Handlat aktivt i över 10 år på Avanza och varje dag ser jag texter om hur mycket kredit och belåning jag kan utnyttja. Det ser verkligen lockande ut, och Avanza har nog även tänkt att det ska locka så många som möjligt för det dyker verkligen upp på varenda sida i något hörn, när man kikar i sin depå, lägger en order eller vad som helst. Aktier med högt belåningsvärde får även nån grön liten knapp vid sidan. Ständigt lockas man.
MEN jag har aldrig gjort det, för det är något inom mig som säger att det är fel. Hade jag tjänat på att använda det? Antagligen, men förr eller senare hade jag nog bränt mig, rejält. Nej, handlar bara med pengar jag har.
Citat:
Ursprungligen postat av
BuyardChorlik
Jag har 20% hävstång på min portfölj. Jag har det för att öka risken på mitt så annars gubbiga globalindex och investmentbolag-konto. Jag fick i förra veckan höjd ränta då mitt största innehav på det kontot översteg 60% (LF global), då den posten rasat mindre än resten. Men puttade in lite mer pengar och så var jag tillbaks ner på 0,9% ränta. Jag har cash för att täcka hela krediten så jag anser det vara väldigt riskfritt och ett bra sätt att få hävstång på.
Så nej jag har inte torskat, men belånade mig på toppen hehe. Ligger lång osv.
Du. Är. Körd.