2022-05-15, 07:44
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Tack så mikket jag inte prata mycket bra svenska.

Untermensch.
Citera
2022-05-15, 07:51
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Zelda borde börja på Komvux.

Hon ser ut som någon som ska jobba på Samhall
Citera
2022-05-15, 08:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Hon nämner att hon hade några E några D en gäng streck och något F. Streck får man om det helt saknas betygsunderlag, man har inte gjort några prov, redovisningar eller aktivt deltagit i undervisningen överhuvudtaget. När det dessutom handlar om högstadiet, så läser man ett ämne över tre år, att under den tiden inte prestera något betygsunderlag alls får mig att tro att hon var hemmasittare redan i grundskolan.

Jag kan tycka att vi ska ha mer flumskola, så att fler elever har möjlighet att lyckas. Skolsystemet är i nuläget byggt på tankar från den industriella revolutionen, att alla elever ska lära sig samma saker, i samma takt och att naturvetenskapliga ämnen värderas högst.

I min mening räcker det gott med svenska, matte, historia och samhällskunskap som ämnen i grundskolan. Resten av tiden kan eleverna välja vad de vill hålla på med; dans, bild, mekanik, elektronik, yoga, matlagning, föda upp kaniner, forska om rymden, lära sig språk etc. Finns ingen mening med att tvinga eleverna genom en massa skit de inte kommer ha användning för.
Alltså om man går till skolan för det mesta och sitter på lektionerna och i vart fall försöker göra någonting ibland så får man godkänt. Läxor kan man skippa. Om man med den insatsen inte får godkänt så är det något fel på begåvningen.

Det är otroligt låga krav på godkänt. Och godkänt idag antar jag är E.
Citera
2022-05-15, 08:34
Medlem
glioblastoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Alltså om man går till skolan för det mesta och sitter på lektionerna och i vart fall försöker göra någonting ibland så får man godkänt. Läxor kan man skippa. Om man med den insatsen inte får godkänt så är det något fel på begåvningen.

Det är otroligt låga krav på godkänt. Och godkänt idag antar jag är E.

Sant för de flesta. Men säg att man tillhör de 5-10% som har svårast för inlärningen, kombinerat med föräldrar som inte bryr sig. Då kan det behövas rätt mycket tid för godkänt. Stödet för de som inte har fått en diagnos av läkare eller ställer till med stora problem (de som får större delen av all hjälp i min erfarenhet) var vad jag kommer ihåg bristande i bästa fall.

Det är såklart lätt att säga att de som inte blev godkända inte försökte tillräckligt mycket. Problemet är att det blir vi andra som får pröjsa för att de saknar jobb och inte kan försörja sig. Tycker att förkunskapskraven för yrkesutbildningar ska sänkas och att många av de teoretiska kurserna ska göras valbara. Bryr mig inte om en snickare kan analysera Doktor Glas.
Citera
2022-05-15, 08:36
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Men det är lugnt, hon ska ju bli en framgångsrik musiker eller konstnär!
Jag gick ut skolan utan godkända betyg, har idag en högre utbildning och tjänast +40 i månaden utan att jobba heltid...

Jag är också konstnär, spot on!
Citera
2022-05-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur är detta möjligt ?

För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg

– Alla verkade ha så trevligt och lyckas med allting, och jag kunde inte. För mig var det helt omöjligt med skolan, säger Zelda.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/zelda-19-ar-for-mig-va-det-helt-omojligt

Hon verkar inte vara helt hundra mentalt iaf , kanske det som spökar
Citera
2022-05-15, 09:24
Medlem
Eckiumbums avatar
De har klippt lite vilseledande, i programmet finns en lite längre intervju där hon säger att hon förväntade sig gå till skolan enbart för att lära sig roliga saker och vägrade acceptera att undervisningen skedde i block som inte var just på det sätt hon ville ha det på.

Konstnärer behöver också lära sig att anpassa sig till kunders krav och det är säkert inte roligt alla gånger. Att skicka henne vidare i utbildningssystemet skulle bara skjuta upp problemen.

Hon kanske skulle satsa på att bli en ny tiny tim.
Citera
2022-05-15, 09:42
Medlem
Hussefars avatar
Jag tycker att hon ska ställa upp i Idol.

Helt ärligt.
Citera
2022-05-15, 10:02
Medlem
Ms_pacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Autism och adhd är samma som intellektuell funktionsnedsättning

Nej det är det inte. Läs på.
Citera
2022-05-15, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker också det är ett fint namn.

Men trodde hon inte klarat grundskolan. Då får man gå grundvux. Alla säger komvux men hon missade inte gymnasiet.

Om hon pluggar in grundskolan igen med självstudier, koncentrerat, och sedan går komvux på det...om hon ger sig faan på det, så får hon säkert ett strålande gymnasiebetyg. Hoppas det går bra för henne i framtiden iaf!
Citera
2022-05-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glioblastom
Sant för de flesta. Men säg att man tillhör de 5-10% som har svårast för inlärningen, kombinerat med föräldrar som inte bryr sig. Då kan det behövas rätt mycket tid för godkänt.

Folk som är av åsikten att det räcker att vara i skolan idag har inte varit i närkontakt med det gigantiska experiment som pågår idag. Även personer som traditionellt hade klarat sig bra i skolan (logiskt tänkande individer) får idag kämpa.
Citera
2022-05-15, 10:26
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Hennes föräldrar nämnde henne Zelda. Det säger allt vi behöver veta om situationen. Stackars unge.

Zelda är ett tyskt namn och efter att ha kollat på ratsit så verkar det även finnas i Turkiet, så behöver inte vara efter ett TV-spel. Jag känner till en Zelda som är född strax innan NES kom så inte helt ovanligt än då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in