2022-05-19, 13:48
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Eftersom att det är den bästa lösningen, både för er och Sverige?

Tänk vad skönt att slippa se oss "svennebögar".

Frågan upprepas eftersom att ni likförbannat stannar ett i ett land som ni hatar.

Frågan kommer upprepas tills den dagen ni lämnar Sverige.

Jag kan ju iallafall svara på varför individer som du borde lämna Sverige, tillskillnad från dig som inte ens kan motivera varför du är kvar i landet.

Du skäms för mycket för att erkänna att det är pga bidrag från socialen.
Född här. Så dröm vidare.

Tycker det är jättekul att se hur sverige förnedras av turkiet som deras lilla bitch. Haha tror ni att ni ska med i NATO när ni skickar vapen till pkk?
Citera
2022-05-19, 13:49
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Skit i hatet mot Sverige från andra folk bosatta här. Vi pursvenskar som är emot Nato-anslutning och följer det turkiska rävspelet med roat intresse finns ju också. Vi hatar inte Sverige och svenskarna — tvärtom. Just därför ska Sverige stå utanför Nato.

Spot on. Vi pursvenskar som är för alliansfrihet finns i alla läger. T.ex. här i London där jag och tusentals andra svenskar bor större delen av året.

"War makes for strange bedpartners" som vi säger här. Personligen hoppas jag att erdogan orkar hålla emot tills valet är avklarat. Hans stolligheter kan kosta såssen makten.
Citera
2022-05-19, 13:49
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Inrikestrubbel? Landet befinner sig nära en ekonomisk härdsmälta och hungersnöd. Visst, trubbel.....

Och vad kommer oppositionen att göra menar du?

Säga JA till att Sverige fortsätter att stödja kurdiska separatister?
Citera
2022-05-19, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Hur "slipper vi krig" för det fall erdogan lyckas förhindra Svenskt NATO medlemskap?

NATO är som bekant en försvarsorganisation. Varför anser du att självständiga länder INTE skall tillåtas försvara sig (gemensamt) mot väpnat angrepp (t.ex. sådana initierade av den psykotiske dvärgen i kreml)?

Varför tror du att Sverige och Finland vill be medlemmar i försvarsalliansen NATO? Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Många länder VILL bli medlemmar i NATO för att skydda sig från aggression. Försvarsorganisationen har inget behov av att tvinga någon att bli medlem. Detta i stark kontrast till putain, vars "organisation" (ryssland) inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...

Vi skulle aldrig hamna i något i krig om det inte vore för NATO. Ryssland är inte ens intresserad av oss innan detta kom på tal. Det är för att NATO härjar i området som Ryssland är irriterad.
Citera
2022-05-19, 13:53
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vilka är alla?

Nämn någon i Turkiet som är för att Sverige ska fortsätta att stödja kurderna som dessutom har en realistisk chans att ta över efter Erdogan.

Släpp allt copium nu. Ni är höga.

Ja, Sverige kommer säkert in, men Erdogan kommer med all sannolikhet att få i praktiken allt han vill om inte något radikalt händer som förändrar läget.
Citera
2022-05-19, 13:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag är helt med dig om att "militärt" är ett väldigt brett begrepp.

Att Ryssland skulle skicka soldater till Finland känns i nuläget väldigt osannolikt, särskilt med tanke på att dom har fullt upp i Ukraina och kommer även vara under en lång tid framöver.

Det som kan vara oroande är hur Putin kommer reagera om Sverige lyckas ta sig in i NATO, mot alla odds.

Putin skulle känna sig ännu mer förödmjukad, särskilt eftersom att han har samtal med Erdogan och kommit överens om att det inte får hända.

Skulle det stämma att Putin samtalat med Erdogan om deras veto, då borde väl hans närmsta även veta detta?

Förstå då hur pinsamt det skulle vara för Putin att återigen misslyckas med sitt mål. Han blir ju inte längre så mäktig isåfall som han gärna vill framstå som.

Tankar kring detta?
Fast om Putin och Erdoğan pratat om detta har det i så fall skett i hemlighet, som sig bör, så det blir ju inget fiasko inför öppen ridå för Putin där han står med rumpan bar. Däremot kan han säkert bli arg på turkarna om de misslyckas. Det är emellertid inte endast upp till Turkiet — om Biden är angelägen kan man säkert trixa in Sverige på något jävla vis, vilket underminerar strukturen i Nato. Tror dock att de flesta trots allt skulle skylla på Turkiet, och gör inte även Putin det skyller han förmodligen på USA. "Washington har tvingat in Stockholm i Nato!"

