Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-15, 14:05
  #1
Medlem
Soterns avatar
Ofta hittar man Natomotståndarna långt ut till vänster och långt ut till höger. Men hur ser deras respektive argument ut? Skiljer de sig åt eller är det rentav samma argument?
Både V och SD har kallats Putinkramare och det är lite lustigt för det är ju en hel del som skiljer dessa partier åt.
Citera
2022-05-15, 14:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ofta hittar man Natomotståndarna långt ut till vänster och långt ut till höger. Men hur ser deras respektive argument ut? Skiljer de sig åt eller är det rentav samma argument?
Både V och SD har kallats Putinkramare och det är lite lustigt för det är ju en hel del som skiljer dessa partier åt.

JAg är i vardagsfrågor ganska blå men i just NATO är jag med vänsterpartiet. Min största kritik mot Nato just nu är att beslutet är mycket förhastat. Tycker debatten har varit ensidig och de negativa sidorna har hamnat i skymundan av politker och media.
Utöver detta är mitt resonemang följande
Anledningen till att ryssland invaderade Ukraina grundar sig i kulturella och historiska sammanvävningar. dvs ryssarna ser UK som en del av deras land. Ryssland och Sve har inte samma band, och har inget intresse av att riskera sin arme, ekonomi etc för att invadera först finland, sedan sverige. De har inte lyckats ta hela UK heller utan får nöja sig med östkusten gissar jag.

Ryssland har inte heller kapacitet att invadera sverige, de senaste 2 månaderna har påvisat en stor brist i soldatkompetens, militär infrastruktur och mycket mer som krävs för att göra en fullskalig invasion av sverige. Därför är inte ett närmade mot sverige aktuellt, säg de kommande 10 åren. Tid som sverige istället kan använda för att rusta sin egen militär, satsa på att återbygga luftvärnet osv. Skapa förutsättningar för att fortsätta vara ett land som kan värna sina egna intressen och vara neutralt.

När sossarna på måndag presenterar sitt beslut om nato-ansökan tror jag risken för att det haglar bomber över stockholm är större än om sverige förblir neutrala. Vi borde sluta jiddra med ryssarna, fortsätta sanktionera ekonomisk, inte militärt, sluta utvisa diplomater, det bidrar till större spänningar mellan länderna.
Jag tror att när hela rysslands västgräns gränsar mot nato, försämras relationerna och ett scenario likt järnridåen bildas. Ett nytt kallt krig som kan sluta i världkrig är inte heller omöjligt.

Vi bör också komma ihåg att finlands nato-medlemsskap inte avslutar sve-fin försvarsalliansen. + Sverige har backning av Storbrittanien numera, om jag förstått det rätt.
Citera
2022-05-15, 14:57
  #3
Medlem
Soterns avatar
Skulle vara intressant att höra någon vänstermänniskas argument om varför vi bör stanna utanför Nato.
Är det bara det gamla vanliga amerikahatet eller något annat?
Citera
2022-05-15, 15:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Skulle vara intressant att höra någon vänstermänniskas argument om varför vi bör stanna utanför Nato.
Är det bara det gamla vanliga amerikahatet eller något annat?

Svt/Rapport intervjuade vänstermuppar utanför sossarnas näste tidigare i dag. Det de hade gemensamt var rädslan för kärnvapen. Speciellt att kärnvapen skulle kunna placeras ut här i Sverige.
Citera
2022-05-15, 16:15
  #5
Medlem
Galet att gå med, vi dras in i krig om det blir konflikt mellan NATO och Ryssland.
Argumentet att Ryssland anfallit Ukraina och därmed skulle vara hot mot Sverige tror
jag inte ett dugg på. Ukrainas och Sveriges historia skiljer sig åt helt, och även politiska
läget. Ryska regimen är hemsk, handlar inte om att gilla Putin
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback