2022-05-09, 17:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Jag är faktiskt förvånad att inte alla gör det? Man får en billiga och säker hävstång på sin investering. Dels på värdeökningen men också på utdelningen. Och har man en belåningsgrad på tex 35% är det liten risk till ett mycket lågt pris.

Det är ju såklart riskfyllt om man investerar dåligt, om man köper indexfonder är det ju inte särskilt stor risk för att det ska tvångssäljas då innehavet inte lär sjunka så mycket att limiten nås men köper man aktier som tokkraschar är det ju inte så kul.
Citera
2022-05-09, 17:50
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Jag har belånat min Avanzaportfölj så mycket jag kan till 0% ränta samtidigt som jag har en buffert på ett sparkonto+ ifall något drastiskt skulle hända. Skulle 0%-räntan tas bort eller börsen krascha totalt kan jag släcka min kredit på en gång. Samtidigt tjänar jag några ören i månaden på mitt sparkonto. Jag skulle aldrig våga belåna mig utan en reserv.
Citera
2022-05-09, 17:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Snarare så att de som förlorat tiger om saken?
Tex Bitcoin är ner 50% sedan i juli men ingen säger sig ha torskat något!

Stämmer, det är sällan det skrivs om förlorare i t.ex. tidningar mm., fokus läggs istället på de som gjort storkovan men som såklart allt som oftast tagit stora risker.

Här på FB tycker jag dock att det då och då poppar upp trådar med förlorartema, t.ex. denna:

(FB) Förlorat 400,000 på börsen. 1 aktie. 6 månader.
Citera
2022-05-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Nä vet ingen. Regel nr 1 till 10 är väl att inte investera med lånade pengar.

Är det inte det hela Sveriges bostadsmarknad är uppbygd på?
Citera
2022-05-09, 21:09
Medlem
BuyardChorliks avatar
Jag har 20% hävstång på min portfölj. Jag har det för att öka risken på mitt så annars gubbiga globalindex och investmentbolag-konto. Jag fick i förra veckan höjd ränta då mitt största innehav på det kontot översteg 60% (LF global), då den posten rasat mindre än resten. Men puttade in lite mer pengar och så var jag tillbaks ner på 0,9% ränta. Jag har cash för att täcka hela krediten så jag anser det vara väldigt riskfritt och ett bra sätt att få hävstång på.

Så nej jag har inte torskat, men belånade mig på toppen hehe. Ligger lång osv.
Senast redigerad av BuyardChorlik 2022-05-09 kl. 21:53.
Citera
2022-05-09, 22:59
Medlem
fittas avatar
Handlat aktivt i över 10 år på Avanza och varje dag ser jag texter om hur mycket kredit och belåning jag kan utnyttja. Det ser verkligen lockande ut, och Avanza har nog även tänkt att det ska locka så många som möjligt för det dyker verkligen upp på varenda sida i något hörn, när man kikar i sin depå, lägger en order eller vad som helst. Aktier med högt belåningsvärde får även nån grön liten knapp vid sidan. Ständigt lockas man.

MEN jag har aldrig gjort det, för det är något inom mig som säger att det är fel. Hade jag tjänat på att använda det? Antagligen, men förr eller senare hade jag nog bränt mig, rejält. Nej, handlar bara med pengar jag har.

Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Jag har 20% hävstång på min portfölj. Jag har det för att öka risken på mitt så annars gubbiga globalindex och investmentbolag-konto. Jag fick i förra veckan höjd ränta då mitt största innehav på det kontot översteg 60% (LF global), då den posten rasat mindre än resten. Men puttade in lite mer pengar och så var jag tillbaks ner på 0,9% ränta. Jag har cash för att täcka hela krediten så jag anser det vara väldigt riskfritt och ett bra sätt att få hävstång på.

Så nej jag har inte torskat, men belånade mig på toppen hehe. Ligger lång osv.

Du. Är. Körd.
Citera
2022-05-09, 23:04
Medlem
Citat:
Har varit mer eller mindre belånad i över tio år. Visst har jag tappat en del i år, men på det stora hela är det ju bara ett hack i kurvan.
Något jag absolut inte rekommenderar är optioner i så fall. Det förlorade jag extrema pengar på i IT kraschen. Det förstörde många års vinster.
Citera
2022-05-10, 01:29
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:

Alla valutor är lånade eller utlånade, ont; Bill Hwang förlora $27 miljarder på en månad har jag för mig pga för hög hävstång.
Citera
2022-05-10, 02:58
Medlem
lemmelns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är det inte det hela Sveriges bostadsmarknad är uppbygd på?

De flesta lånar pengar till en bostad för att ha ett lämpligt ställe att bo, inte för att skapa framtida avkastning.
Citera
2022-05-10, 07:07
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
De flesta lånar pengar till en bostad för att ha ett lämpligt ställe att bo, inte för att skapa framtida avkastning.

Sveriges största aktiefond AP7 som är förvalet om du inte själv gör ett aktivt val och som drivs av staten använder sig av belåning.

Edit ligger just nu på ca %10 belåning men kan släcka den vid behov. Hade ännu högre belåning vid coronacrashen ca 20%, var inte värre än att jag fick pröjsa 5,xx% ränta några dagar innan jag kunde pyttsa in pengar för att komma ner en nivå.
Senast redigerad av OtherBarry 2022-05-10 kl. 07:10.
Citera
2022-05-10, 08:57
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Sveriges största aktiefond AP7 som är förvalet om du inte själv gör ett aktivt val och som drivs av staten använder sig av belåning.

Edit ligger just nu på ca %10 belåning men kan släcka den vid behov. Hade ännu högre belåning vid coronacrashen ca 20%, var inte värre än att jag fick pröjsa 5,xx% ränta några dagar innan jag kunde pyttsa in pengar för att komma ner en nivå.

Nu missförstod du mig, jag ber om ursäkt för att det spårar av ämnet och att jag svalde kroken.

Självklart finns det massor av belånade pengar på börsen, jag har ingen aning om huruvida det totalt kan tänkas vara mer än det som är belånat för att köpa bostäder.

Mitt svar var menat att förklara att hela Sverige bostadsmarknad mer eller mindre handlar om ställen att bo, snarare än att vara en lånefinansierad spekulationsbubbla som ett annat inlägg mer eller mindre påstod.
Citera
2022-05-10, 09:15
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Får lite The Big Short vibbar är jag läser denna tråd.
Avanza skor sig på outbildade svennar som tror att dom är Jordan Belfort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in