Hör och häpna så finns det folk som faktiskt jobbar och sköter sitt utan att logga in på banken varje dag två veckor efter löning för att se att de faktiskt har pengar kvar osv.
Klart de flesta vet "ungefär" vad man har i lön. Själv har jag autogiro på allt och loggar aldrig in på banken. Överföring till nätmäklare är samma summa varje månad och jag har alltid en buffert höjd om cirka 2k så när nästa löning kommer så brukar jag ha allt mellan 1200 - 3000 kvar på kontot.
Vad lönen är på öret är inget jag bryr mig om. Jag vet vad min månad kostar på ett ungefär och när jag för över pengar till nätmäklare för investeringar så ser jag alltid till att min månadskostnad +~2k är kvar på kontot som betalar hela min månad och något extra nöje.
På det här sättet så har jag strukturerat upp det att jag aldrig tänker på pengar mer än att jag manuellt loggar in och för över till nätmäklare en gång per månad. Sedan blippar jag mitt betalkort överallt och har samma vanor och gör det jag känner för varje månad. Lite lättare kanske för mig som är lite äldre och gör samma sak året runt men principen är ju enkel.
Man måste inte sitta med excel och bokföra allt. Enklaste metoden är ju att bara räkna på alla fasta utgifter man har på en månad och sedan se till att den summan +1-2k finns på kontot och sedan titta när man börjar närma sig nästa lön ifall det var skäligt. Gör det några gånger så slipper man räkna och fundera så mycket. Vissa personer kanske behöver ta mer höjd och behöver ha +3k osv. Men då bör man börja fundera på sina vanor eller räkna in sin hobby som fast utgift