2022-05-07, 22:40
Vara och tid av Martin Heidegger
(1889-1976) lr vara en intellektuell utmaning av Mount Everest-proportioner. Jag funderar p att ta mig an den. Nr jag lser om den verkar det finnas tv siktslger: antingen triviala iakttagelser uppkldda i en obskyr begreppsapparat eller insikter djupa som Marianergraven.

Ni som har lst den, vad fr man ut av en sdan bok? r den mdan vrd?
Citera
2022-05-08, 00:40
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
(1889-1976) lr vara en intellektuell utmaning av Mount Everest-proportioner. Jag funderar p att ta mig an den. Nr jag lser om den verkar det finnas tv siktslger: antingen triviala iakttagelser uppkldda i en obskyr begreppsapparat eller insikter djupa som Marianergraven.

Jag har inte lst den, frstod typ hlften av vad som stod i beskrivningen p bokus, men om den verkligen var s jvla fantastisk hade den kanske inte behvt hvda sig s jvligt. Och du kallar den fr en intellektuell utmaning av Mount Everest-proportioner (vilket r supercringe) , och p samma stt som massa rika, muppiga mnniskor ser det som den ultimata utmaningen och tror att dom r speciella och har lyckats med ngot fantastiskt som lyckas ta sig upp till toppen, r sanningen att deras shepas som gr det utan guide, syrgas och kltterutrustning brandes p alla tunga grejer gr det ngra gnger i mnaden barfota dom enda som frtjnar props. Och vi vanliga ddliga bryr oss inte. Hade boken varit s fantastisk hade dom sammanfattat det i en pkostad Hollywood-rulle p 90-minuter som vi andra hade gtt och sett p filmstaden fr 120 kr, utan att behva sitta med ett jvla lexikon fr att verstta vartannat ord, och utan minsta knsla av sjlvfrverkligande.

N fan, det jag frsker sga r, ls den om du knner fr det, men hj den inte till skyarna innan du ens har ppnat den, och gr du det knn dig inte speciell fr det. Sluta frvnta dig inte att den r en "intellektuell utmaning av Mount Everest-proportioner" (och sluta fr i helvete att kalla den det)

Sorry, jag har ingen aning om boken, jag retade mig nog mycket p att jag knappt frstod nax varannat ord av beskrivningen och din supercringe jmfrelse med mount everest. Jag r bara avundsjuk fr att jag inte r tillrckligt smart fr att ens frska.
Citera
2022-05-08, 06:05
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
p samma stt som massa rika, muppiga mnniskor ser det som den ultimata utmaningen och tror att dom r speciella och har lyckats med ngot fantastiskt som lyckas ta sig upp till toppen, r sanningen att deras shepas som gr det utan guide, syrgas och kltterutrustning brandes p alla tunga grejer gr det ngra gnger i mnaden barfota dom enda som frtjnar props. Och vi vanliga ddliga bryr oss inte.

Mste bara sga att den liknelsen var grym.
Citera
2022-05-08, 23:04
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Jag r bara avundsjuk fr att jag inte r tillrckligt smart fr att ens frska.

Varfr det? Varfr r du avundsjuk p ngon som vill lsa en bok du inte gillar? 🙂

Det var en lite rolig twist p mitt inlgg du fick till s nog r du smart nd.

Men skillnaden mellan att bestiga Mount Everest och att lsa en bok r att boken inte involverar en massa barfota sherpas. Och det handlar fr mig inte om att knna mig smart (inte bara i alla fall), utan att lyckas med ngot svrt och att f nya insikter. nd ett rtt positivt kickskande.
Citera
2022-05-09, 14:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag skulle luta t det fetade. Anvndaren MeanME har fljande rad i sin signatur:

Filosofi r slutstationen fr de som ville frst men aldrig lyckades.

Detta gller inte alla filosofer, men det gller absolut filosofer i den kontinentala skolan, dit Heidegger brukar rknas.
Senast redigerad av Regulus 2022-05-09 kl. 14:52.
Citera
2022-05-09, 18:22
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle luta t det fetade. Anvndaren MeanME har fljande rad i sin signatur:

Filosofi r slutstationen fr de som ville frst men aldrig lyckades.

Detta gller inte alla filosofer, men det gller absolut filosofer i den kontinentala skolan, dit Heidegger brukar rknas.

Ah, slseri med tid allts? Hur lng tid tog det att ta sig igenom den? Lste du ngon introduktion frst eller gav dig rakt p boken?
Citera
2022-05-09, 20:31
Medlem
espiyes avatar
Jag har lst vara och tid. Man fr sjlv fylla i vad orden betyder. Heidegger sger 50% och resterande 50% fr man frska fylla i sjlv genom att man knner igen sig ssom mnsklig varelse. Det r drfr de sger att den r svr.
Citera
2022-05-10, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Jag har lst vara och tid. Man fr sjlv fylla i vad orden betyder. Heidegger sger 50% och resterande 50% fr man frska fylla i sjlv genom att man knner igen sig ssom mnsklig varelse. Det r drfr de sger att den r svr.

Aha, gav det dig ngot att lsa den?
Citera
2022-05-10, 20:24
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Aha, gav det dig ngot att lsa den?

Ja absolut. Det var faktiskt lite av en upplevelse. Men det krvdes en del kringlitteratur fr att hnga med.

Jag kan sammanfatta min behllning av boken.

Vad Heidegger vill underska r vad varats mening r. I hans hnder blir det en slags ontologisk livsfilosofi dr den som stller just den frgan fr prioritet i frgestllningen. En sten exempelvis har inte det privilegiet, och inga djur heller. De bara r vad de r utan frgestllning. Fram till industrialiseringen hade vl 99% av befolkningen heller inte ngot radikalt val. Den frsta existentiella impulsen kommer till Kierkegaard - som han sjlv sger ungefr "till en enda individ" - och mste ju ses som en konsekvens p frigrelsen i det moderna som samtidigt r nihiliseringen. Filosoferna Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, r ju en reaktion p nihilism. Drmed inte konstigt att Heidegger tar fasta p Intet och ddsngesten relaterat till den, som en utgngspunkt till egentligt levande. Den tidigare vsterlndska filosofi har haft nrvarons metafysik som grund, men denna nrvaro som "platonska former" eller "Gud", r frbi, vad vi har r en frnvaro. Och vad vi har r inte en utlovad evighet, men vr egen begrnsade tid. Heidegger menar poetiskt, att vi r vr egen tid. Vi r i extas utstrckta till det frflutna, nuet, och framtiden. Det egentliga levandet r framtida, medan det oegentliga r en nutid som frlorar sig i nyfikenhet och pladder* som dljer vrt mjliga egentliga val, som r en frelpande beslutsamhet. Att leva mot dden, mot insikten att ens liv nr som helst helt kan tappa all mening, och p det sttet gra ett egentligt val om vem man r.

Det finns mycket mer i Vara och tid som r intressant. Det hr r mitt stt att ta ner den p jorden.

*Som vl nstan r hela mnskligheten med vra telefoner nufrtiden.
Citera
2022-05-12, 22:45
Moderator
Psilosophers avatar
Heidegger r absolut lsvrd.
Citera
2022-05-16, 21:09
Medlem
JedemDerSeines avatar
Huruvida Heidegger br lsas kan jag inte svara p, d det beror vad man vill ha ut av det. Som en representant fr den kontinentala filosofin r han en portalfigur med mnga nyskapande tankegngar. r du dremot lagd fr den analytiska filosofin s framstr han som en simpel charlatan. Det mste frsts ppekas att han arbetar i en hegeliansk tradition och att han r klart pverkad av Husserl, som funderar ver medvetandefrgor. Faktum r att han anser mnniskor i hg grad agera undermedvetet och att han med sin filosofi vill f folk att inse detta. Betnk sjlv hur mnga handlingar du utfr i din vardag, som du inte reflekterar ver. Ta bara en sdan sak som att kra bil, dr du vxlar och utfr mnga moment utan att tnka p det. Varat och tiden vill vcka dig ur denna dvala och f dig att se p vrlden ur ett helt annat perspektiv.

Ett problem r att sprket inte bara r viktigt, utan avgrande. Heidegger anser rent av att hans filosofi bara kan lsas p tyska, d mnga begrepp r tyska och fundamentala fr framstllningen. Lt mig ta ett exempel med ordet Dasein som betyder tillvaro p svenska, dr det tyska ordet r en sammansttning av tv tyska ord, Da och Sein, vilka betyder dr och vara, allts ordagrant att vara dr. Redan hr ser du skillnaden p det svenska och det tyska ordet, vilket fr en annan dimension som inte kan versttas. Det svenska ordet r att vara till, vilket r ngot helt annat. Ett annat ord som Heidegger anvnder r Zeug, vilket verstts med don till svenska. En annan egenhet r att ordet Nichts i tyskan r ett substantiv, vilket i svenskan verstts med intet. Detta ord och dess tyska anvndning har en avgrande betydelse fr hans filosofi och mste frsts, nr du lser boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in