• 1
  • 2
2022-05-11, 23:06
Medlem
LeifD2s avatar
Jag satt och gjorde ett avbrott i porr-surfandet och sladdade in på SVettigaDagbladet:

https://www.svd.se/a/Or7lL3/din-mana...-din-sjalvbild

Det är en artikel som liksom låter påskina att folk absolut inte vill tala om vad dom har i lön.
Man vad skulle Leif D svara om någon frågar om hans lön? Sanningen är att han inte vet vad han har i lön mer än på ett ungefär. Men det är ju också ganska bra. Lönen är alltså så pass att han inte behöver bry sig så noga. Pengarna räcker mer än väl och om det är 50000/mån eller 52500/mån spelar ju egentligen inte så jävla stor roll.
När jag jobbade som konsult hade jag betalt per timme, då var det enklare att hålla i hövvet på kronan hur mycket det var.

Vad säger flashbacks löne-experter?
Vet ni själva vad ni har i lön? På kronan?
Är det vanligt att folk (av oilka orsaker) inte vet vad dom har i lön?
Citera
2022-05-11, 23:10
Medlem
Neroxxs avatar
Om man har timlön så bör man ju ha någorlunda koll. Månadslön är det kanske svårare, om man har årliga löneförhandlingar så vet man nog, men en vanliga knegare som facket har förhandlat för lär ha det lite svårare (inte omöjligt förstås då det är relativt enkelt att titta upp).
Citera
2022-05-12, 00:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Jodå, 140:- timmen brutto som personlig assistent.
Drygt 2500:- efter skatt per 26-timmarspass på vardagar efter att OB och jour räknats in.

Jobbar i regel aktivt kanske 4 av dem timmarna. 7 timmar om det är mycket att göra.
Sovande jour 6 timmar på natten, knappt 40:- timmen. Däremot har jag natt-OB ifall jag behöver kliva upp och faktiskt jobba (drygt 200:- timmen totalt tror jag), vilket alltid är småsaker som att räta till någon kudde, komma med oxynorm eller klia hårbotten lite grann.
Drar in drygt 24.000 brutto. Jobbar 85% ordinarie arbetstid, men i praktiken är jag hemifrån 180 timmar per 4-veckorsperiod trots att pendeln är obefintlig.
Då jag i praktiken jobbar i snitt 4 timmar per arbetspass kan man kanske med visst samvete påstå att jag har en bruttolön på över 800:- timmen, eftersom jag kan glo på filmer, prata med frun eller plugga helt groteska mängder varje pass då brukaren ändå jobbar självständigt eller kollar på film.

Jättesoft jobb, är absolut inte så att jag sliter ihjäl mig.
Jag vill absolut ha minst 8-10.000 till om det är så att jag byter jobb och måste vara borta varje veckodag och faktiskt göra något hela dagarna, plus att det ska vara intressant och givande.
Citera
2022-05-12, 05:51
Medlem
Chingchonglings avatar
Jag får mat , det är mitt lön ,
Citera
2022-05-12, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jodå, 140:- timmen brutto som personlig assistent.
Drygt 2500:- efter skatt per 26-timmarspass på vardagar efter att OB och jour räknats in.

Jobbar i regel aktivt kanske 4 av dem timmarna. 7 timmar om det är mycket att göra.
Sovande jour 6 timmar på natten, knappt 40:- timmen. Däremot har jag natt-OB ifall jag behöver kliva upp och faktiskt jobba (drygt 200:- timmen totalt tror jag), vilket alltid är småsaker som att räta till någon kudde, komma med oxynorm eller klia hårbotten lite grann.
Drar in drygt 24.000 brutto. Jobbar 85% ordinarie arbetstid, men i praktiken är jag hemifrån 180 timmar per 4-veckorsperiod trots att pendeln är obefintlig.
Då jag i praktiken jobbar i snitt 4 timmar per arbetspass kan man kanske med visst samvete påstå att jag har en bruttolön på över 800:- timmen, eftersom jag kan glo på filmer, prata med frun eller plugga helt groteska mängder varje pass då brukaren ändå jobbar självständigt eller kollar på film.

Jättesoft jobb, är absolut inte så att jag sliter ihjäl mig.
Jag vill absolut ha minst 8-10.000 till om det är så att jag byter jobb och måste vara borta varje veckodag och faktiskt göra något hela dagarna, plus att det ska vara intressant och givande.
Fast du kan inte räkna 4h som aktiv betald tid utan det är ju hela ramtiden som räknas, att ha slötid på något boende är inte unikt. Tror nog dom flesta där ute har chans att lata sig halva dagarna med full betalning
Citera
2022-05-12, 05:55
Medlem
Fejkits avatar
Kollade mitt lönebesked, hade 2.000 mer än vad jag mindes (Brutto).
Citera
2022-05-12, 07:50
Medlem
lfhs avatar
Jag vet inte min lön på kronan. När vi får lönehöjning så får vi % som räknas upp och det sker ingen avrundning. Så min riktiga lön är (typ) 65 432kr, men om någon skulle fråga mig skulle jag inte kunna säga mer än ”65-nånting”.
Citera
2022-05-12, 08:05
Moderator
Maviels avatar
Japp vet men jag vet bara för att jag precis bytt jobb och kollade när jag förhandlade om lön på nya jobbet. Dock har jag ingen aning om OB och så, summor.
Citera
2022-05-12, 08:54
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad säger flashbacks löne-experter?
Vet ni själva vad ni har i lön? På kronan?

Jag förstår inte riktigt problemet, får inte folk lönespecar varje månad? jag vet exakt vad jag får i lön brutto, dock löneväxlar jag osv vilket komplicerar nettolönen. Men det känns som ett specialfall som nog inte är frågan i TS egentligen?
Citera
2022-05-12, 08:59
Medlem
Jag vet vad jag har i grundlön.

Men sen är det olika beroende på hur många timmar jag jobbar varje månad och nu har det ju varit en jävla massa röda dagar och sånt otyg. Så då blir det ju mindre, inte för att några dagar mer eller mindre gör nån större skillnad. Jag betalar så mycket skatt att det som skiljer på att jobba en hel månad eller tre dagar mindre, ger en skillnad på runt 500kr..
Citera
2022-05-12, 09:08
Medlem
angelamerkels avatar
Någonstans precis över 100 i brutto. Slutat bry mig för längesen
Citera
2022-05-12, 09:11
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag tror inte det enbart handlar om folk som tjänar bra utan även för oss som tjänar tillräckligt för att inte behöva snåla på utgifter efter alla räkningar är betalda. Sen hjälper det nog att vara lite tankspridd, att ha jobbat på samma arbetsplats under flera år samt tappat intresse för att kolla lönespec varje månad.

Så nej, ibland glömmer jag vad jag har i lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in