Citat:
Ursprungligen postat av
Fricky
Jag är helt med dig om att "militärt" är ett väldigt brett begrepp.
Att Ryssland skulle skicka soldater till Finland känns i nuläget väldigt osannolikt, särskilt med tanke på att dom har fullt upp i Ukraina och kommer även vara under en lång tid framöver.
Det som kan vara oroande är hur Putin kommer reagera om Sverige lyckas ta sig in i NATO, mot alla odds.
Putin skulle känna sig ännu mer förödmjukad, särskilt eftersom att han har samtal med Erdogan och kommit överens om att det inte får hända.
Skulle det stämma att Putin samtalat med Erdogan om deras veto, då borde väl hans närmsta även veta detta?
Förstå då hur pinsamt det skulle vara för Putin att återigen misslyckas med sitt mål. Han blir ju inte längre så mäktig isåfall som han gärna vill framstå som.
Tankar kring detta?
Fast om Putin och Erdoğan pratat om detta har det i så fall skett i hemlighet, som sig bör, så det blir ju inget fiasko inför öppen ridå för Putin där han står med rumpan bar. Däremot kan han säkert bli arg på turkarna om de misslyckas. Det är emellertid inte endast upp till Turkiet — om Biden är angelägen kan man säkert trixa in Sverige på något jävla vis, vilket underminerar strukturen i Nato. Tror dock att de flesta trots allt skulle skylla på Turkiet, och gör inte även Putin det skyller han förmodligen på USA. "Washington har tvingat in Stockholm i Nato!"
Risken för rysk aggression mot Sverige är nog ganska liten oavsett hur det går. Om Sverige får sin ansökan avslagen har vi redan nu fått en fingervisning om hur Putin svarar, om han inte mot förmodan tvärvänder och ska bestraffa Sverige för att Sverige försökte gå med. Hur verkar det? Ger Turkiet med sig kan Putin rikta sin ilska mot Erdoğan, och får Sverige gå med trots att Turkiet opponerar sig kan han rikta sin ilska mot Washington. Om jag ska tippa på något skulle jag säga att det mest sannolika scenariot oavsett är att Kreml kommer med gliringar mot Washington — Sverige har blivit lurat, etc.