2023-05-05, 19:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaliraren
Ja precis så är det. En mamma ångrar aldrig att hon fick barnet när hon väl ha fått lära känna det och knutit det moderliga bandet med barnet.

Och för majoriteten som gjorde abort så var "lättnad" den mest dominerande känslan.

Finns förresten många kvinnor och män som ångrar att de skaffade barn. Gå med i "I regret having children" på Facebook om du inte tror mig.
Citera
2023-05-05, 19:59
Medlem
Citat:
Nej men när dom väl blir gravida så är det deras skyldighet att genomföra detta, då det handlar om ett liv. Och mord är ju inte så trevligt eller hur? Det kan ju finnas extrema fall där kvinnan riskerar livet eller att hon inte klarar av att föda för barnet kan ta skada osv, men det hör inte till vanligheterna.

En tjej som är gravid och kan föda ska göra detta och inte mörda barnet.

Mm. och det är ju endå ett relativt vanligt problem som Fri abortförespråkarna älskar med sin fria aborträtt.

kvinnor, som avsiktligt skippar precentivmedel, för att de vill bli gravida, och gör abort....
ca 3 sådana aborter om dagen i sverige... rent statistiskt....

Citat:
Ja precis så är det. En mamma ångrar aldrig att hon fick barnet när hon väl ha fått lära känna det och knutit det moderliga bandet med barnet.

81% var nöjda med hur det blev vid uppföljning 2 år efter att de nekats abort i (sverige 1949)....
Citera
2023-05-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja dina egna tolkningar.
Det är vad det är.

Citat:
Fan vad du tramsar, naturligtvis inte.
Hur tycker du jag ska bemöta dina känslor?

Citat:
Var ingen fråga utan ett konstaterande.
Ja, du har ju naturligtvis rätt till dina känslor. men till vilken nytta....

Citat:
Jag tycker den svenska abortlagen är bra.
jo jag vet, du har skrivit det förut, det är därför jag kan peka ut dit hyckleri.

Citat:
Länka.
Har länkat det tidigare i tråden.

Du svarar inte på någon fråga?

kan du inte, eller är det någon sorts diagnos/måendeproblematik?
Citera
2023-05-05, 20:08
Medlem
Citat:
Och för majoriteten som gjorde abort så var "lättnad" den mest dominerande känslan.

vad var antalet tillfrågade och hur många % var lättade?

Citat:
Finns förresten många kvinnor och män som ångrar att de skaffade barn. Gå med i "I regret having children" på Facebook om du inte tror mig.

är de fler eller färre än de som ångrar att de gjorde abort?
Citera
2023-05-05, 20:25
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är vad det är.

Hur tycker du jag ska bemöta dina känslor?

Ja, du har ju naturligtvis rätt till dina känslor. men till vilken nytta....

jo jag vet, du har skrivit det förut, det är därför jag kan peka ut dit hyckleri.

Har länkat det tidigare i tråden.

Du svarar inte på någon fråga?

kan du inte, eller är det någon sorts diagnos/måendeproblematik?

Ja dina egna tolkningar.

Vilka känslor?

Nämen oj tack, du har också rätt till dina känslor och egna tolkningar. Naturligtvis är du inte mer insatt i antalet aborter i Polen än en polsk organisation i Polen som jobbar med detta i Polen.

Vilket hyckleri? Har hållit samma linje genomgående.

I vilket inlägg? Svarar naturligtvis inte på din fråga förrän jag läst socialstyrelsens förslag.
Citera
2023-05-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ja dina egna tolkningar.
Ja, och de stämmer. Du tycker ju att svensk abortlagstiftning är bra. så det det innebär ju att konsekvenserna av den är bra.

Citat:
Vilka känslor?
tex
Citat:
Nej du är inte mer insatt om antalet aborter i Polen än vad en polsk organisation i Polen är som arbetar med det.

Det är jag. Du har inte förklarat varför jag inte är det, eller i vilket avsende.

Citat:
Vilket hyckleri? Har hållit samma linje genomgående.
Nej, nej det har du inte, för du verkar inte speciellt förtjust i konsevenserna av svensk abortlagstiftning, eller så är det precis det du är.....

Citat:
I vilket inlägg? Svarar naturligtvis inte på din fråga förrän jag läst socialstyrelsens förslag.

Bättre du läser mina inlägg i lugn och ro, godhetsignalering och tjafsande är nog inget som , kanske du lär dig något om abort.
för mig är det som sagt oviktigt, jag tycker inte att svensk abortlagstiftning är bra, så jag delar inte din uppfattning om att kaliumspruta stickas i bebisen innan man plockar ut den....
Citera
2023-05-05, 20:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja, och de stämmer. Du tycker ju att svensk abortlagstiftning är bra. så det det innebär ju att konsekvenserna av den är bra.

Ja dina tolkningar stämmer för dig ja.

Ja jag tycker svensk abortlag är bra ja och att konsekvenserna av den är bra ja.

Citat:
tex

Det är jag. Du har inte förklarat varför jag inte är det, eller i vilket avsende.

