2022-05-14, 21:17
Medlem
Ligger till och med bud under acceptpris nu i attraktiva områden. Lägenheter ligger ute flera veckor med bara två intressenter.

Någon annan som kollat?
Citera
2022-05-14, 21:21
Medlem
Slår fortfarande nya rekord konstant där jag bor.

Beror nog lite var du bor?

Men inflationen talar för att priserna kommer fortsätta upp. Sen man man påstå räntorna kommer pressa ned priset. Det tror jag inte på, Svensken behöver få det betydligt mycket jävligare än några procents räntehöjning.
Citera
2022-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Ligger till och med bud under acceptpris nu i attraktiva områden. Lägenheter ligger ute flera veckor med bara två intressenter.

Någon annan som kollat?
Jag kollade in en budgivning i förra veckan. Det första lagda budet var lite under utgångspriset. Det är nog ganska vanligt i dag att folk börjar där. Sen gick det ändå upp till +10-15%. Men inte +30% som det kunde vara i höstas. Så jag vet inte, det verkar som att priserna mattas av och börjar sjunka snart. Än värre blir det väl efter nästa räntehöjning som alla räknar med.
Citera
2022-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader

Någon annan som kollat?

För en vecka sedan (typ) gick en 35 kvm på Gärdet för 7350`. Vad snackar du om?
Citera
2022-05-14, 21:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Slår fortfarande nya rekord konstant där jag bor.

Beror nog lite var du bor?

Men inflationen talar för att priserna kommer fortsätta upp. Sen man man påstå räntorna kommer pressa ned priset. Det tror jag inte på, Svensken behöver få det betydligt mycket jävligare än några procents räntehöjning.
Inflationen gör att allt blir dyrare och reallönen riskerar att halka efter.
Priserna på el och drivmedel rusar.
Detta gör att utrymmet för att betala högre räntor minskar.
En del stannar därför i sin tvåa ett tag till innan de flyttar till trean vilket påverkar budgivningen.
Jo det kommer att påverka priserna på bostäder under hösten.
Jag gissar att de kommer att stå still.
Citera
2022-05-14, 21:34
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
För en vecka sedan (typ) gick en 35 kvm på Gärdet för 7350`. Vad snackar du om?

Det var några veckor sedan och ett objekt vars pris diskuterades i tiotals sidor i Bostadsbubbletråden. Bland annat tillät dess förening juridisk person som medlem och även uthyrning om jag inte missminner mig. Så inte direkt representativt för marknaden i stort eller för eventuellt prisfall som kanske, kanske kan börja observeras på sina håll ungefär nu, för att synas i statistiken först om ytterligare någon månad.
Citera
2022-05-14, 21:38
Medlem
Har inget underbyggt egentligen men det känns som att lägenheterna som ligger ute i Karlatornet i Göteborg har lägre pris nu än i vintras. Har givetvis inte dokumenterat rörelserna utan det är mest en känsla. Kanske har passerat en liten topp, men vad vet jag?
Citera
2022-05-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Har inget underbyggt egentligen men det känns som att lägenheterna som ligger ute i Karlatornet i Göteborg har lägre pris nu än i vintras. Har givetvis inte dokumenterat rörelserna utan det är mest en känsla. Kanske har passerat en liten topp, men vad vet jag?

Är nog bara ren tillfällighet, så länge inflationen ligger på 7% + så kommer priserna inte gå ned.
Citera
2022-05-14, 21:45
Medlem
Plebianerna i hyresrätterna sitter fortfarande i en okontrollerbar ilska och väntar på prisnedgången. Folk har suttit i decennier och väntat, med blåa kulor, på att snart spricker allt bostadsbubblan, och fortfarande har ingenting hänt.

Man börjar ju tro att ni är masochister hela bunten. Cuckolds, som gillar att se på när frugan får smaka på den grove utav bostadsägaren. Sedan sitter ni i ert sunkiga råttbo, inväntandes den dag då ni också kan få vara en del av ägandeskapen, av den privilegade bostadsadeln, som äger sin bostad istället för att låna den.

Bostadspriserna kommer aldrig gå ner, för man betalar inte enbart för en bostad, du betalar för status. Du hamnar i en högre samhällsklass, du blir en bättre och en snyggare människa. Din kuk växer, du blir smartare och din fru blir snyggare. Du slipper nu vara en del av socialgrupp 5, med uteliggarna och Boris som säljer hasch på plattan. Du är nu en bättre person, och allt för priset av en bostad.
Citera
2022-05-14, 22:16
Medlem
Belters avatar
Det är fortfarande väldigt dyrt att bygga nytt. Så jag förväntar mig inte någon direkt märkbar nergång faktiskt.
Citera
2022-05-14, 22:19
Medlem
Liberationfronts avatar
Bor i Tullarna. Vi påverkas inte förrän räntorna når 4-5% resten av landet.

Vem fan bryr sig?
Citera
2022-05-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Det är fortfarande väldigt dyrt att bygga nytt. Så jag förväntar mig inte någon direkt märkbar nergång faktiskt.

Och dyrare blir det med inflationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in