Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-08, 21:23
  #1
Medlem
Ghibellinos avatar
Poliskommissarie Peter Torstensson kritiserar i en debattartikel högre polischefer för att skönmåla och underskatta problematiken kring brottsutvecklingen. Vilket enligt honom möjliggör för politikerna att luta sig tillbaka och blunda för utvecklingen.

Eftersom den ökande kriminaliteten mer eller mindre i sin helhet hänger samman med en "oansvarig" invandringspolitik, lägger jag tråden här i I&I.

Jag vill belysa följande frågeställningar:

1. Har han rätt, eller överdriver han?

2. Hur stort ansvar har egentligen polisledningen i Sverige för att det hela har fått gå så här långt? Om de tidigare hade varnat kraftfullt i medierna, i sina rapporter till ansvariga politiker, etc., kanske vi nu hade befunnit oss i en mindre katastrofal situation?

3. Vad kan orsaken vara till denna undfallenhet från ansvariga polischefer? PK-tänkande, karriärstänkande, eller helt enkelt att de är politruker?

4. Är det möjligt att i en framtid utkräva någon form av juridiskt ansvar av dessa bedrägliga chefer? Jag tror att många liksom jag är evinnerligt trötta på att ansvariga kan begå vilka fel som helst, helt utan konsekvenser.

Länk till artikeln:
https://www.expressen.se/debatt/hela...s-problematik/
Citera
2022-05-08, 21:28
  #2
Medlem
BrotherXIIs avatar
Han har givetvis rätt och skälet till varför alla är tysta är för att inte bli utmålade som rasister.

Problemet kommer inte att lösa sig, åtminstone inte innan vi har en regim som vill utvisa alla invandrare som inte ska vara här.
Citera
2022-05-08, 21:30
  #3
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Han har givetvis rätt och skälet till varför alla är tysta är för att inte bli utmålade som rasister.

Problemet kommer inte att lösa sig, åtminstone inte innan vi har en regim som vill utvisa alla invandrare som inte ska vara här.
Problemet är om SD får makten, vi bör alla stödrösta på MP för att klara landet och välfärden.
Citera
2022-05-08, 22:12
  #4
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Att säga som det är betraktas som regimkritik och det är högerextremism och ett hot mot demokratin. Ljug istället och säg att allt är bra. Go with the PK-flow. Sverige har aldrig varit tryggare. Om du ser polisbilar som brinner och poliser som blir stenade så låtsas som det regnar.
Citera
2022-05-08, 23:03
  #5
Medlem
HBStoffels avatar
"Det pratas då och då om en tystnadskultur gällande en del påstådda etiska problem inom polisen. Jag kan tycka att det nog hade varit på sin plats att också diskutera polismyndighetens tystnadskultur gällande den tidigare kommunikationen om utvecklingen i våra i dag utsatta och särskilt utsatta områden."

Hade dom tagit tag i det första så hade det funnits respekt för Polisen, nu har dom valt att hålla sina egna ryggar och skyller sen på ledningen. Nu ska även polisledningen ha sin del av kakan när det kommer till kritik.

Hade inte sen polisen själva drivit på att gängen ska få behålla sina inkomster, köpt nya bilar stup i kvarten för att få åka en ny v90 och jaga pinnar för en fin statestik så hade det kanske sett anorlunda ut.

Både polisen och ledningen är ansvariga för gängen och våldet.
Citera
2022-05-08, 23:23
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Poliskommissarie Peter Torstensson kritiserar i en debattartikel högre polischefer för att skönmåla och underskatta problematiken kring brottsutvecklingen. Vilket enligt honom möjliggör för politikerna att luta sig tillbaka och blunda för utvecklingen./[/url]
Nä det har jag aldrig hört från högre polischefer att de skulle skönmåla situationen så att politikerna kan luta sig bakåt
Jag har däremot ofta hört tvärtom och de har då också fått kritik av s, mp och v när de talar om nogozoner och att de inte har tillräckligt med resurser.
Kolla vad Anders Thornberg har sagt.
Mats Löfving Biträdande rikspolischef har kritiserats för sina uttalanden om kriminella släktnätverk i Sverige.
Carina Persson malmö som vill ha mer retsres för mordutrdeningar
Skönmålar?
Stryntprat.
Finner inget i artikeln som han säger som pekar på detta.
"Polisledningen var inte mottaglig för argument om att med anledning av det besvärliga läget i området freda vår resurs."
Men det måste han väl begripa att just det är ju inget exempel på att polisledningen skönmålar brotttsutvecklingen utan en fråga om hur man skall prioritera sina resurser. Skulle man sttrunta i att bevaka demonstrationer va???
Nä fram med lite exempel på skönmålningar.
Minst tio.
Och bra skall de vara så att det inte är enstaka korta fragment bara lösryckta ur ett större sammanhang.
PS
Jag är personlig bekant med en av de högsta polischeferna i landet för områden med denna problematik som ofta syns i media och vet att det i hans fall är helt fel.
DS
Citera
2022-05-08, 23:35
  #7
Medlem
Sam.Boyds avatar
Man måste ha suttit hemma de senaste 10 åren för att inte sett det hela komma.