Att konstatera att du inte är mer insatt i antalet aborter i Polen än en polsk organisation som jobbar med det i Polen är inte en känsla. Det är ett konstaterande.

Citat:
Nej, nej det har du inte, för du verkar inte speciellt förtjust i konsevenserna av svensk abortlagstiftning, eller så är det precis det du är.....

I vilka inlägg verkar jag inte så "förtjust" i konsekvenserna av svenska abortlagen?

Citat:
Bättre du läser mina inlägg i lugn och ro, godhetsignalering och tjafsande är nog inget som , kanske du lär dig något om abort.
för mig är det som sagt oviktigt, jag tycker inte att svensk abortlagstiftning är bra, så jag delar inte din uppfattning om att kaliumspruta stickas i bebisen innan man plockar ut den....

Skulle hellre läsa förslaget från socialstyrelsen innan du klistrar en massa påhittade påståenden på mig. Men det är troligen för mycket begärt av dig.
Citera
2023-05-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ja dina tolkningar stämmer för dig ja.

Ja jag tycker svensk abortlag är bra ja och att konsekvenserna av den är bra ja.

Ja, jag vet.

Citat:
Att konstatera att du inte är mer insatt i antalet aborter i Polen än en polsk organisation som jobbar med det i Polen är inte en känsla. Det är ett konstaterande.

Bevisa det....

Citat:
I vilka inlägg verkar jag inte så "förtjust" i konsekvenserna av svenska abortlagen?

i varje, du kan ju nöja dig med att svara det, att påpeka att det är bra att många 1000 tals aborter görs innan vecka 10 och att 1000 tals aborter görs efter v10 är ju något du borde vara förtjust i, eller när aborten görs på friska barn efter v21+6.

Citat:
Skulle hellre läsa förslaget från socialstyrelsen innan du klistrar en massa påhittade påståenden på mig. Men det är troligen för mycket begärt av dig.

tjafsa mindre läs mer, du kan ju inget om det, och är du nöjd med konsekvenserna så har det väll ingen betydelse, vården vägrar endå ge kaliuminjektioner i bebisar, antar att de inte gillar den svenska abortlagen lika mycket som du gör....
Citera
2023-05-05, 21:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Bevisa det....

Det behöver inte bevisas, det är redan konstaterat.

Citat:
i varje, du kan ju nöja dig med att svara det, att påpeka att det är bra att många 1000 tals aborter görs innan vecka 10 och att 1000 tals aborter görs efter v10 är ju något du borde vara förtjust i, eller när aborten görs på friska barn efter v21+6.

Jag är för att kvinnor har tillgång till säkra aborter ja eftersom alternativet är mycket värre (vilket jag redan skrivit ca 23 ggr i tråden).

Gällande sena aborter så är "förtjust" fel ord, ser det som nödvändigt ont eftersom det då är något fel på antingen kvinnan eller fostret. De sena aborterna är som tur är en liten bråkdel av alla aborter och i Sverige är det väldigt svårt att få en sen abort beviljad (vilket jag tycker är bra).

Citat:
tjafsa mindre läs mer, du kan ju inget om det, och är du nöjd med konsekvenserna så har det väll ingen betydelse, vården vägrar endå ge kaliuminjektioner i bebisar, antar att de inte gillar den svenska abortlagen lika mycket som du gör....

Skulle hellre läsa förslaget från socialstyrelsen än att få en massa spretiga påståenden från dig.
Citera
2023-05-06, 03:35
Medlem
Citat:
Nej men när dom väl blir gravida så är det deras skyldighet att genomföra detta, då det handlar om ett liv. Och mord är ju inte så trevligt eller hur? Det kan ju finnas extrema fall där kvinnan riskerar livet eller att hon inte klarar av att föda för barnet kan ta skada osv, men det hör inte till vanligheterna.

En tjej som är gravid och kan föda ska göra detta och inte mörda barnet.

Fel. Det är inte ovanligt med tex. havandeskapsförgiftning. och man vet inte vilka som kommer drabbas av det. och det kan bli allvarligt och rentav livshotande. Havandeskapsförgiftning ger en betydande ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet för kvinnan. Och detta är bara en av de sjukdomar/komplikationer/besvär som kan drabba vilken gravid/födande kvinna som helst... 8.5 miljoner kvinnor/år, drabbas av havandeskapsförgiftning, världen över. Många drabbas, men vi vet inte i förväg vilka...

Nej. Kvinnan har ingen skyldighet alls när det kommer till ett foster som har ett outvecklat nervsystem. Kvinnan har däremot skyldigheter mot sig själv samt även skyldigheter gentemot barn hon kanske redan har.

Du vet väl ändå att graviditet och förlossning innebär risker för kvinnans liv, kropp och hälsa? Ska en levande född kvinna riskera detta för ett liv som inte ens har ett utvecklat nervsystem? Är fostrets liv, kropp och hälsa mer värt för dig än kvinnans liv, kropp och hälsa (om hon inte ens vill vara gravid/ha barn)?

Och en kvinna som är i vecka 6, vet knappast om det är hon som kan råka få graviditetsbesvär/graviditetskomplikationer eller förlossningskomplikationer. Vill hon inte vara gravid och inte få barn. Måste hon däremot få tänka på sin egen kropp, hälsa och liv först. Och inte behöva ta risker....

