Citat:
Kan säkert vara som du säger att ungen då "bara förväntar sig roliga saker". Detta i kombination med föräldrar som anser att det är fel på skolan och lärosystemet är fel, ja det blir ju en underbar kombination och inte helt ovanlig som jag fattat det från skolpersonal. De har klippt lite vilseledande, i programmet finns en lite längre intervju där hon säger att hon förväntade sig gå till skolan enbart för att lära sig roliga saker och vägrade acceptera att undervisningen årskedde i block som inte var just på det sätt hon ville ha det på.
Konstnärer behöver också lära sig att anpassa sig till kunders krav och det är säkert inte roligt alla gånger. Att skicka henne vidare i utbildningssystemet skulle bara skjuta upp problemen.
Hon kanske skulle satsa på att bli en ny tiny tim.
Konstnärer behöver också lära sig att anpassa sig till kunders krav och det är säkert inte roligt alla gånger. Att skicka henne vidare i utbildningssystemet skulle bara skjuta upp problemen.
Hon kanske skulle satsa på att bli en ny tiny tim.
Jag som varit i arbetslivet i 30 år ser ibland när nya medarbetare kommer direkt från skolan att dessa får en chock om hur arbetslivet faktiskt fungerar.
- Att man måste komma i tid.
- Att man måste anpassa sig till kollegor och kunder.
- Att man både får ge och ta och inte bara ta.
- Att det faktiskt förväntas att man utför sitt arbete och "producerar" det man är anställd för.
- Att man faktiskt kan förvänta sig utföra så självklara saker som att tömma en diskmaskin i lunchrummet.
- Att man ibland får göra arbetsuppgifter som ligger lite utanför det man i grunden är anställd för.
- osv....
Sen måste jag nog säga att de som kommer från praktiska utbildningar ofta är mer adaptiva och sköter jobbet utan knot mer än de som kommer direkt från universitetet. Många blir helt söndercurlade av föräldrar och skolsystem. Det pratas för mycket om rättigheter och för lite om skyldigheter.