2022-05-16, 15:57
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Ja fast det fanns ju inte lika mycket att göra på den tiden.. idag hinner man ju knappt leva klart innan det är dags för ungar. Utbildning och arbete är prio. Det är mest wt brudar som lever på soc som får barn tidigt nuförtiden..

Man vill ju inte bli en morsa som tror att hon är 20 när hon är 40. Patetiskt

Så behöver det absolut inte vara. Fick barn vid 22 och 23, köpte hus renoverade slet och jobbade, cashade ut vid 28 och köpte nybyggd villa med låga lån. Nu är jag strax över 30, har ett år kvar av högskolestudier (när ungarna är 8 går är de så stora att det går bra att plugga/jobba)

Så vid 40 kan jag och hustrun resa, gör vad vi vill. För mig var det en självklar ordning, hålla på med blöjor och småbarn när man över 30-40 känns för mig helt omvänt, då har man ju ungar i boet tills man blir 50-60!

Men det är personliga preferenser, finns inga rätt eller fel, ville bara påpeka att det finns andra vägar att gå än dom du nämner.
Citera
2022-05-16, 16:16
Medlem
Wiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Det här är egentligen min syster som startade eländet för några år sedan.
Det var inte din syster jag menade utan en tråd du startade för tre år sedan. Du har den på (FB) Missfall efter missfall

Där beskrev du att du fått åtskilliga missfall och fått reda på att du inte kan få barn. Du beskriver, vidare, hur tungt det känns och att du kanske är på väg in i en depression pga detta. I tråden ber du om hjälp med att hantera dessa känslor.

Som jag skrev tidigare ligger det nära till hands att misstänka att den ovilja som du påstår att du har mot att skaffa barn beror på att du, innerst inne, är medveten om att du inte KAN få barn och därför intalar dig att du inte VILL.
Citera
2022-05-16, 16:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Hej alla

Det här tjatet om BARN är illa verkligen. Jag upplever att både män och kvinnor tjatar om barn när en kvinna uppnår 33 +. Är det verkligen normalt med detta tjat? Hur var det förr i tiden för er som är äldre?
Fick ni också en lista på vad som skulle hända om man inte skaffar barn.

Är det mer illa att en attraktiv inte fått barn?

Det verkar tjatas mer på mig än någon kvinna som valt att vara ensam/eller inte ens hittat en man.

Hur kommer det sig att vissa kvinnor blir nedtjatade om barnfrågan för att man är attraktiv?

Det kommer ifrån alla fronter men män också som undrar varför en snygg kvinna inte skaffat barn ännu.

Mina föräldrar tjatar skallen på mig och jag känner ibland att jag vill packa väskan och sticka så ingen ringer mig om barn/eller pratar barn med mig.

Jag vet inte varför jag blir irriterad men jag blir verkligen triggad av det här barnfrågan och att det ska tjatas.

Så fort man möter en ny man/pratar med en man. Har du barn?
Är det något som ska redovisas som resurs?

Är det någon annan som upplevt samma sak? Kan jag få hjälp att hantera situationen

Jag trivs verkligen med mitt liv. Hur ska man förklara för människor man håller kärt att skita i och låta mig vara för deras jävla liv blev inte någon höjdare med barn

Kanske är jag en onormal kvinna som inte vill skaffa barn/vill ha barn. Jag trivs enormt med friheten, mitt liv, mitt jobb, min ensamhet och resor.

Varför ska jag inleda en bagage verksamhet?

Jag vet att Jennifer Aniston likt mig reagerat väldigt hårt på det här och sagt att folk ska skita i det här och att alla kvinnor inte var skapade för att bli mammor

De tjatar på dig för att du blir ett hot. Människor som gör ett eget val som går emot det vanliga, eller bara har intressen som inte alls följer normen är ett hot. Det är väl det mobbare triggas av, inte bara bland barn, utan även bland vuxna.

Nu har jag tre barn själv, men jag har verkligen inga problem med människor som inte har barn Oavsett om de inte hittat en partner eller bestämt sig för att inte ha barn. Jag hade en kollega för ett antal år sedan som då var runt 40 år. Hon berättade att hon steriliserat sig för att hon verkligen inte ville ha barn (hon sade "jag ska inte _ha_ barn", ungefär som hon inte ansåg sig vara lämplig och tog konsekvensen av det). Rätt ovanligt att göra så. Och lite udda att dela med sig det med en 10 år yngre manlig kollega. Men det valet gjorde hon och det skadar ingen.

