2022-05-09, 16:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!
Till exempel Avanza och Nordnet erbjuder belåning av aktieportföljer till väldigt förmånlig ränta.
Det har under många år i regel varit gynnsamt att utnyttja detta erbjudande men helt riskfritt är det inte.

Sjunker värdet på portföljen under en viss gräns så stiger räntan och sjunker det ytterligare och man passerar nästa gräns så blir räntan ännu högre och när nästa gräns passeras så tvångsförsäljer banken dina aktier.

Avanza erbjuder till exempel vissa av sina kunder 0% ränta om man belånar max 10% av portföljen, går man över det blir räntan 0,99%, sedan 1,97% från 25 till 50% belåning, därefter blir det 3,87% ränta från 50% till 75%, går man över 75% belåning pga kursfall på innehaven så kommer de tvångsförsälja innehaven för att säkra sina pengar.

Vad har ni för negativa erfarenheter av aktiebelåning?
Har ni blivit utsatta för tvångsförsäljning?
Var det nära att det sket sig?
-Berätta era erfarenheter!
Citera
2022-05-09, 16:32
Medlem
Swe1227s avatar
Nä vet ingen. Regel nr 1 till 10 är väl att inte investera med lånade pengar.
Citera
2022-05-09, 16:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Nä vet ingen. Regel nr 1 till 10 är väl att inte investera med lånade pengar.

Det är nog många som tummat på den regeln.
om man får låna 3 miljoner till 0% ränta och utnyttjar det erbjudandet till att låna 1 miljon så har man ju en väldigt stor fallhöjd innan man får problem.
Citera
2022-05-09, 16:56
Medlem
i o med att du går in så här och frågar så vill jag bara säga. Det här är inget för dig. Du tigger om problem om du tänker göra det här på allvar och inte kan läsa dig till kunskapen på egen hand.

Håll dig borta.

Dessutom, just nu är börsen skitkonstig. Jag personligen har allt på kontot men tänker göra lite grejer vi inte går in på här och nu.

Du frågar och du har två faktorer.
Betydligt högre risk på aktiemarknaden
+
Betydligt högre risk att låna.
=
Jag tycker inte alls om det här
Det här ser mycket sämre ut så du ska vänta tills världsläget är mycket bättre. Räntor gått ner och marknaden är glad.
Men vist fråga och diskutera kan man alltid och det är ju bra.
Citera
2022-05-09, 17:04
Medlem
När Coronadippen blivit en 10% fiskekrok belånade jag min ganska stabila portfölj till max, farligt, men det var det bästa jag gjort affärsmässigt. Satt belånad hela tiden sen dess men en stor bit av det jag tjänade på belåningen gick ju åt helvete de senare månaderna, men långt ifrån allt.
Kommer låna med portfölj igen men inte lika hårt, kommer ta andra sorts lån istället där ingen tvångssälj kan ske och man bara får bita i räntan istället.

Som sagt av andra, var medveten om risken innan ni funderar på att låna, men 10% gratis lån som i värsta fall blir nedgraderat till 1.99 eller 3.87% är ju helt klart en fin hävstång.
Citera
2022-05-09, 17:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
i o med att du går in så här och frågar så vill jag bara säga. Det här är inget för dig. Du tigger om problem om du tänker göra det här på allvar och inte kan läsa dig till kunskapen på egen hand.

Håll dig borta.

Dessutom, just nu är börsen skitkonstig. Jag personligen har allt på kontot men tänker göra lite grejer vi inte går in på här och nu.

Du frågar och du har två faktorer.
Betydligt högre risk på aktiemarknaden
+
Betydligt högre risk att låna.
=
Jag tycker inte alls om det här
Det här ser mycket sämre ut så du ska vänta tills världsläget är mycket bättre. Räntor gått ner och marknaden är glad.
Men vist fråga och diskutera kan man alltid och det är ju bra.

Jag belånade min portfölj måttligt och framgångsrikt såväl i år som vid ett tillfälle för ett år sedan och har stora erfarenheter och kunskaper i detta.

