För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg
– Alla verkade ha så trevligt och lyckas med allting, och jag kunde inte. För mig var det helt omöjligt med skolan, säger Zelda.
Frågan är varför man inte låter alla gå om sista året tills man får godkända betyg?
Hur svårt kan det va...
"Jag orkar inte" är väl förfan vad samtliga i den åldern svarar, men man gör det ändå.
Och hon hade ju godkänt i några ämnen, så helt tappat bakom en vagn kan hon ju inte vara.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2022-05-14 kl. 13:21.
Hon kanske är lat. Vill inte anstränga sig. Den vanligaste orsaken i dag. Jobbigt, vill softa , inget skäl att plugga, för ju bidrag ändå. Lite elakt men ofta finns sanningen där. Alla söker förklaringar hos allt annat utom den enskilda individen som har huvudansvaret för sitt liv. I Sverige i dag är ingen ansvarig för någonting.
För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg
– Alla verkade ha så trevligt och lyckas med allting, och jag kunde inte. För mig var det helt omöjligt med skolan, säger Zelda.
Endera har hon inte fått rätt stöd eller så har hon själv inte brytt sig om skolan - det tredje alternativet är en kombination.
Dock - att inte ha slutbetyg i nian stänger inte alla vägar i samhället. Hon kan ta tag i sin situation och endera söka yrkesspecifika arbetsmarknadsutbildningar eller läsa in sina betyg på KomVux eller Folkhögskola.