Vore intressant om du kunde dela mig dig lite av "listan på vad som kan hända om man inte skaffar barn".

Det är bara du som vet bäst vad som är bäst för dig. Så försök skaka av dig allt tjat från de trångsynta ankorna som hackar på svanen.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-05-16 kl. 16:36.
Citera
2022-05-16, 16:30
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wien
Det var inte din syster jag menade utan en tråd du startade för tre år sedan. Du har den på (FB) Missfall efter missfall

Där beskrev du att du fått åtskilliga missfall och fått reda på att du inte kan få barn. Du beskriver, vidare, hur tungt det känns och att du kanske är på väg in i en depression pga detta. I tråden ber du om hjälp med att hantera dessa känslor.

Som jag skrev tidigare ligger det nära till hands att misstänka att den ovilja som du påstår att du har mot att skaffa barn beror på att du, innerst inne, är medveten om att du inte KAN få barn och därför intalar dig att du inte VILL.

Jag vet ju varför missfallen har skett så vi behöver inte diskutera det när en läkare undersökt saken.
Jag är extremt tränad och har svårt att lägga ner träningen vilket gjort att det har skapat att jag har fått missfall.

Jag varnades av flera läkare i tidig graviditet att inte träna såsom jag har gjort tidigare men det blev som det blev.

Men ditt inlägg gör ju inte saken bättre. Det får mig bara att tänka att ödet var väl att inte skapa ett barn så om du tror att ett sånt inlägg ska hjälpa så gör ju det bara tvärtom. Då blir det mer att man tänker dåså..Då bestämde ödet det för mig redan som ung

Lite som Titti säger i sin artikel

Du kan inte få barn?
Ska du då säga det som en trumpf eller ska man komma med hjälp

Men det här också det jag känner. Är det verkligen såna människor som tycker att det är bra att föröka sig? Människor som egentligen slänger ur sig vad som helst mot människor?

Hur mycket av den befolkningen ska vi ha i världen?
Citera
2022-05-16, 16:34
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
De tjatar på dig för att du blir ett hot. Människor som gör ett eget val som går emot det vanliga, eller bara har intressen som inte alls följer normen är ett hot. Det är väl det mobbare triggas av, inte bara bland barn, utan även bland vuxna.

Nu har jag tre barn själv, men jag har verkligen inga problem med människor som inte har barn Oavsett om de inte hittat en partner eller bestämt sig för att inte ha barn. Jag hade en kollega för ett antal år sedan som då var runt 40 år. Hon berättade att hon steriliserat sig för att hon verkligen inte ville ha barn. Rätt ovanligt att göra så. Och lite udda att dela med sig det med en 10 år yngre manlig kollega. Men det valet gjorde hon och det skadar ingen.

Vore intressant om du kunde dela mig dig lite av "listan på vad som kan hända om man inte skaffar barn".

Det är bara du som vet bäst vad som är bäst för dig. Så försök skaka av dig allt tjat från de trångsynta ankorna som hackar på svanen.

Nu känner jag ingen skada skedd för min del
Jag kan som sagt inte uttala mig för vad som sker i framtiden men jag har hand om min kollegas barn ofta. Jag är inte dålig med barn utan jag vill bara inte ploppa ut egna. Det känns inte naturligt för min del.

Det kan vara rädsla för förändring. Det kan vara rädsla för att jag inte förstår hur en kvinna kan bära på ett liv i 9 månader men det känns så extremt onaturligt för mig

Har man såna känslor så tycker jag inte att det är rätt av mig att skaffa barn.

Jag blir inte heller förälskad i barn såsom andra kvinnor blir. Jag känner inte att det är naturligt för mig att bara hålla om ett barn/eller att ta hand om ett barn.