Vill höra från folk med dåliga erfarenheter av aktiebelåning, allt kan inte bara vara oändlig framgång där ute!
Citera
2022-05-09, 17:15
Medlem
Jag är faktiskt förvånad att inte alla gör det? Man får en billiga och säker hävstång på sin investering. Dels på värdeökningen men också på utdelningen. Och har man en belåningsgrad på tex 35% är det liten risk till ett mycket lågt pris.
Citera
2022-05-09, 17:18
Medlem
WatchItNows avatar
Man kan väl notera att det aldrig varit enklare och billigare att låna och att det bara är ett knapptryck bort på t.ex avanza. Detta har funnits i högst 10 år och senaste kraschen var för 14 år sedan så denna låne-miljö känner bara till att det går upp. Så visst borde det finnas folk som snart får gå från sina hem. et var ju bara att plöja ner lånade pengar i bitcoin och bli rik. Men kanske var det bara snack och ytterst få som vågade.
Citera
2022-05-09, 17:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Man kan väl notera att det aldrig varit enklare och billigare att låna och att det bara är ett knapptryck bort på t.ex avanza. Detta har funnits i högst 10 år och senaste kraschen var för 14 år sedan så denna låne-miljö känner bara till att det går upp. Så visst borde det finnas folk som snart får gå från sina hem. et var ju bara att plöja ner lånade pengar i bitcoin och bli rik. Men kanske var det bara snack och ytterst få som vågade.

Snarare så att de som förlorat tiger om saken?
Tex Bitcoin är ner 50% sedan i juli men ingen säger sig ha torskat något!
Citera
2022-05-09, 17:34
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Snarare så att de som förlorat tiger om saken?
Tex Bitcoin är ner 50% sedan i juli men ingen säger sig ha torskat något!
Kan vara så att ingen var så dum att han köpte på toppen? Eller att alla krypto-fans på FB hållit på i minst tre år och då har de tjänat massor tidigare. Raset är bara ett år gammalt. Börs-raset är bara 4.5 månader och jag tror väl ingen börjat realisera förlusterna än, en dipp på 25 brukar inte ge tvingade försäljningar..
Citera
2022-05-09, 17:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Kan vara så att ingen var så dum att han köpte på toppen? Eller att alla krypto-fans på FB hållit på i minst tre år och då har de tjänat massor tidigare. Raset är bara ett år gammalt.

Så är det förstås! Jämför med GME där ingen heller har förlorat några pengar!
Citera
2022-05-09, 17:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Till exempel Avanza och Nordnet erbjuder belåning av aktieportföljer till väldigt förmånlig ränta.
Det har under många år i regel varit gynnsamt att utnyttja detta erbjudande men helt riskfritt är det inte.

Sjunker värdet på portföljen under en viss gräns så stiger räntan och sjunker det ytterligare och man passerar nästa gräns så blir räntan ännu högre och när nästa gräns passeras så tvångsförsäljer banken dina aktier.

Avanza erbjuder till exempel vissa av sina kunder 0% ränta om man belånar max 10% av portföljen, går man över det blir räntan 0,99%, sedan 1,97% från 25 till 50% belåning, därefter blir det 3,87% ränta från 50% till 75%, går man över 75% belåning pga kursfall på innehaven så kommer de tvångsförsälja innehaven för att säkra sina pengar.

Vad har ni för negativa erfarenheter av aktiebelåning?
Har ni blivit utsatta för tvångsförsäljning?
Var det nära att det sket sig?
-Berätta era erfarenheter!

Bättre i så fall att maxa bolånet och skjuta in en del av sparkapitalet i aktier, bolån har ju mycket lägre räntor och är även stabila så det är ju mer lönsamt. Det är ju inga högre räntesatser som Avanza/Nordnet erbjuder men man kan nog lätt få panik och sälja med förlust om man sitter på lånade pengar, alt. att det tvångsförsäljs med samma resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in