Citat:
Ursprungligen postat av
JojjeMeduza
Förresten vilka äro era favorit skivor med Onkel Kånkel?
Min topplista är
1. Onkel Kånkels fantastiska äfventyr
Det är min absoluta favoritskiva med Onkel Kånkel. Älskar alla låtarna och texterna är faktiskt fantastiska. Det är ungefär som om något Povel Rammel hade kunnat hitta på om han hade haft Håkans speciella humor. Låttexterna är geniala helt enkelt, och jag har hört att den skivan även var Håkans egen favorit. Svårt att hitta favoriter på den här skivan, då ALLA låtar är så jävla bra och geniala.
2. Onkel Kånkels Underbara Värld
Min tvåa så att säga, riktigt bra men inte lika bra som Fantastiska äfventyr. Första låten CP-Åke är en klassiker som man har hört sedan barnsben och den är lika bra nu. De andra låtarna har också hög klass och finuliga låttexter.
3. Gammeldags jul
Borde egentligen komma andra plats, men eftersom det är en julskiva så lyssnar jag nästan bara i juletid på den skiva som en slags rehabilitering av all annan julmusik som man tvingas att höra just då. Kul skiva helt klart och den klassiska sketchen Runkböget Ferdinan är ett av skivans guldkorn.
4. Onkel Kånkels gyllene tider
Första skivan som jag köpte med Onkel Kånkel. Riktigt bra är den, men inte i samma klass som skivorna som toppar listan. Helan & Halvan är enligt mig Sveriges bästa punklåt genom tiderna. Den här skivan är dessutom väldigt originell och det är nu som Könsrock föds på riktigt. Det har aldrig tidigare skapats något liknade.
5 . Kalle Anka suger pung
Den här precis som förra skivan så är det punk som gäller, även fast det finns mer Ernst Rolf liknade låtar och en cover på Sigge Fürst. Roliga låtar och häftiga texter och jag gillar sista låten bäst på den skivan Börja Knarka, Börja Böga och slutet på skivan är väl snott från Tom Zacharias Belinda skiva?
Bra punkarskiva helt igenom och låten Blinka lilla stjärtisär också en kanonlåt som jag gillar som fan.
6. Blitzkrieg Blepp
Den sämsta Onkel Kånkel skivan enligt mig. Finns några bra låtar, men jag gillar tyvärr inte den skivan. Känns som det bara är ett ihop plock av diverse låtar. Tycker att Sälla Toner är bättre de skivorna även fast en del därifrån finns på Blitzkrieg Blepp.
Nåja det var min topplista vad tycker ni öfvriga?
Oj.. har nog samma ordning nästan
1. Fantastiska Äfventyr
Det är nog den som har hans ”hits” som han sa. Reagerade även på låten hårdrock i senaste klippet, att Kurt var han på Hultsfred. ”När Kurt bestiger scenen från publiken hörs ett vrål”. Bedrup Theme och Grave Party är favoritlåtarna
2. Kalle Anka Suger Pung
Börjat lyssna på den senaste månaderna och tycker den är helt fantastisk. Börjar få charmen mer för dom äldre skivorna. Alltid varit med för dom andra tidigare men denna har växt och har riktiga dunderlåtar.
3. Julskivan
Ja vad ska man säga? Har ett exemplar på LP som ska spelas till jul. Riktigt underbar skiva. Alltid ett leende på läpparna när det är första december så man får slå på denna rackare.
4. Underbara värld
Har några hits en stark början som fan på en skiva men dör lite efter mitten.
5. Gyllene Tider
Fastnat för många låtar på senare tid också en skiva som växer hela tiden.
6. Sällan Toner
Diggi-lo diggi-Leif och folk dör är riktigt fina låtar, inte fastnat för något mer
7. Blitzkrieg Blepp
Aldrig fastnat för denna skiva, ska försöka mig på denna snart igen.
Har hamnat i ett riktigt Onkel flow. Kommer göra en Onkel tatuering senare iår, återkommer med bild i tråden då!