Jag har känt det ofta i mitt liv men känslorna blev ju extremt starkare vid 30 +
Det var då jag kände nej. Det här är inte för mig

Det är inte män jag har problem med utan specifikt barn. Jag ser inte mig själv som en mamma. Jag ser inte mig själv som att kunna putta en barnvagn/vara gravid
Citera
2022-05-16, 16:36
Bannlyst
Ts är en psykopat som självmant började babbla om barn i min tråd igår. Helt jävla utvecklingsstörd. Troligtvis är hon själv 33+ och låtsas som att alla tjatar om barn vid 33 när det är hon som har ångest inför att bli mamma och ingen vill ha en självgod mytomankärring
Citera
2022-05-16, 16:41
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Ts är en psykopat som självmant började babbla om barn i min tråd igår. Helt jävla utvecklingsstörd. Troligtvis är hon själv 33+ och låtsas som att alla tjatar om barn vid 33 när det är hon som har ångest inför att bli mamma och ingen vill ha en självgod mytomankärring

Jag är ju 33 + vilket jag har skrivit i tråden 🤣😜

Jag har ju skrivit att jag har ångest för att inte vilja bli mamma?

Du läser lite för snabbt
Citera
2022-05-16, 16:46
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wien

Sen är jag personligen inget offer i det hela. Jag har själv valt min väg. Offret är min man anser jag som vägrar lämna/hitta någon annan som kan ge honom bättre förutsättningar och bättre liv än mig.

Om en kvinna känner starkare och starkare vid 30 + att hon inte känner för barn så blir det mer tydligt vilken väg hon vill ta i livet

En 33 + kvinna borde få panik att inte ha barn vid det här laget
Citera
2022-05-16, 16:48
Bannlyst
Citat:
Jag är ju 33 + vilket jag har skrivit i tråden 🤣😜

Jag har ju skrivit att jag har ångest för att inte vilja bli mamma?

Du läser lite för snabbt
Skaffa inte barn då så är problemet löst din dumma kärring.
Citera
2022-05-16, 16:50
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Nu känner jag ingen skada skedd för min del
Jag kan som sagt inte uttala mig för vad som sker i framtiden men jag har hand om min kollegas barn ofta. Jag är inte dålig med barn utan jag vill bara inte ploppa ut egna. Det känns inte naturligt för min del.

Det kan vara rädsla för förändring. Det kan vara rädsla för att jag inte förstår hur en kvinna kan bära på ett liv i 9 månader men det känns så extremt onaturligt för mig

Har man såna känslor så tycker jag inte att det är rätt av mig att skaffa barn.

Jag blir inte heller förälskad i barn såsom andra kvinnor blir. Jag känner inte att det är naturligt för mig att bara hålla om ett barn/eller att ta hand om ett barn.

Jag har känt det ofta i mitt liv men känslorna blev ju extremt starkare vid 30 +
Det var då jag kände nej. Det här är inte för mig

Det är inte män jag har problem med utan specifikt barn. Jag ser inte mig själv som en mamma. Jag ser inte mig själv som att kunna putta en barnvagn/vara gravid
Jag fick mitt första barn när jag var 33, hustrun var 32. Jag var inte redo. Jag kände ingen längtan. Jag kände inget måste heller. Och jag hade ingen erfarenhet av bebisar och barn annat än ett några kompisar som fått det och jag tyckte de bara var jobbiga och en börda. Inte gulliga alls.

Hustrun sade typ en dag "nu kör vi". Sen blev man avelstjur, eftersom det var tydligt uttalat vad sexet framförallt skulle leda till.

Men det blev så jäkla bra. Jag har haft så mycket glädje och skoj med dem. Riktigt kul. Som att ha en bästis med när man är liten och inte kan slita sig från varandra.

Så kanske måste man hoppa i vattnet innan man uppskattar det. Ser bara vattnet så verkar det bara kallt och meninglöst. Men väl i, är det ju rätt kul ändå.

Men jag förstår känslorna av inte bara ha barn men också att få barn. Som en liten alien som växer inom en. Våndorna kan jag förstå. Hur kommer man över det? Du kan uppenbarligen inte prata med dina tjatande väninnor. Kanske mödravården? Att prata med en barnmorska där som berättar om hela graviditeten, kontrollerna man gör, och sedan förlossningen, och vad som händer efter osv.

Jag uppfattade mödravården som bra. Vårt första barn tappade i vikt redan på BB så vi hade en barnmorska som kom hem till oss typ varannan dag och vägde bebisen tills viktkurvan gick åt rätt håll och hade stabiliserats.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-05-16 kl. 16:54.
Citera
2022-05-16, 16:55
Medlem
Wiens avatar
Citat:
Jag vet ju varför missfallen har skett så vi behöver inte diskutera det när en läkare undersökt saken.
Du beskrev i den tidigare tråden att det berodde på en missbildning i dina äggstockar, så, ja, det finns väl inte mer att säga där.

