevt utanförskap och rotlöshet/ovisshet om det biologiska ursprunget. Dessutom har adoptionerna i efterhand ofta visat sig vara ren människohandel och ett sätt för vissa länder att inte ta tag i förändringsarbete angående levnadsvillkoren för ogifta mödrar.

Ytterligare en aspekt som det inte pratas högt om, men eftersom detta är flashback och man kan säga sånt som inte får sägas så.... en sak som kan bidra till vad jag skrev om psykisk hälsa ovan, är att människor till en mycket stor del är produkt av sitt genetiska arv, inte bara den sociala miljön. Du adopterar ett barn och barnet är inte ett oskrivet blad - du kanske inte förstår ditt barn, ditt barn kan komma att ha många mindre smickrande egenskaper som du har svårt för innerst inne, du kanske inte knyter an till barnet fullt ut, ditt barn kanske inte har nån vidare intelligens medan du anser att du är över medel, osv.

Det är tyvärr precis så som du säger. Men det kan låta som det var i den mörka forntiden under bronsåldern. Men adoptioner började på 60-talet, dvs i nutid. Ändå var de "goda" så uppfyllda av att göra "gott" att det inte såg risker och problem vad gäller barnens bästa. De var inte så allvetande och insiktsfulla de ansåg sig vara.

De var förblinade av sina egna ambitioner och förenkligar av världen och människor, att de inte kunde se något som helst problem att komma som koreanskt barn på 60-talet till Sverige. Att tro att det blir så mycket bättre för dem. Självgodheten var enorm. Det har nog bara varit jag, jag och jag hos de adopterande föräldrarna. Hade de en tanke på att själva åka till Korea och bistå? Vad gjorde det för att hjälpa landet som helhet? Istället blir det: jag tar hem en liten gullig flicka, för det var nästan alltid flickor. Utom Tobias Hubinett men han är inte särskilt gullig.
Citera
2022-05-16, 19:00
Medlem
Wiens avatar
Citat:
Det här är beslut som en kvinna tar baserat på många faktorer i livet.
Jo, och fruktsamheten verkar vara den särklassigt tyngst vägade av dem.

Låt oss återgå till din trådstart. Du förvånas där över att du får frågor om din barnlöshet.
Gör en parallell:
Säg att du är en tonårskille som nyligen råkat ut för en olycka och fått amputera ena benet. Denna kille kommer nog, på samma sätt, att bli bitter över att hans jämnåriga ständigt pratar om sina fotbollsträningar, hur senaste matchen mellan Hammarby och Djurgården gick, vilka spelare som utmärker sig, etc, etc.

Denna kille kommer kanske att intala sig att han inte alls tycker om att spela fotboll och inte hade velat göra det ens om han hade benet kvar. Det kanske rentutav går så långt att han intalar sig själv att det är bra att han fick benet amputerat eftersom det garanterar att han kommer att slippa spela fotboll någon gång under resten av sitt liv. Ja, han kanske till och med intalar sig att han minsann inte alls tyckte om att delta i de matcher och turneringar som han var med i innan benet blev amputerat.

Givetvis överdriver jag här, det är för att du ska försöka se din situation ur någon annans perspektiv, men du är lite som denna kille:
Det finns något som är väldigt stort, viktigt och livsavgörande för de flesta i din situation. Detta mål är ouppnåeligt för dig. Nu försöker du intala dig att du inte vill ha detta, att du minsann avstår frivilligt.

Ta inte illa upp, det är inte min mening att såra dig, inte alls -- jag bara försöker förklara att en stor anledning till att du tror att inte VILL ha barn är att du inte KAN få barn.
Det är en fullt logisk och rationell utveckling av din inställning efter det du skrev i den där andra tråden, för tre år sedan. Alternativet hade varit det som du skrev där, att du var på väg att gå in i en depression.
Och då är det ju långt bättre att du nu resonerar så som du gör.

Missförstå mig inte, min tanke är inte att såra dig eller förödmjuka dig, utan endast att belysa din situation ur andra individers perspektiv: De vet kanske inte att du inte KAN få barn och de inser inte att dina påståenden om att du inte VILL bara är din copingmekanism, möjligtvis är din manliga kollega undantaget som insett detta.

Ett sätt att få slut på dessa samtal och frågor, om de stör dig, är att du är ärlig. Säg bara att du inte kan få barn, att ämnet är känsligt för dig och att du skulle vara tacksam och ni kunde prata om något annat. Det är inte värre än ex-alkoholister som ber sina kollegor att inte prata om vilka nya ölsorter som finns på Bolaget, att inte få alkohol i födelsedagspresent och be om alkoholfria alternativ när det är AW.
Citera
2022-05-16, 19:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag och min sambo är närmare 50 och vi har valt ett liv utan barn och kan inte säga att jag gjort fel val än så länge.

I början av vårt förhållande så fick man absolut frågor men efter ett antal år så gav de upp. När man träffar nya bekantskaper så brukar jag föregå och informera att barnlösheten är helt eget val och inget annat.
Kan bli tryckt stämning annars då vissa kan tro att man inte kan få barn och då törs de aldrig nämna ordet barn i tron att man ska börja stortjuta😀

De gånger man har kompisar eller släkt med barn på besök så är det bara ännu en påminnelse att vårt val är rätt😂☀️
Har inget emot barn men gillar att själv välja vad jag ska göra en helg utan att alltid vara uppbokad med någon ridtävling, hockeycup, föräldramöte eller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in