Har man rest runt i landet så måste man vara blind för att inte se hur Sveriges landsbygd förändrats. Hultsfred, Växjö, Vimmerby, Marianelund, Filipstad, Sundsvall etc

Det har ju även de senaste fem åren kommit signaler om att de narkotikaförsäljningen o distributionen ut i landet är organiserad.

Problemen kommer växa.

Det ironiska är att många såg utplaceringen av invandrarna till småorterna som landsbyggdens räddning. Men idag post Covid så är det snarare ett hinder för att folk ska vilja flytta ut o arbeta på distans.
Citera
2022-05-09, 00:55
  #8
Medlem
Symptms avatar
Det kommer bara bli värre, mycket mycket mycket värre.

Problemen ligger i allas ficka, mobilen, som gör att man är konstant uppdaterad hela tiden med konfirmations bias om vad man själv anser rätt. Dålig ohälsosam konstant uppdatering från alla dess håll i form av scamming, reklam, köpa köpa köpa köpa. kändisskap, skev världsbild, dålig människosyn, anti socialt beteende, anti samhället, anti polisen etc etc etc etc

Återigen speglas allt jag sa nyss med en konfirmations bias om vad man själv anser rätt pga algoritmer som bara framhäver -vad som är populärt-

Som vi alla vet är det pengar och makt som är populärt för det säljer mest och ger mest likes och fame och visningar blandat med keffa korta klipp som är helt hjärndödande exempel reels på instagram.

Gangsterkultur växer överallt hela tiden, bara för att man själv inte väljer att se det så -VÄXER- det ÖVERALLT hela tiden -i någon annans telefon- och bland vänner och vänners vänner, sätt att hänga, prata på och på TV osv osv osv osv osv osv

Det går INTE att stoppa, det är för sent för länge sedan.

Om normen hela tiden är att framhäva keff popularitet för det säljer bäst ja då är det det man får och då är det kört.
Citera
2022-05-09, 01:39
  #9
Medlem
hjaelploskilles avatar
Klart han har rätt, men det är ju inte ovanligt i historiesammanhang, läser man Marx så förstår man dessa etapper i historien med samhällskollapser. Det är ingen slump att Sveriges nedgång går hand i hand med att socialdemokratin tappat så mycket mark till marknadskapitalism.
Citera
2022-05-09, 05:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä det har jag aldrig hört från högre polischefer att de skulle skönmåla situationen så att politikerna kan luta sig bakåt
Jag har däremot ofta hört tvärtom och de har då också fått kritik av s, mp och v när de talar om nogozoner och att de inte har tillräckligt med resurser.
Kolla vad Anders Thornberg har sagt.
Mats Löfving Biträdande rikspolischef har kritiserats för sina uttalanden om kriminella släktnätverk i Sverige.
Carina Persson malmö som vill ha mer retsres för mordutrdeningar
Skönmålar?
Stryntprat.
Finner inget i artikeln som han säger som pekar på detta.
"Polisledningen var inte mottaglig för argument om att med anledning av det besvärliga läget i området freda vår resurs."
Men det måste han väl begripa att just det är ju inget exempel på att polisledningen skönmålar brotttsutvecklingen utan en fråga om hur man skall prioritera sina resurser. Skulle man sttrunta i att bevaka demonstrationer va???
Nä fram med lite exempel på skönmålningar.
Minst tio.
Och bra skall de vara så att det inte är enstaka korta fragment bara lösryckta ur ett större sammanhang.
PS
Jag är personlig bekant med en av de högsta polischeferna i landet för områden med denna problematik som ofta syns i media och vet att det i hans fall är helt fel.
DS

Det finns ju korankravaller i "Sverige" som om det vore Nazityskland eller Mordor eller Mellanöstern där de försöker mörda poliser helt öppet som sympatiserar med de kriminella och inskränker demonstrationerätten och demokratin.

