Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-16, 00:03
  #1
Medlem
flyer1s avatar
Köpt ny dator men då jag skulle starta gick det ej utan inkopplad nätsladd. Batteriet var tomt ! Mig veterligen skadas Li-Ion batteriet av att stå urladdade. Dessutom visa datorn ett datum från oktober vid uppstart. Har jag fått en tillbaka lämnad dator med skadat tomt batteri ?
Ska inte datorn levereras med laddat batteri, för att undvika skada ?
Citera
2022-05-16, 00:17
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Det stämmer att batterierna ska komma laddade till ca 40% som är mest stabilt!
Citera
2022-05-16, 02:26
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Köpt ny dator men då jag skulle starta gick det ej utan inkopplad nätsladd. Batteriet var tomt ! Mig veterligen skadas Li-Ion batteriet av att stå urladdade. Dessutom visa datorn ett datum från oktober vid uppstart. Har jag fått en tillbaka lämnad dator med skadat tomt batteri ?
Ska inte datorn levereras med laddat batteri, för att undvika skada ?

Li-Ion-batterier har (ska ha) en bottenbuffer så det stänger av sig själv innan det är helt tomt.
Batteriet har extremt liten självurladdning om det inte sitter i datorn.
Fel datum på klockan menar du? Klockan går ju på knappcellen på datorns moderkort.
Men om det batteriet är slut så brukar året bli 2000.

Allt verkar konstigt enligt mig.
Citera
2022-05-16, 09:47
  #4
Medlem
Megaforces avatar
På grund av transportsregler så får man inte längre skicka datorer med laddade batterier utan de skall i princip vara nästan helt urladdade.
Citera
2022-05-16, 14:41
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På grund av transportsregler så får man inte längre skicka datorer med laddade batterier utan de skall i princip vara nästan helt urladdade.
Knappast, urladdade batterier är mindre stabila än lite laddade...
Citera
2022-05-16, 22:36
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På grund av transportsregler så får man inte längre skicka datorer med laddade batterier utan de skall i princip vara nästan helt urladdade.

Njae, köpte en kickstartare till bilen på Biltema som var laddad till 70%. Laddade till 100% innan jag startade bilen.
Nu har det legat på 80% i flera månader.

OK, skulle vara undantag vid transporter då men den hade ju tagit sig till en hylla på Biltema på något vis.
Citera
2022-05-18, 10:50
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Knappast, urladdade batterier är mindre stabila än lite laddade...

Jo, men därför brukar man ladda dem direkt när de ankommer. Problemet är att man får bara lasta en viss mängd batterier i en container vid en viss fyllnadsgrad. Det är speditören som bestämmer reglerna och det är också olika beroende på batterityp mm.
Citera
2022-05-18, 12:57
  #8
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Li-Ion-batterier har (ska ha) en bottenbuffer så det stänger av sig själv innan det är helt tomt.
Batteriet har extremt liten självurladdning om det inte sitter i datorn.
Fel datum på klockan menar du? Klockan går ju på knappcellen på datorns moderkort.
Men om det batteriet är slut så brukar året bli 2000.

Allt verkar konstigt enligt mig.

Dra den om rödluvan. Det beror på vilket humör personen som kodade bios kände för att sätta som standardvärden.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Knappast, urladdade batterier är mindre stabila än lite laddade...

Var skulle energin komma ifrån om batteriet var urladdat?

Det var ju bara ett par månader sedan det brann upp lyxbilar för flera 100-miljoner på ett transportfartyg på väg till USA
Citera
2022-05-18, 15:36
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Dra den om rödluvan. Det beror på vilket humör personen som kodade bios kände för att sätta som standardvärden.



Var skulle energin komma ifrån om batteriet var urladdat?

Det var ju bara ett par månader sedan det brann upp lyxbilar för flera 100-miljoner på ett transportfartyg på väg till USA
Energin är när de brinner, inte den lagrade el-energin.
Citera
2022-05-18, 19:10
  #10
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Köpt ny dator men då jag skulle starta gick det ej utan inkopplad nätsladd. Batteriet var tomt ! Mig veterligen skadas Li-Ion batteriet av att stå urladdade. Dessutom visa datorn ett datum från oktober vid uppstart. Har jag fått en tillbaka lämnad dator med skadat tomt batteri ?
Ska inte datorn levereras med laddat batteri, för att undvika skada ?

Har du köpt datorn hos Feligiganten, så är troligen datorn beg. , som dom har pakterat och säljer som ny.
Citera
2022-05-18, 23:24
  #11
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Har du köpt datorn hos Feligiganten, så är troligen datorn beg. , som dom har pakterat och säljer som ny.
Jo det var på Felgiganten.
Citera
2022-05-19, 03:52
  #12
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jo det var på Felgiganten.

Då har du köpt en beg dator på Felgiganten som dom har sålt som ny. Inte ovanligt gäller den aktören.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback