2023-01-29, 22:21
Medlem
engladsmileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Feminism värnar kvinnans rätt till sin kropp över barnens rätt till liv (har jag fått för mig). På flera håll i världen, t.ex. Kina och Indien så väljer kvinnor bort att föda flickor. Är abort då fortfarande feminism?

Är ni fortfarande för abort om det görs för att välja bort barn av kvinnligt kön? Det är kvinnans kropp. Därmed kvinnans val. Eller?

Nej, absolut inte. Gör man abort så ska man göra det för att man inte vill ha barnet. Det ska inte ha med kön att göra.
Citera
2023-01-29, 22:23
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag är för abort, men jag tycker inte att könet är en bra motivering.

Men jag är för abort, även om enskilda motiveringar kan vara vara dåliga.

Motiven kan också vara goda, och vill föräldrarna inte ett barn så ser jag inte hur det skulle vara gynnsamt för någon att tvinga dem att ha barn ändå
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-01-29 kl. 22:27.
Citera
2023-01-29, 22:26
Medlem
Citat:
Feminism värnar kvinnans rätt till sin kropp över barnens rätt till liv (har jag fått för mig). På flera håll i världen, t.ex. Kina och Indien så väljer kvinnor bort att föda flickor. Är abort då fortfarande feminism?

Är ni fortfarande för abort om det görs för att välja bort barn av kvinnligt kön? Det är kvinnans kropp. Därmed kvinnans val. Eller?
Hur är du funtad?
Det som är viktigt är väl lyckan om det är välskapt.
Citera
2023-01-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Hur är du funtad?
Det som är viktigt är väl lyckan om det är välskapt.
Hur menar du?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-29 kl. 22:34.
Citera
2023-01-29, 22:28
Medlem
Citat:
Hur menar du?
Precis det jag skrev.
Citera
2023-01-29, 22:34
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Feminism värnar kvinnans rätt till sin kropp över barnens rätt till liv (har jag fått för mig). På flera håll i världen, t.ex. Kina och Indien så väljer kvinnor bort att föda flickor.
Läste igår om att iallafall Indien har arbetat mot att man dödat flickor. Idag ska det tydligen finnas fler tjejer än killar i Indien.

Så ditt påstående ang att man väljer bort flickor i Indien idag vågar jag påstå som falskt.

Abort ska endast erbjudas ifall barnet kommer att vara allvarligt sjukt eller erbjudas om finns till p ga genom våldtäkt.

Allt annat är fel då det nämligen är BULLSHIT, hyckleri och oansvarigt beteende som har lett fram till att abort är så accepterat idag, framför allt i västvärlden.
Senast redigerad av LostinDarkness 2023-01-29 kl. 22:47.
Citera
2023-01-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Läste igår om att iallafall Indien har arbetat mot att man dödat flickor. Idag ska det tydligen finnas fler tjejer än killar i Indien.

Så ditt påstående ang att man väljer bort flickor i Indien idag vågar jag påstå som falskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Precis det jag skrev.
Alltså, jag är som de flesta glad oavsett om det är en frisk pojk eller flicka.

Frågan är mer hur man kan vara för kvinnans val trots att det handlar om att döda flickor. Det är ett sätt att ställa abortfrågan på sin spets.

Är man för kvinnors rättigheter; hur ställer man sig i den här frågan? Rör det sig om folkmord på flickor så borde abort på var fjärde foster i Sverige ses som något liknande.

Men är det en rättighet som ska värnas oavsett konsekvenser så antar jag att det inte finns någon motsättning längre.
Citera
2023-01-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engladsmiley
Nej, absolut inte. Gör man abort så ska man göra det för att man inte vill ha barnet. Det ska inte ha med kön att göra.

Ja men om anledningen till att man inte vill ha barnet är pga könet då?

Ska man tvinga kvinnan att föda barnet då trots att hon inte vill? Låter inte särskilt feministiskt.

Anledningen till varför man inte vill ha barnet ska väl inte spela någon roll.
Citera
2023-01-29, 22:38
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Alltså, jag är som de flesta glad oavsett om det är en frisk pojk eller flicka.
Uppdaterade mitt inlägg men du han att citera mig innan.
Citera
2023-01-29, 22:39
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Men är det en rättighet som ska värnas oavsett konsekvenser
Halmgubbe (argumentationsfel d.v.s.)

Ingen här (eller någonstans i hela världen troligtvis) har argumenterat för att konsekvenser är irrelevanta.

Däremot så känner jag inte till någon konsekvens som gör att jag borde byta åsikt.

Konsekvensen du vill framföra tycks vara att "Någon kanske för abort endast på grund av könet"? Det är en konsekvens jag inte tycker överväger fördelarna med att ha abort ska vara legalisera.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-01-29 kl. 22:46.
Citera
2023-01-29, 22:40
Citat:
Är man för kvinnors rättigheter; hur ställer man sig i den här frågan?

Är det lagligt och de vill göra abort ser jag det som en självklarhet att de får göra det.

Jag lägger mig inte i anledningen på samma sätt som jag inte ifrågasätter varför folk gör andra lagliga saker. Visst kan man vara oförskämd och fråga om man verkligen vill, men svaret har ingen betydelse.
Citera
2023-01-29, 22:43
Medlem
Citat:

Tråd finns redan. (FB) Abortfrågan - allmän diskussion

Absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in