Citat:
Ursprungligen postat av
glioblastom
Jag skulle säga att jag gick igenom högstadiet och gymnasiet med dagens system. Upplevde att det mer handlade om att lista ut vad lärarna ville höra, mer än att besitta faktisk kunskap. Om jag slängde in "å andra sidan", "detta är en av flera nyanser...." och "vad som påverkar denna grupps synsätt skulle kunna vara...." var det mer eller mindre ett automatiskt A/B på en analyserande text i valfritt ämne (alltså var själva analysen inte särskilt viktig). Detta var superskönt för mig som inte har särskilt svårt för att lista ut vad lärarna egentligen vill att man ska skriva. Men för dem som hade svårt att läsa mellan raderna i betygskriterierna blev det mycket frustrerande. Anser dock att de naturvetenskapliga ämnena står sig ganska bra när det gäller kunskap i relation till betygen som sätts.
Jag är helt benägen att hålla med dig. Jag gick grundskolan på 80 talet, då var det inte så farligt, men visst upplevde man redan då att det fanns en viss agenda. Men som du säger så kommer man långt med att kunna läsa mellan raderna, detta är en egenskap jag lyckligtvis också fått, och den har jag verkligen haft nytta av genom livet. Jag är idag väl utbildad och har ett mycket bra jobb, men jag hade aldrig nått dit om jag inte varit lite streetsmart. Just när det gäller skolan så gäller det ofta att snarare leverera vad som önskas än vad som faktiskt är korrekt.
Offtopic: Hoppas inte du har diagnosen som är ditt användarnamn.