Citat:
Jag är extremt tränad och har svårt att lägga ner träningen vilket gjort att det har skapat att jag har fått missfall.

Jag varnades av flera läkare i tidig graviditet att inte träna såsom jag har gjort tidigare men det blev som det blev.
Ta inte illa upp, men efter att ha läst den tidigare tråden så låter detta som en efterhandskonstruktion.

Citat:
Men ditt inlägg gör ju inte saken bättre. Det får mig bara att tänka att ödet var väl att inte skapa ett barn så om du tror att ett sånt inlägg ska hjälpa så gör ju det bara tvärtom. Då blir det mer att man tänker dåså..Då bestämde ödet det för mig redan som ung
Jag vet inte vad du menar med att mitt inlägg ska göra bättre eller sämre, jag påtalar bara att det att du inte VILL få barn troligen kan bero på att du inte KAN få barn och att du, för att må bättre, försöker intala dig att du är frivilligt barnlös.

Gör det som får dig att må bra. Jag tar inte ställning i frågan om det är bra eller dåligt att få barn.

Det enda jag gör är att konstatera att du är ytterligare en kvinna som påstår att du inte ska ha barn eftersom du inte VILL, men där sanningen egentligen är att du inte KAN.
Citera
2022-05-16, 17:03
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag fick mitt första barn när jag var 33, hustrun var 32. Jag var inte redo. Jag kände ingen längtan. Och jag hade ingen erfarenhet av bebisar och barn annat än ett några kompisar som fått det och jag tyckte de bara var jobbiga och en börda. Inte gulliga alls.

Hustrun sade typ en dag "nu kör vi". Sen blev man avelstjur, eftersom det var tydligt uttalat vad sexet framförallt skulle leda till.

Men det blev så jäkla bra. Jag har haft så mycket glädje och skoj med dem. Riktigt kul. Som att ha en bästis med när man är liten och inte kan slita sig från varandra.

Så kanske måste man hoppa i vattnet innan man uppskattar det. Ser bara vattnet så verkar det bara kallt och meninglöst. Men väl i, är det ju rätt kul ändå.

Men jag förstår känslorna av inte bara ha barn men också att få barn. Som en liten alien som växer inom en. Våndorna kan jag förstå. Hur kommer man över det? Du kan uppenbarligen inte prata med dina tjatande väninnor. Kanske mödravården? Att prata med en barnmorska där som berättar om hela graviditeten, kontrollerna man gör, och sedan förlossningen, och vad som händer efter osv.

Jag uppfattade mödravården som bra. Vårt första barn tappade i vikt redan på BB så vi hade en barnmorska som kom hem till oss typ varannan dag och vägde bebisen tills viktkurvan gick åt rätt håll och hade stabiliserats.

Jag tror det är många faktorer som gjorde att har bytt bana vid 30 +. Jag tror pengar är en enorm ondska för människor. Det materiella förstör mycket.

Jag var mycket bättre vid 20 + och hade ändå tänkt att skaffa ett barn vid 28 och 29. Men varenda gång som vi planerade så fylldes jag av ångest och panik. En enorm rädsla och jag låg och grät

Vid 30 + insåg jag att livet som samhället forcerat på mig inte stämmer överens med vem jag vill vara/bli eller kunna vara i framtiden.

Jag började reflektera på varför jag är så bra med andras barn. Jag har ju ingen press, plikt eller samma ansvar att ta på mig

Jag hatar inte barn på det viset utan jag känner bara att inte att det kan tillföra något i mitt liv.

Det var vid 33 + som jag kände att det är inte jag och man vill bli respekterad på sitt beslut

Det handlar inte om män. Det handlar inte om att jag avskyr män. Tvärtom så älskar jag att leva med en man även om jag vet att många män vill ha en familj och barn

Jag kände inte samma press och ångest när man inte ville ha det.

Sedan säger inte min man hela sanningen. Han säger att han inte vill ha barn men i en annan mening uttala sig om att han är 40 och vill gärna ha en familj.

Varför ge dubbla signaler och ångest när man kan leta sig en kvinna som vill ha barn?

Det blir lättare när en man är ärlig och säger som det är så att han kan hitta sig en ny som matchar hans syn och han kan leva familjelivet.

Jag vill inte ha samma liv vilket jag var tydlig med sedan 12 år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in