Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Jag fick mitt första barn när jag var 33, hustrun var 32. Jag var inte redo. Jag kände ingen längtan. Och jag hade ingen erfarenhet av bebisar och barn annat än ett några kompisar som fått det och jag tyckte de bara var jobbiga och en börda. Inte gulliga alls.
Hustrun sade typ en dag "nu kör vi". Sen blev man avelstjur, eftersom det var tydligt uttalat vad sexet framförallt skulle leda till.
Men det blev så jäkla bra. Jag har haft så mycket glädje och skoj med dem. Riktigt kul. Som att ha en bästis med när man är liten och inte kan slita sig från varandra.
Så kanske måste man hoppa i vattnet innan man uppskattar det. Ser bara vattnet så verkar det bara kallt och meninglöst. Men väl i, är det ju rätt kul ändå.
Men jag förstår känslorna av inte bara ha barn men också att få barn. Som en liten alien som växer inom en. Våndorna kan jag förstå. Hur kommer man över det? Du kan uppenbarligen inte prata med dina tjatande väninnor. Kanske mödravården? Att prata med en barnmorska där som berättar om hela graviditeten, kontrollerna man gör, och sedan förlossningen, och vad som händer efter osv.
Jag uppfattade mödravården som bra. Vårt första barn tappade i vikt redan på BB så vi hade en barnmorska som kom hem till oss typ varannan dag och vägde bebisen tills viktkurvan gick åt rätt håll och hade stabiliserats.
Jag tror det är många faktorer som gjorde att har bytt bana vid 30 +. Jag tror pengar är en enorm ondska för människor. Det materiella förstör mycket.
Jag var mycket bättre vid 20 + och hade ändå tänkt att skaffa ett barn vid 28 och 29. Men varenda gång som vi planerade så fylldes jag av ångest och panik. En enorm rädsla och jag låg och grät
Vid 30 + insåg jag att livet som samhället forcerat på mig inte stämmer överens med vem jag vill vara/bli eller kunna vara i framtiden.
Jag började reflektera på varför jag är så bra med andras barn. Jag har ju ingen press, plikt eller samma ansvar att ta på mig
Jag hatar inte barn på det viset utan jag känner bara att inte att det kan tillföra något i mitt liv.
Det var vid 33 + som jag kände att det är inte jag och man vill bli respekterad på sitt beslut
Det handlar inte om män. Det handlar inte om att jag avskyr män. Tvärtom så älskar jag att leva med en man även om jag vet att många män vill ha en familj och barn
Jag kände inte samma press och ångest när man inte ville ha det.
Sedan säger inte min man hela sanningen. Han säger att han inte vill ha barn men i en annan mening uttala sig om att han är 40 och vill gärna ha en familj.
Varför ge dubbla signaler och ångest när man kan leta sig en kvinna som vill ha barn?
Det blir lättare när en man är ärlig och säger som det är så att han kan hitta sig en ny som matchar hans syn och han kan leva familjelivet.
Jag vill inte ha samma liv vilket jag var tydlig med sedan 12 år tillbaka.