Risken för rysk aggression mot Sverige är nog ganska liten oavsett hur det går. Om Sverige får sin ansökan avslagen har vi redan nu fått en fingervisning om hur Putin svarar, om han inte mot förmodan tvärvänder och ska bestraffa Sverige för att Sverige försökte gå med. Hur verkar det? Ger Turkiet med sig kan Putin rikta sin ilska mot Erdoğan, och får Sverige gå med trots att Turkiet opponerar sig kan han rikta sin ilska mot Washington. Om jag ska tippa på något skulle jag säga att det mest sannolika scenariot oavsett är att Kreml kommer med gliringar mot Washington — Sverige har blivit lurat, etc.
Citera
2022-05-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vi skulle aldrig hamna i något i krig om det inte vore för NATO. Ryssland är inte ens intresserad av oss innan detta kom på tal. Det är för att NATO härjar i området som Ryssland är irriterad.

Vilket "område" avses? På vilket sätt "härjar" NATO "i området"? Varför motsätter sig ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) att suveräna stater skall har rätt till självbestämmande, t.ex. vad gäller vilka försvarsallianser de vill ingå i?
Citera
2022-05-19, 13:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
I montenegro bor en massa proryska serber. Tror du på allvar att ryssland inte brydde sig om att montenegro gick med i nato?

Ryssland har invändningar mot alla nya NATO-medlemmar, självklart.

Ryssland erkände tex Bosnien-Hercegovina tidigt som självständig stat. Så man ska nog inte överdriva Rysslands relation med serberna allt för mycket.
Citera
2022-05-19, 13:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Spot on. Vi pursvenskar som är för alliansfrihet finns i alla läger. T.ex. här i London där jag och tusentals andra svenskar bor större delen av året.

"War makes for strange bedpartners" som vi säger här. Personligen hoppas jag att erdogan orkar hålla emot tills valet är avklarat. Hans stolligheter kan kosta såssen makten.
Lysande! Det hoppas jag med. Om Erdoğan står emot och det drar ut på tiden kan fler nyttiga skandaler hinna segla upp. Vi kan ju hoppas på att regeringen är beredd att göra eftergifter men att Turkiet ändrar sina krav på Sverige. Det skulle inte se bra ut alls för regeringen Andersson.
Citera
2022-05-19, 14:10
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ryssland har invändningar mot alla nya NATO-medlemmar, självklart.

Ryssland erkände tex Bosnien-Hercegovina tidigt som självständig stat. Så man ska nog inte överdriva Rysslands relation med serberna allt för mycket.
Så berätta då varför putin skulle gå i maskopi med erdogan i frågan om just svenskt natomedlemskap men inte montenegros?

Ryssland har mer intressen i montenegro pga dess koppling till serbien och de proryssar som bor där, än ett sverige och finland som ryssland inte har någon större koppling till eftersom vi är helt olika folk.
Citera
2022-05-19, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nämn någon i Turkiet som är för att Sverige ska fortsätta att stödja kurderna som dessutom har en realistisk chans att ta över efter Erdogan.

Släpp allt copium nu. Ni är höga.

Ja, Sverige kommer säkert in, men Erdogan kommer med all sannolikhet att få i praktiken allt han vill om inte något radikalt händer som förändrar läget.

Jaha, då förstår jag. Nä jag håller med om att PKK borde skickas ut omgående. De skulle aldrig fått asyl här. Skicka dom till Turkiet.
Citera
2022-05-19, 14:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Lite OT men ändå inte: Oavsett utgång, borde inte NATO se över rutinerna och processen för anslutning? Borde det inte räcka med en övertydlig majoritet av medlemsländernas OK? Och då menar jag verkligen tydlig majoritet - i princip den situationen vi är i nu. Ett slags veto mot ett enskilt veto om det landet inte framkommer med osedvanligt vettiga argument.

Visst, hela tanken med veto försvinner ju lite men det känns så otroligt vagt i det här fallet.
Vi som motsätter oss en utvidgning av Nato i Norden kan ju skatta oss lyckliga just nu att man valt det upplägg man har, men rent konkret har du rätt. Det är otroligt lätt att blockera en ansökan på alla möjliga (och omöjliga) grunder, eller att göra som Turkiet och köpslå med sitt bifall.

Jag har förresten verkligen ingen som helst aning om hur pass smärtfritt det gick senast något land gick med i Nato, men man kunde ge sig fan på att det skulle bli betänkligheter när Sveriges ansöker. Vårt land är inte så bra på att föra en balanserad utrikespolitik — längre. Förr gick det bra. Man lyckades tom. navigera framgångsrikt mellan de två supermakterna under efterkrigstiden. Sedan dess har pragmatism och realpolitiska överväganden fått ge vika för dumsnäll solidaritetspolitik. Man har förvaltat det förvisso tveksamma arvet från Palme på sämsta tänkbara sätt. Nu straffar det sig i fallet Turkiet. Dessutom är Finland och i någon mening Sverige superkänsligt för Ryssland, så att det skulle gå smärtfritt... nja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in