Citat:
Ursprungligen postat av
Alkazam
Aha, gav det dig ngot att lsa den?
Ja absolut. Det var faktiskt lite av en upplevelse. Men det krvdes en del kringlitteratur fr att hnga med.
Jag kan sammanfatta min behllning av boken.
Vad Heidegger vill underska r vad varats
mening r. I hans hnder blir det en slags ontologisk livsfilosofi dr den som stller just den frgan fr prioritet i frgestllningen. En sten exempelvis har inte det privilegiet, och inga djur heller. De bara r vad de r utan frgestllning. Fram till industrialiseringen hade vl 99% av befolkningen heller inte ngot radikalt val. Den frsta existentiella impulsen kommer till Kierkegaard - som han sjlv sger ungefr "till en enda individ" - och mste ju ses som en konsekvens p frigrelsen i det moderna som samtidigt r nihiliseringen. Filosoferna Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, r ju en reaktion p nihilism. Drmed inte konstigt att Heidegger tar fasta p Intet och ddsngesten relaterat till den, som en utgngspunkt till egentligt levande. Den tidigare vsterlndska filosofi har haft nrvarons metafysik som grund, men denna nrvaro som "platonska former" eller "Gud", r frbi, vad vi har r en frnvaro. Och vad vi har r inte en utlovad evighet, men vr egen begrnsade tid. Heidegger menar poetiskt, att vi r vr egen tid. Vi r i extas utstrckta till det frflutna, nuet, och framtiden. Det egentliga levandet r framtida, medan det oegentliga r en nutid som frlorar sig i
nyfikenhet och pladder* som dljer vrt mjliga egentliga val, som r en frelpande beslutsamhet. Att leva mot dden, mot insikten att ens liv nr som helst helt kan tappa all mening, och p det sttet gra ett egentligt val om
vem man r.
Det finns mycket mer i Vara och tid som r intressant. Det hr r mitt stt att ta ner den p jorden.
*Som vl nstan r hela mnskligheten med vra telefoner nufrtiden.