2022-05-12, 09:17
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
jag vet vad jag har i fast lön per månad, men jag orkar inte räkna från dag till dag på OB och liknande. blir det relevant så kan jag ju kolla min lönespec.
Citera
2022-05-12, 09:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Har en väldigt enkel månadslön. Den är på x kronor.

Sedan vet jag inte hur mycket exakt en dag är värd, exempelvis om jag är sjuk. Det jag vet är att alla pengar över 45K är i princip värdelösa då staten tar något hutlöst i skatt på dessa pengar.
Citera
2022-05-12, 09:33
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag satt och gjorde ett avbrott i porr-surfandet och sladdade in på SVettigaDagbladet:

https://www.svd.se/a/Or7lL3/din-mana...-din-sjalvbild

Det är en artikel som liksom låter påskina att folk absolut inte vill tala om vad dom har i lön.
Man vad skulle Leif D svara om någon frågar om hans lön? Sanningen är att han inte vet vad han har i lön mer än på ett ungefär. Men det är ju också ganska bra. Lönen är alltså så pass att han inte behöver bry sig så noga. Pengarna räcker mer än väl och om det är 50000/mån eller 52500/mån spelar ju egentligen inte så jävla stor roll.
När jag jobbade som konsult hade jag betalt per timme, då var det enklare att hålla i hövvet på kronan hur mycket det var.

Vad säger flashbacks löne-experter?
Vet ni själva vad ni har i lön? På kronan?
Är det vanligt att folk (av oilka orsaker) inte vet vad dom har i lön?

Alla vet men få vill prata om den. Jag är pensionär och har 300000 i årsinkomst. Men inte exakt. Men det är klart att alla vet om dom har 29000 i månaden eller 31000.

Mike Ingves
Citera
2022-05-12, 09:38
Medlem
En jag känner har 28150 i månaden.
Det blir väl kanske 21000 efter skatt på ett ungefär, en vanlig månad.
Hon säger att det är sådär betalt, men det är också ett jobb där man hinner spendera lite fritid.
Citera
2022-05-12, 09:44
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maag80
En jag känner har 28150 i månaden.
Det blir väl kanske 21000 efter skatt på ett ungefär, en vanlig månad.
Hon säger att det är sådär betalt, men det är också ett jobb där man hinner spendera lite fritid.

Citera
2022-05-12, 09:56
Medlem
libbens avatar
Hör och häpna så finns det folk som faktiskt jobbar och sköter sitt utan att logga in på banken varje dag två veckor efter löning för att se att de faktiskt har pengar kvar osv.

Klart de flesta vet "ungefär" vad man har i lön. Själv har jag autogiro på allt och loggar aldrig in på banken. Överföring till nätmäklare är samma summa varje månad och jag har alltid en buffert höjd om cirka 2k så när nästa löning kommer så brukar jag ha allt mellan 1200 - 3000 kvar på kontot.

Vad lönen är på öret är inget jag bryr mig om. Jag vet vad min månad kostar på ett ungefär och när jag för över pengar till nätmäklare för investeringar så ser jag alltid till att min månadskostnad +~2k är kvar på kontot som betalar hela min månad och något extra nöje.

På det här sättet så har jag strukturerat upp det att jag aldrig tänker på pengar mer än att jag manuellt loggar in och för över till nätmäklare en gång per månad. Sedan blippar jag mitt betalkort överallt och har samma vanor och gör det jag känner för varje månad. Lite lättare kanske för mig som är lite äldre och gör samma sak året runt men principen är ju enkel.

Man måste inte sitta med excel och bokföra allt. Enklaste metoden är ju att bara räkna på alla fasta utgifter man har på en månad och sedan se till att den summan +1-2k finns på kontot och sedan titta när man börjar närma sig nästa lön ifall det var skäligt. Gör det några gånger så slipper man räkna och fundera så mycket. Vissa personer kanske behöver ta mer höjd och behöver ha +3k osv. Men då bör man börja fundera på sina vanor eller räkna in sin hobby som fast utgift
Citera
2022-05-12, 11:41
Medlem
skogsmarans avatar
Skogsmaran skäms lite över detta och borde självklar ha bättre kontroll men... Bankernas kundkännedom om skogsmarans ekonomi är nog bättre än skogsmarans egenkännedom

Har inte speciellt bra kontroll på inkomst. Pengarna på kontot växer varje månad och när det blivit lite för många sekiner på nollräntekontot så flyttas de över till annat sparande.

Utgifter däremot, det har skogsmaran bättre pli på.
Citera
2022-05-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Skogsmaran skäms lite över detta och borde självklar ha bättre kontroll men... Bankernas kundkännedom om skogsmarans ekonomi är nog bättre än skogsmarans egenkännedom

Har inte speciellt bra kontroll på inkomst. Pengarna på kontot växer varje månad och när det blivit lite för många sekiner på nollräntekontot så flyttas de över till annat sparande.

Utgifter däremot, det har skogsmaran bättre pli på.

Man måste berömma skogsmaran för att skogsmaran benämner sig själv i tredje person.

Det är normalt lite cringe på det men skogsmaran klarar av det galant och ger ett intryck att ha ett frö till en utomordentlig sektledare eller diktator inom sig.

5 solar!
Citera
2022-05-12, 13:57
Medlem
Jag tar ut upp till brytpunkten för statlig skatt. Hur mycket det är i år vet jag inte så jag vet med andra ord inte hur mycket jag tjänar.
Citera
2022-05-12, 18:02
Medlem
Vet på kronan, har en jämn fin siffra som ganska nyligen omförhandlades. Vet man inte om sin lön tjänar man för mycket, eller så är man dum i huvudet.
Citera
2022-05-12, 19:05
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag förstår inte riktigt problemet, får inte folk lönespecar varje månad?

Jo, men jag brukar inte läsa den så noga utan mest bara se hur mycket som betalas ut (olika varje månad beroende på hur mycket jag jobbar, resor etc). Jag memorerar liksom inte lönespecen. Kanske är jag som är ovanligt lat?
Citera
2022-05-12, 19:34
Medlem
IRMEs avatar
Jag vet exakt vad jag har i fast lön, jag har bara haft jämna tusingar i lön på mitt nuvarande jobb så det är ganska enkelt.

Däremot så vet jag inte riktigt var bonusen landar då den bestäms av hur mycket jag fakturerar. Visst kan jag räkna ungefär på vad jag kommer få om jag håller min budget men det blir svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in