Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-12, 20:57
  #1
Medlem
Gick in här då jag tänkte att det kanske fanns en tråd. Läste artikeln och det kändes obehagligt i kroppen att läsa att någon dog i en vedklyv på något vis.
Hur kunde det inträffa?

https://www.expressen.se/nyheter/man...ed-vedklyvare/

Citat:
Vid niotiden på torsdagsförmiddagen larmades ambulans räddningstjänst och polis till en arbetsplatsolycka utanför Älmsta i Norrtälje kommun.
En man i 65-årsåldern hade skadat sig allvarligt när han jobbade med en vedklyv – mannen var inte talbar när han fördes i ambulanshelikopter till sjukhus.
Under torsdagseftermiddagen meddelade polisen att mannen hade avlidit på sjukhus och att hans anhöriga underrättats.

Finns säkerhetsanordningar på dessa maskiner? Och vad kan ha gått fel?
Snart pensionsålder på mannen också. Tragiskt
Citera
2022-05-12, 21:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Gick in här då jag tänkte att det kanske fanns en tråd. Läste artikeln och det kändes obehagligt i kroppen att läsa att någon dog i en vedklyv på något vis.
Hur kunde det inträffa?

https://www.expressen.se/nyheter/man...ed-vedklyvare/



Finns säkerhetsanordningar på dessa maskiner? Och vad kan ha gått fel?
Snart pensionsålder på mannen också. Tragiskt

Jag blev satt att handha en dylik maskin för en del år sedan, uppskattades ej av mig. Tänker handleden i kläm och blodförlust på det.
Citera
2022-05-12, 21:04
  #3
Avstängd
du dör inte av att handen blir kapad.....tror det handlar om ett hemmabygge....
Citera
2022-05-12, 21:15
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Ren gissning från min sida:
Traktorer har en kraftöverföringsaxel som kan kopplas till andra apparater.
Det har varit känt länge att de måste ha ett skydd för att otäcka olyckor sker!

Bild:
https://www.afsa.nu/product/vedklyv-...raftoverforing

Axlar och skydd:
https://www.ikh.se/sv/maskin-och-tra...xlar-och-delar
Citera
2022-05-12, 21:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
du dör inte av att handen blir kapad.....tror det handlar om ett hemmabygge....

Aha…. Märkligt då att det finns folk som klarar att ta livet av sig genom att bara kapa ådrorna i handleden….
Citera
2022-05-12, 21:51
  #6
Medlem
Jag tänker möjligen en så kallad skruvklyv? som ofta används för att klyva meterlång ved genom att skruva sig in veden. Ofta sådana som drivs av kraftuttaget på en traktor. Har själv en sådan traktordriven där själva skruven som roterar rätt snabbt kanske är runt 40 cm lång 25 cm i diameter i grovändan. Man ställer veden på högkant och trycker det mot skruven så skruvar sig skruven in i veden och om det går bra klyvs veden i två fina delar. Kommer man själv i kontakt med skruven kan det nog gå riktigt illa.

https://www.klaravik.se/auktion/prod...d-skruvklyv-2/
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-05-12 kl. 22:08.
Citera
2022-05-12, 21:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
bluff

Jag har närstående som lämnat oss på det viset, så det är ta mig fan inte bluff. Man kan alltså dö om handen kapas, eller ådrorna i handleden, punkt!!

Däremot är det inte den säkraste metoden för självmord, då många inte lyckas, men det går alltså, och därmed kan man dö om hand kapas etc.
Citera
2022-05-12, 21:58
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har närstående som lämnat oss på det viset, så det är ta mig fan inte bluff. Man kan alltså dö om handen kapas, eller ådrorna i handleden, punkt!!

Däremot är det inte den säkraste metoden för självmord, då många inte lyckas, men det går alltså, och därmed kan man dö om hand kapas etc.
läste nyss på nätet om detta....läkaren säger att det är nästan omöjligt för att blodkärlen är så små.....kärl drar ihop sig efter ett tag....kommer du upp till armbågen är det en annan sak.
Citera
2022-05-12, 22:20
  #9
Medlem
Ambulanshelikoptern försvann från Flightradar24 kring Väddö alpackagård, landade man eller gick man utanför FR24s räckvidd?
Någon som har en teori på hur olyckan gått till? Klämt hand och sedan förblött?
__________________
Senast redigerad av vastgoten1 2022-05-12 kl. 22:22.
Citera
2022-05-12, 22:20
  #10
Medlem
DennisOlofs avatar
Det måste ju nästan vara någon form av hemmabygge eller egen maskin, alternativt någon äldre pryl som skulle användas eller ?

I stort sett får ju apparater inte säljas, fristående eller som man kopplar till traktor som är farliga. Alltså att det inte finns de skydd som ska finnas där etc. Sedan finns det ju alltid folk som monterar bort och modifierar för att dom inte gillar det. Låter misstänkt som att någon blivit fastklämd och på de viset fått blodbrist och dött, alternativt via en skada där man förlorat för mycket blod.

Det som låter märkligt är ordet "arbetsplatsolycka" vad menas med det ?

Är det på en gård eller på ett bygge där det är mycket folk. Blir alltid irriterad när tidningarna använder dessa snaskiga rubriker och sedan visar det sig att det var någon som höll på själv hemma på gården men han var "i arbete" enligt tidningen som skrev reportaget.

Nåja, trist är det och onödigt. R.I.P.
Citera
2022-05-13, 04:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det måste ju nästan vara någon form av hemmabygge eller egen maskin, alternativt någon äldre pryl som skulle användas eller ?

I stort sett får ju apparater inte säljas, fristående eller som man kopplar till traktor som är farliga. Alltså att det inte finns de skydd som ska finnas där etc. Sedan finns det ju alltid folk som monterar bort och modifierar för att dom inte gillar det. Låter misstänkt som att någon blivit fastklämd och på de viset fått blodbrist och dött, alternativt via en skada där man förlorat för mycket blod.

Det som låter märkligt är ordet "arbetsplatsolycka" vad menas med det ?

Är det på en gård eller på ett bygge där det är mycket folk. Blir alltid irriterad när tidningarna använder dessa snaskiga rubriker och sedan visar det sig att det var någon som höll på själv hemma på gården men han var "i arbete" enligt tidningen som skrev reportaget.

Nåja, trist är det och onödigt. R.I.P.

Jag tror möjligen det kan röra sig om den här typen av vedklyv fast med betydligt större skruv och utan platta under där man ställer meterlång ved direkt på marken.

Se från 0:57 och framåt
https://www.youtube.com/watch?v=xyF2Myqg86c
Citera
2022-05-13, 04:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
läste nyss på nätet om detta....läkaren säger att det är nästan omöjligt för att blodkärlen är så små.....kärl drar ihop sig efter ett tag....kommer du upp till armbågen är det en annan sak.


Alltså var ditt första påstående om detta fel, vilket jag påpekade och fick svaret ”bluff”….

Huruvida sen blodkärl kan dra ihop sig är olika från fall till fall. Vissa kan blöda som fan från sådana skador andra mindre beroende på övriga aktuella faktorer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback