Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det är inte något fel på min läsförmåga. Däremot har jag något emot att du tar till extremer i dina resonemang. Jag förstår varför men det är ganska så oärligt.
"Och du kanske kan förstå att en 14-årig tjej som känner sig för ung för att bli mamma, är rädd att föda barn och vars föräldrar inte vill att hon ska bli mamma. Kan känna sig nödgad till abort?
Eller att en 29-årig kvinna med dålig ekonomi och som blir utsatt för våld i hemmet känner sig nödgad till abort?
Eller att en 33-årig kvinna med dålig ekonomi som redan har 4 barn och som av hälsoskäl avråds från att föda fler barn, känner sig nödgad till abort?
Eller att en fattig outbildad tjej på 17 år som känner sig för ung för barn och som inte vill sätta barn till denna värld och är rädd att föda barn och som är väldigt tidig i sin relation till barnafadern, känner sig nödgad till abort?"
Du har inte en aning om åldern på de som angett att de är för unga. Däremot kan jag nog säga tämligen säkert att studien inte omfattade särskilt många 14 åringar.
Gällande argumentet med dålig ekonomi måste du lägga till att hon blir utsatt för våld i hemmet!!!!!!!!!!! Varför?
Fattig outbildad tjej...........
De exempel som du ger finns säkert men är nog definitivt inte någon stor andel.
Det finns säkert fler tjejer/kvinnor som inte vill "förstöra" sin kropp utseendemässigt, fler som vill kunna fortsätta leva utelivet o festa, fler som vill kunna fortsätta resa obehindrat m.m., kunna fortsätta att spendera sina pengar på det de vill istället för ett barn, fler som inte vill ta ansvaret som det innebär att bli förälder m.m.
Tycker du att det är OK för mig att skriva ihop sådana scenarion i min argumentation?
Jo, du har uppenbarligen problem med din läsförmåga eller så har du slarvat när du läste mitt tidigare inlägg. Så, här har du det igen:
Men du vill alltså veta orsakerna till varför dessa 518 kvinnor gjorde abort?
Enkelt, så här många kvinnor svarade "ja" på de olika orsakerna (
samma kvinna kan ha svarat "ja" på flera olika saker). Här har du orsakerna:
Dålig ekonomi: 166 kvinnor.
Vill studera innan barn: 122 kvinnor.
För ung: 117 tjejer/kvinnor.
Har redan de barn familjen vill ha: 116 kvinnor.
För tidigt i förhållandet: 107 kvinnor.
Vill jobba först: 100 kvinnor.
Osäker på relationen till partnern: 99 kvinnor.
Singel: endast 69 kvinnor.
Avstånd i ålder mellan redan födda barn och fostret: 59 kvinnor.
Vill inte ha några barn: 54 kvinnor.
Olämpligt: 51 tjejer/kvinnor.
För gammal: 40 kvinnor.
Hälsoskäl: 39 kvinnor.
Hälsoskäl som kan påverka fostret negativt: 33 kvinnor.
Rädd för att föda barn: 33 tjejer/kvinnor.
Vill gifta sig först: 25 kvinnor.
Vill inte sätta barn till denna värld: 21 kvinnor.
Föräldrarna vill inte att tjejen ska ha barn: 11 tjejer/kvinnor.
Offer för våld i hemmet: 7 tjejer/kvinnor.
Studiens resultat stämmer överens med tidigare gjorda studier.
Minst 85% av kvinnorna/tjejerna i studien var i fast förhållande. Och 64% hade använt sig av p-medel/p-metod vid befruktningstillfället.