2022-05-19, 14:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vilket "område" avses? På vilket sätt "härjar" NATO "i området"? Varför motsätter sig ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) att suveräna stater skall har rätt till självbestämmande, t.ex. vad gäller vilka försvarsallianser de vill ingå i?

Europa behöver inte USA för att skydda det, särskilt med tanke på att Frankrike och Storbritannien också har sina egna kärnvapenavskräckande medel.

Nato skapar tensions och krig så är det bara.. https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/28/nato-expansion-war-russia-ukraine
Citera
2022-05-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det är bara ett evigt gnäll från svenskar som inte vill ha ett medlemskap i NATO utan någon riktig motivering kring hur det gynnar oss under ett eventuellt krig.

Det skulle vara väldigt intressant att höra deras åsikt kring NATO om det kommer en dag där vi eventuellt står inför ett krig.

Det skulle bli precis som i Ukraina, inget mer stöd än leveranser av vapen från NATO/ icke NATO-länder.

Den klassiska frasen är "Jag vill inte strida för Turkiet!"

Har man bara läst på lite så hade man förstått att folk som tagit värnplikten och sedan återgått till ett arbete ute i det civila kommer självklart inte skickas till Turkiet under en eventuell konflikt.

Tror folk på riktigt att NATO vill ha svenskar i ett krig som tog värnplikten på 80-talet för att sedan ha jobbat heltid inom t.ex. detaljhandeln?

Nej, vi "slipper" inte krig för att vi inte är med i NATO. Dummaste jag läst på länge.

Dina argument om jag ens kan kalla de så är helt åt helsike, va fan snackar du om?
Citera
2022-05-19, 14:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Lite OT men ändå inte: Oavsett utgång, borde inte NATO se över rutinerna och processen för anslutning? Borde det inte räcka med en övertydlig majoritet av medlemsländernas OK? Och då menar jag verkligen tydlig majoritet - i princip den situationen vi är i nu. Ett slags veto mot ett enskilt veto om det landet inte framkommer med osedvanligt vettiga argument.

Visst, hela tanken med veto försvinner ju lite men det känns så otroligt vagt i det här fallet.
Jag förstår vad du menar.

Ungefär som att hela poängen med att låtsas vara en demokrati när folket inte får säga sitt och det INTE krävs en övertygande majoritet för ett så stort beslut för framtiden som NATO innebär ....

Det finns brister i alla processer -- de du ser inom NATO är vi dock många som gillar.
Citera
2022-05-19, 14:19
Avstängd
OliverCromwells avatar
Det enda jag ser från svensk media och svenska politiker är att Biden ska lösa detta. Att vi kan förlita oss på amerikanerna.

Hahaha!

För fan! Skicka terroristerna till Erdogan så är saken biff. Vad fan håller Sverige på med nu?

S, L och KD är överens om att inte vilja skicka kurderna och islamisterna till Erdogan. Varför vill Regeringen, Liberalerna och KD skydda terrorister/islamister?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-ger-natobesked
Citera
2022-05-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det enda jag ser från svensk media och svenska politiker är att Biden ska lösa detta. Att vi kan förlita oss på amerikanerna.

Hahaha!

För fan! Skicka terroristerna till Erdogan så är saken biff. Vad fan håller Sverige på med nu?

S, L och KD är överens om att inte vilja skicka kurderna och islamisterna till Erdogan. Varför vill Regeringen, Liberalerna och KD skydda terrorister/islamister?

Citat:
- De svenska ståndpunkterna i sammanhanget är inte unika. Att YPG var med och slogs mot IS är kända fakta.

Detta är en intressant syn på saken. Syriens väpnade styrkor gjorde ju samma sak...
Citera
2022-05-19, 14:23
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Du är inte svensk, kroknäsa.
Hahaha. Konstigt nog så är jag det enligt grundlagen. Hur känns det att ditt eget land hatar dig och att ditt eget folk är så självmordsbenäget? Och att ni snart är i minoritet?
Citera
2022-05-19, 14:26
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:

Hahaha!

Du har missförstått Sveriges lagstiftning. Vi har oberoende domstolar. Sverige kan inte skicka handplockade personer ut ur landet på begäran av främmande makt. Om någon ska skicka ut människor så ska en domstol göra det. Vi skulle inte ens ha kunnat skicka Usama Bin Laden till USA eftersom han riskerade dödsstraff, så det var tur att han inte gömde sig här.
Citera
2022-05-19, 14:28
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Detta är en intressant syn på saken. Syriens väpnade styrkor gjorde ju samma sak...

Det där är ju uttalandet från KD.

Låt oss inte glömma att KD under Ebba i praktiken är ett klassiskt George W Bush Neo-Con parti.

Ebba hejade på kurderna i deras kamp mot ISIS. Kanske såg lite mellan fingararna med att de är kommunister och även angrep kristna syrier. Men det ska vi inte prata om här.

Så det är inte bara hos sossarna som kurd-frågan är problematisk, även hos borgarna.
Citera
2022-05-19, 14:28
Medlem
staticages avatar
Citat:

Hahaha!

Så 30 Kurder styr Sverige just nu haha vi ska med i NATO så vi slipper att Ryssland styr oss,åhhh snacka om att detta är ett totalt havererat land.Vi existerar inte längre.
Citera
2022-05-19, 14:30
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Du har missförstått Sveriges lagstiftning. Vi har oberoende domstolar. Sverige kan inte skicka handplockade personer ut ur landet på begäran av främmande makt. Om någon ska skicka ut människor så ska en domstol göra det. Vi skulle inte ens ha kunnat skicka Usama Bin Laden till USA eftersom han riskerade dödsstraff, så det var tur att han inte gömde sig här.

Nej, Sverige skulle aldrig skickat ut Usama Bin Laden om USA frågat, men att skicka ut 2 menlösa egyptier när USA frågade, det var inga problem. Keep on dreaming.
Sverige har redan skickat ut handplockade personer ut ur landet på begäran av främmande makt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptenavvisningarna
Citera
2022-05-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Hahaha. Konstigt nog så är jag det enligt grundlagen. Hur känns det att ditt eget land hatar dig och att ditt eget folk är så självmordsbenäget? Och att ni snart är i minoritet?

Så mycket komplex, du vet att du är mindre värd än oss, du vet att din kultur har inte genererat ett skit och att vita folket är överlägsna i alla positiva avseenden gent emot ditt piss folk?
Citera
2022-05-19, 14:32
Medlem
Stones avatar
Hoppas Turkiet håller fast vid sitt nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in