2022-05-15, 10:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
De har klippt lite vilseledande, i programmet finns en lite längre intervju där hon säger att hon förväntade sig gå till skolan enbart för att lära sig roliga saker och vägrade acceptera att undervisningen årskedde i block som inte var just på det sätt hon ville ha det på.

Konstnärer behöver också lära sig att anpassa sig till kunders krav och det är säkert inte roligt alla gånger. Att skicka henne vidare i utbildningssystemet skulle bara skjuta upp problemen.

Hon kanske skulle satsa på att bli en ny tiny tim.
Kan säkert vara som du säger att ungen då "bara förväntar sig roliga saker". Detta i kombination med föräldrar som anser att det är fel på skolan och lärosystemet är fel, ja det blir ju en underbar kombination och inte helt ovanlig som jag fattat det från skolpersonal.

Jag som varit i arbetslivet i 30 år ser ibland när nya medarbetare kommer direkt från skolan att dessa får en chock om hur arbetslivet faktiskt fungerar.
- Att man måste komma i tid.
- Att man måste anpassa sig till kollegor och kunder.
- Att man både får ge och ta och inte bara ta.
- Att det faktiskt förväntas att man utför sitt arbete och "producerar" det man är anställd för.
- Att man faktiskt kan förvänta sig utföra så självklara saker som att tömma en diskmaskin i lunchrummet.
- Att man ibland får göra arbetsuppgifter som ligger lite utanför det man i grunden är anställd för.
- osv....

Sen måste jag nog säga att de som kommer från praktiska utbildningar ofta är mer adaptiva och sköter jobbet utan knot mer än de som kommer direkt från universitetet. Många blir helt söndercurlade av föräldrar och skolsystem. Det pratas för mycket om rättigheter och för lite om skyldigheter.
Citera
2022-05-15, 10:32
Avslutad
Zelda är en typiskt produkt av bidrags- och sossesamhället som Palme banade iväg för på 70-talet. Det känns igen av frisyren, hörs på namnet och förstås av all självömkan och kränktheten.

Det fungerade någorlunda med en etnisk och kulturell homogen befolkning fram till 90-talet och sedan fick katastrofala följder i.o.m. massinvandringen från tredje världen.

Hela samhället är uppbyggt för svaga människor. Starka, smarta, arbetssamma och företagsamma människor bestraffas med marginalskatter och diverse stämplingar medans svaga, dumma och lata belönas med bidrag och diverse kränkthetsprivilegium.

Ett land uppbyggd för svaga individer får många svaga individer.

Livet är orättvist för vissa men förmodligen hade Zelda aldrig ens funnits om hennes förfäders växte upp i tex Schweiz eller japan.

Hade det varit ett normalt fungerande samhället där insats premieras framför politisk åskådning och svaghet skulle betydande personer i hennes liv be henne lyfta sitt lata arsele, hålla käften, sluta gnälla och börja jobba lite för en gångs skull eftersom allt inte kommer gratis, istället för att konstant trösta henne och hylla henne i en snyftartikel.

Vilket jävla namn förresten. Vad heter hennes syskon? Link och Ganon?
Citera
2022-05-15, 11:05
Medlem
Hon kände som klippt och skuren för ett jobb i kommunhuset. Kanske kan hon jobba på soc och ta hand om och välkomna nyanlända försörjningsstödsökande och visa hur dom fyller i blanketten.
Citera
2022-05-15, 11:13
Medlem
Som någon nämnt var detta relativt vanligt förr också så lite vanskligt att dra några större växlar av detta enskilda fall som många verkar vilja göra. Vi har haft en generell uppgång i IQ efter den industriella revolutionen men på senare årtionden har kurvan börjat falla.
Citera
2022-05-15, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Hennes föräldrar http://www.e-magin.se/paper/9gk2x56v/paper/46#/paper/9gk2x56v/47

Stackaren hade aldrig en rättvis chans till att börja med...
Citera
2022-05-15, 11:41
Avslutad
Det är antagligen en hel del skolk inblandat i de flesta såna här fall.
Citera
2022-05-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Hon kanske är lat. Vill inte anstränga sig. Den vanligaste orsaken i dag. Jobbigt, vill softa , inget skäl att plugga, för ju bidrag ändå. Lite elakt men ofta finns sanningen där. Alla söker förklaringar hos allt annat utom den enskilda individen som har huvudansvaret för sitt liv. I Sverige i dag är ingen ansvarig för någonting.
tror jag med....halva flashback består ju av yngre som inte vill jobba.....
Citera
2022-05-15, 11:56
Medlem
glioblastoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Folk som är av åsikten att det räcker att vara i skolan idag har inte varit i närkontakt med det gigantiska experiment som pågår idag. Även personer som traditionellt hade klarat sig bra i skolan (logiskt tänkande individer) får idag kämpa.

Jag skulle säga att jag gick igenom högstadiet och gymnasiet med dagens system. Upplevde att det mer handlade om att lista ut vad lärarna ville höra, mer än att besitta faktisk kunskap. Om jag slängde in "å andra sidan", "detta är en av flera nyanser...." och "vad som påverkar denna grupps synsätt skulle kunna vara...." var det mer eller mindre ett automatiskt A/B på en analyserande text i valfritt ämne (alltså var själva analysen inte särskilt viktig). Detta var superskönt för mig som inte har särskilt svårt för att lista ut vad lärarna egentligen vill att man ska skriva. Men för dem som hade svårt att läsa mellan raderna i betygskriterierna blev det mycket frustrerande. Anser dock att de naturvetenskapliga ämnena står sig ganska bra när det gäller kunskap i relation till betygen som sätts.
Citera
2022-05-15, 11:59
Medlem
TheJackets avatar
Öh? Men gråt lite mer jävla emo.

Jag skolkade bort hela högstadiet, sen gick jag IV ett år där jag för det mesta skolkade med men tog tag i det i slutet för att få tillräckliga betyg för gymnasiet. Sen studenten, sen jobb.

Det är fan inte svårt. Ingen som tvingar henne att sitta hemma och tycka synd om sig själv.
Citera
2022-05-15, 12:03
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur är detta möjligt ?

För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg

– Alla verkade ha så trevligt och lyckas med allting, och jag kunde inte. För mig var det helt omöjligt med skolan, säger Zelda.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/zelda-19-ar-for-mig-va-det-helt-omojligt
Vilket land kommer man från om man heter Zelda?

När kom hon till Sverige?
Citera
2022-05-15, 12:13
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Verkar inte finnas resurser att hjälpa ungarna som har det svårt i skolan. :/

Verkligen inte, Sverige som är så avis på Finlands PISA-resultat dessutom. Finska elever får massvis med extra hjälp när de behöver det, i Sverige krävs det i praktiken en diagnos, trots att skollagen säger det motsatta. Ren jävla idioti.
Citera
2022-05-15, 12:45
Medlem
1. Går man på alla lektioner, läser läxorna och pluggar inför prov så bör man bli godkänd i samtliga ämnen.

2. Har kompisar som offrat sin skolgång för att vara förälder åt sina föräldrar. Det är fruktansvärt tragiskt att föräldrar kan knarka och supa ner sig så mycket så att barn behöver offra sin skolgång för att hjälpa föräldrarna. Här måste samhället hjälpa till så att vi inte får 25-åringar som går på komvux och försöker läsa in högstadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in