Varenda polis i landet borde avgå dagligen och piska sig själva i skam som de kräk och förnekare de är, de kan trycka upp lite kanelbullar och fika i röven och se om något blir bättre. Det beror på invandringen som alla andra problem givetvis, den enda polis som sagt det här man försökt tysta.
__________________
Senast redigerad av 1ulvius9 2022-05-09 kl. 05:04.
Citera
2022-05-09, 05:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Poliskommissarie Peter Torstensson kritiserar i en debattartikel högre polischefer för att skönmåla och underskatta problematiken kring brottsutvecklingen. Vilket enligt honom möjliggör för politikerna att luta sig tillbaka och blunda för utvecklingen.

Eftersom den ökande kriminaliteten mer eller mindre i sin helhet hänger samman med en "oansvarig" invandringspolitik, lägger jag tråden här i I&I.

Jag vill belysa följande frågeställningar:

1. Har han rätt, eller överdriver han?

2. Hur stort ansvar har egentligen polisledningen i Sverige för att det hela har fått gå så här långt? Om de tidigare hade varnat kraftfullt i medierna, i sina rapporter till ansvariga politiker, etc., kanske vi nu hade befunnit oss i en mindre katastrofal situation?

3. Vad kan orsaken vara till denna undfallenhet från ansvariga polischefer? PK-tänkande, karriärstänkande, eller helt enkelt att de är politruker?

4. Är det möjligt att i en framtid utkräva någon form av juridiskt ansvar av dessa bedrägliga chefer? Jag tror att många liksom jag är evinnerligt trötta på att ansvariga kan begå vilka fel som helst, helt utan konsekvenser.

Länk till artikeln:
https://www.expressen.se/debatt/hela...s-problematik/

Det finns svar på alla din bra frågor men du liksom alldeles för många har sovit för länge. Det går att bevisa hur illa det är men ingen vill lyssna eftersom problemen går inte att fixa förrän efter ett inbördeskrig.
__________________
Senast redigerad av Johnth 2022-05-09 kl. 05:17.
Citera
2022-05-09, 07:26
  #12
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Problemet är om SD får makten, vi bör alla stödrösta på MP för att klara landet och välfärden.
Exakt, det viktiga nu (och alltid) är att SD inte får ännu mer inflytande. Allt annat är sekundärt. Och rösta på Miljöpartiet för ni bryr er väl om miljön, ni är väl inte nazister?
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Det kommer bara bli värre, mycket mycket mycket värre.

Problemen ligger i allas ficka, mobilen, som gör att man är konstant uppdaterad hela tiden med konfirmations bias om vad man själv anser rätt. Dålig ohälsosam konstant uppdatering från alla dess håll i form av scamming, reklam, köpa köpa köpa köpa. kändisskap, skev världsbild, dålig människosyn, anti socialt beteende, anti samhället, anti polisen etc etc etc etc

Återigen speglas allt jag sa nyss med en konfirmations bias om vad man själv anser rätt pga algoritmer som bara framhäver -vad som är populärt-

Som vi alla vet är det pengar och makt som är populärt för det säljer mest och ger mest likes och fame och visningar blandat med keffa korta klipp som är helt hjärndödande exempel reels på instagram.

Gangsterkultur växer överallt hela tiden, bara för att man själv inte väljer att se det så -VÄXER- det ÖVERALLT hela tiden -i någon annans telefon- och bland vänner och vänners vänner, sätt att hänga, prata på och på TV osv osv osv osv osv osv

Det går INTE att stoppa, det är för sent för länge sedan.

Om normen hela tiden är att framhäva keff popularitet för det säljer bäst ja då är det det man får och då är det kört.
Tack till dig för att du bygger framtidens argumentationsteknik. ”Du det där är bara ett problem i din telefon. Inte i min”. Kan appliceras på allt. Genialt!
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2022-05-09 kl. 07:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback