Citat:
Ursprungligen postat av
Alkazam
Aha, gav det dig något att läsa den?
Ja absolut. Det var faktiskt lite av en upplevelse. Men det krävdes en del kringlitteratur för att hänga med.
Jag kan sammanfatta min behållning av boken.
Vad Heidegger vill undersöka är vad varats
mening är. I hans händer blir det en slags ontologisk livsfilosofi där den som ställer just den frågan får prioritet i frågeställningen. En sten exempelvis har inte det privilegiet, och inga djur heller. De bara är vad de är utan frågeställning. Fram till industrialiseringen hade väl 99% av befolkningen heller inte något radikalt val. Den första existentiella impulsen kommer till Kierkegaard - som han själv säger ungefär "till en enda individ" - och måste ju ses som en konsekvens på frigörelsen i det moderna som samtidigt är nihiliseringen. Filosoferna Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, är ju en reaktion på nihilism. Därmed inte konstigt att Heidegger tar fasta på Intet och dödsångesten relaterat till den, som en utgångspunkt till egentligt levande. Den tidigare västerländska filosofi har haft närvarons metafysik som grund, men denna närvaro som "platonska former" eller "Gud", är förbi, vad vi har är en frånvaro. Och vad vi har är inte en utlovad evighet, men vår egen begränsade tid. Heidegger menar poetiskt, att vi är vår egen tid. Vi är i extas utsträckta till det förflutna, nuet, och framtiden. Det egentliga levandet är framtida, medan det oegentliga är en nutid som förlorar sig i
nyfikenhet och pladder* som döljer vårt möjliga egentliga val, som är en förelöpande beslutsamhet. Att leva mot döden, mot insikten att ens liv när som helst helt kan tappa all mening, och på det sättet göra ett egentligt val om
vem man är.
Det finns mycket mer i Vara och tid som är intressant. Det här är mitt sätt att ta ner den på jorden.
*Som väl nästan är hela mänskligheten med våra telefoner nuförtiden.