2022-05-15, 12:50
Medlem
DannyButtermans avatar
Jag hatar såna här artiklar när man tar ett problem och tar upp ett exempel som inte alls är representativt. 16000 går ut grundskolan varje år utan betyg. Men Zelda:
- Har bostad
- Har familj som bryr sig
- Är tjej
- Bor osegregerat
- Kan språket
- Inte verkar ha ett missbruk
- Har ändå talanger och kunskaper inom musik och formgivning
Hon är med andra ord en person som förmodligen kommer att ta tag i sitt liv.

Problemet med dom där 16000 är väl att typ 8000 av dem är 2a och 3e generationens invandrare från Tensta (och liknande, finns ju zoner i varenda stad). De är kriminellt belastade redan i 9an, tar droger och kan inte språket. Deras våldskapital är högt och de ser upp till äldre gangsters eftersom föräldrarna skiter i dem. De struntar i auktoriteter och lever utanför samhället. De är fattiga förutom veckan efter de lyckats med ett brott. De kommer aldrig jobba - skolan var deras sista chans.

Det kommer gå bra för Zelda eftersom hon har helt andra förutsättningar än förordsgangsters. Hon är ett riktigt dåligt exempel på problemet med ungdomar utan högstadiebetyg eftersom hon förmodligen bara har lite mognad att göra. Nu saknas det bara ett uppföljande reportage om 10 år där man konstaterar att skolan inte är så viktig eftersom Zelda nu är art director på Allers.
Senast redigerad av DannyButterman 2022-05-15 kl. 13:17.
Citera
2022-05-15, 12:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Synd om Zelda. Vi måste få slut på den här kunskapsnormen som råder i samhället!
Citera
2022-05-15, 12:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glioblastom
Jag skulle säga att jag gick igenom högstadiet och gymnasiet med dagens system. Upplevde att det mer handlade om att lista ut vad lärarna ville höra, mer än att besitta faktisk kunskap. Om jag slängde in "å andra sidan", "detta är en av flera nyanser...." och "vad som påverkar denna grupps synsätt skulle kunna vara...." var det mer eller mindre ett automatiskt A/B på en analyserande text i valfritt ämne (alltså var själva analysen inte särskilt viktig). Detta var superskönt för mig som inte har särskilt svårt för att lista ut vad lärarna egentligen vill att man ska skriva. Men för dem som hade svårt att läsa mellan raderna i betygskriterierna blev det mycket frustrerande. Anser dock att de naturvetenskapliga ämnena står sig ganska bra när det gäller kunskap i relation till betygen som sätts.
Jag är helt benägen att hålla med dig. Jag gick grundskolan på 80 talet, då var det inte så farligt, men visst upplevde man redan då att det fanns en viss agenda. Men som du säger så kommer man långt med att kunna läsa mellan raderna, detta är en egenskap jag lyckligtvis också fått, och den har jag verkligen haft nytta av genom livet. Jag är idag väl utbildad och har ett mycket bra jobb, men jag hade aldrig nått dit om jag inte varit lite streetsmart. Just när det gäller skolan så gäller det ofta att snarare leverera vad som önskas än vad som faktiskt är korrekt.

Offtopic: Hoppas inte du har diagnosen som är ditt användarnamn.
Citera
2022-05-15, 13:22
Medlem
Hon får en andra chans på Komvux. El orkar hon inte med det heller?
Citera
2022-05-15, 13:25
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Va fan.
Man släpper fram det där fiaskot och vill få det till att det är skolans fel, eller vad?
Citera
2022-05-15, 16:16
Medlem
Haajibs avatar
Vill feministerna att kvinnor ska vara dumma I huvudet och inte få lära sig något i skolan?
Citera
2022-05-15, 18:33
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Hon ser ut som någon som ska jobba på Samhall

Samhall har slutat anställa människor med funktionsnedsättningar. Nu anställer de bara friska invandrare så att de kan konkurrera ut vanliga företag samtidigt som arbetslösstatistiken för utrikes födda putsas till.
Citera
2022-05-15, 19:20
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Hennes föräldrar nämnde henne Zelda. Det säger allt vi behöver veta om situationen. Stackars unge.

Haha, när jag såg den här tråden slog jag vad om mig själv att inom nio inlägg från TS skulle nån anmärka på hennes namn. Du är ett retard, men tack 🙂
Citera
2022-05-15, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
...det som brister är föräldrarnas engagemang och ansvar. Det som skulle behövas är att föräldrarna säger åt sina barn: "nu går du till skolan, annars får du ingen mat ungjävel".

Du får det att låta så lätt. Bara säga att tonåringen nte får mat så går hon till skolan. Om det skulle vara så lätt skulle nog inte din fru ha så jobbigt om dagarna.
Citera
2022-05-15, 19:46
Medlem
MuntertMongos avatar
Lugn, bara lugn ärade flashbackare, problemet är löst! Vi sänker kraven ännu mer och tar bort betyget underkänt, alla ska med!
Citera
2022-05-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur är detta möjligt ?

För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg

– Alla verkade ha så trevligt och lyckas med allting, och jag kunde inte. För mig var det helt omöjligt med skolan, säger Zelda.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/zelda-19-ar-for-mig-va-det-helt-omojligt

Om man som 70-talist tittar på SVTs Vem mördade skolan inser många av oss att vi skulle vara en av de som inte klarade skolan utan godkända betyg.
Citera
2022-05-15, 21:10
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Om vi bara gav alla MVG så löser det alla problem.

Det här jävla landet…!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in