Tom. inom sjukvården kommer man rädda kvinnan först, om hon tex. är gravid i vecka 22 och är på väg att dö. Man kommer inte ta hänsyn till foster först och främst, trots att hon är långt gången.

Exempel på graviditetsbesvär:
- Illamående och kräkning (ibland så pass kraftiga att de pågår konstant och i flera veckor/månader och kvinnan tom. behöver läggas in på sjukhus för att hon inte får behålla vare sig mat eller vätska).
- Foglossning (kan ibland göra så ont att kvinnan måste sitta i rullstol).
- Graviditetsklåda (kan bero på leverpåverkan, men behöver inte göra detta, kan vara outhärdligt jobbigt för den gravida kvinnan).
- Halsbränna.
- Åderbråck och hemorrojder.
- Kraftig trötthet.
- Ömma bröst.
- Förstoppning.
- Nedstämdhet och depression.
- Urinvägsinfektion (kan vara oerhört besvärande).
- Bristningar i huden.
- Svullnad ben och fötter.
Och så vidare...

Graviditetskomplikationer kan vara:
- Graviditetsdiabetes.
- Havandeskapsförgiftning (kan i dess värsta former bli direkt livshotande för kvinnan och foster).
- HELLP (en form av väldigt allvarlig havandeskapsförgiftning. Kvinnan måste i regel förlösas omedelbart, annars riskeras både hennes liv och fosters liv).
- Eklampsi (mycket allvarligt tillstånd som rör havandeskapsförgiftning. Se ovan).
- Delade magmuskler (fortsätter vara delade för var 3:e kvinna även över 1 år efter förlossningen och kan ge ryggsmärtor och buksmärtor samt får kvinnan att se stor ut om magen/gravid ut. Många kvinnor kan inte träna bort detta, utan måste opereras för att få magmusklerna återställda).
Och så vidare...

Förlossningskomplikationer:
- Kraftiga blödningar (kan vara livshotande) beroende på bland annat att livmodern inte drar ihop sig som den ska efter förlossningen.
- Bristningar i underlivet. (Vissa bristningar är så pass allvarliga att kvinnan kommer ha livslånga besvär med smärtor och problem att bajsa. Många kvinnor får hålla ett finger i slidan för att kunna bajsa, som har fått allvarliga bristningar).
- Förlossningsdepression.
- Förlossningspsykos.

Ska en kvinna genomgå graviditet och förlossning med alla de besvär och risker hennes kropp, liv och hälsa riskerar att utsättas för. Ska hon givetvis vilja vara gravid och få barn. Givetvis ska man inte tvinga en kvinna att genomgå detta mot sin vilja... Kvinnans liv, kropp och hälsa väger givetvis tyngre än ett foster på tex. 5-10 veckor som inte ens har ett utvecklat nervsystem och inte kan känna vare sig smärta eller lidande.
Senast redigerad av TomatKungen 2023-05-06 kl. 03:59.
Citera
2023-05-06, 07:52
Medlem
Citat:
Det behöver inte bevisas, det är redan konstaterat.

Det är defintionen av känslås....

Citat:
Jag är för att kvinnor har tillgång till säkra aborter ja eftersom alternativet är mycket värre (vilket jag redan skrivit ca 23 ggr i tråden).

Ja, men när du ska förklara varför så duger ju inte dina känslor. eller det gör de givetvis. gillar man att mörda bebisar så gör man, även om det är någon annan som gör det...

Är det för att kvinnor som nekas abort i sverige är nöjda med det 2år senare? (eller ja 81% är det)
är det för att mycket färre bebisar dödas i sverige när lagen endbart tillåter aborter i ömmande fall?

Citat:
Gällande sena aborter så är "förtjust" fel ord, ser det som nödvändigt ont eftersom det då är något fel på antingen kvinnan eller fostret. De sena aborterna är som tur är en liten bråkdel av alla aborter och i Sverige är det väldigt svårt att få en sen abort beviljad (vilket jag tycker är bra).

det du beskriver har inget med fri abort att göra, det gick bra för 50år sedan,....

Däremot att döda fullt friska bebisar, om än inte fullt utvecklade, för att mamman/barn saknar stark anknytning till (sverige) är nödvändigt och fint, för även det är en konsekvens är det du förespråkar, även om du inte förstår det.

Citat:
Skulle hellre läsa förslaget från socialstyrelsen än att få en massa spretiga påståenden från dig.

Då hade du själv läst på om det, eller läst tråden.... men du vet ju inte ens varför du tycker det är bra att döda så många bbisar så möjligt.
Citera
2023-05-06, 12:19
Medlem
Uppenbarligen har världen glömt de rumänska barnhemsbarnen vars levnadsöden spreds i media och visade hur det blir när abort inte är tillåtet och vad de då blir av de som föds oönskade och lämnas av sina föräldrar . Det går möjligtvis att tvinga föräldrar att föda barn det går dock inte att tvinga föräldrar att ta hand om födda barn , går inte ens att tvinga någon att ge bebisar mat ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in