2019-03-22, 15:01
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Bilden på Håkan och Freddie Wadling som Henrik delade är ju för jävla fin alltså.

Ja jag stalkade lite på Facebook och hittade fram sexpistolstanten som är med i dokumentären. Och såg den bilden, hade inte bilden på att Mr Onkel såg ut så. Hade en bild att han skulle väga 30-40kg mer och vara lite mer rund i ansiktet. Men som dom även sa att han var ganska bra byggd för han jobbade med trotarstenar osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektrum Gustav
Helt fantastiskt givande lyssning, detta!
Dock tänkte jag på en sak: I avsnittet så nämndes det att Onkel Kånkel hade gjort en cover på låten 'Fever' med titeln 'Cancer', en låt som än idag förblivit osläppt. Både Snorleifs och Tungt Järn har gjort varsin låt med titeln 'Cancer', och båda två är covers på 'Fever'. Betyder detta att både Tungt Järns och Snorleifs Cancer-låtar är direkta covers på Onkel Kånkels osläppta låt? Det låter helt klart som det mest troliga alternativet, men hur kom de över Onkel Kånkels version om den aldrig släpptes? Umgicks de med guden och geniet privat? Snorleifs är ju också från Kalmar. Var de bekanta med varandra?

Svårt att spekulera, han kan ju ha spelat den för någon. Men förstår själv att han inte släppte den, lite känsligt ämne att håna en sån sjukdom som är såpass vanlig som folk dör i. Läst tidigare i tråden om spekulationer i detta. Men tycker det är så jävla intressant och vill veta mer om Onkel och Håkan privat.
Citera
2019-04-04, 08:15
Medlem
Pekka-s avatar
https://soundcloud.com/henrik-moelle...el-anekdotfest

Ett till avsnitt som uppföljning på förra, riktigt roliga och intressanta saker.
Citera
2019-04-04, 15:51
Medlem
Rektrum Gustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-

Ett till avsnitt som uppföljning på förra, riktigt roliga och intressanta saker.
Återigen ett sagolikt och fantastiskt avsnitt! Mer! MER!!!
Citera
2019-04-04, 16:00
Medlem
Rektrum Gustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Inte säkert. Texten som Daniel rabblar upp i podden används ju inte i deras versioner.
Hmm, förvisso. Det var ett tag sen jag lyssnade på Snorleifs och Tungt Järns versioner, men jag tycker ändå att det är smått fantastiskt att tre band har gjort en svensköversatt cover på en och samma låt med exakt samma titel och tema. :P
Citera
2019-04-04, 16:36
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Återigen ett sagolikt och fantastiskt avsnitt! Mer! MER!!!

Haha har exakt samma känsla, börjar känna mig besatt av att få veta mer av herr Florå.

Han verkade ju vara en riktigt rolig figur. Det där med hur han träffade sin sambo fick mig att le på smilbanden som första gången jag hörde homotider i 7års ålder.
Citera
2019-04-04, 18:00
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:

Otroligt intressant. Kul att få höra mer info om herr Onkel. Och nästa gång jag röker en holk ska jag kalla det för klamusia haha.
Citera
2019-04-04, 18:03
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Hmm, förvisso. Det var ett tag sen jag lyssnade på Snorleifs och Tungt Järns versioner, men jag tycker ändå att det är smått fantastiskt att tre band har gjort en svensköversatt cover på en och samma låt med exakt samma titel och tema. :P
Nja, inte är det väl så jättekonstigt Tung Järns låt och Snorleifs låt är ju samma. Och har man samma humor som Onkel Kånkel så är det inte svårt att få inspiration att göra en låt som bygger på Fever och byta namn på den till Cancer.
Citera
2019-04-04, 19:19
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Förresten vilka äro era favorit skivor med Onkel Kånkel?

Min topplista är

1. Onkel Kånkels fantastiska äfventyr
Det är min absoluta favoritskiva med Onkel Kånkel. Älskar alla låtarna och texterna är faktiskt fantastiska. Det är ungefär som om något Povel Rammel hade kunnat hitta på om han hade haft Håkans speciella humor. Låttexterna är geniala helt enkelt, och jag har hört att den skivan även var Håkans egen favorit. Svårt att hitta favoriter på den här skivan, då ALLA låtar är så jävla bra och geniala.

2. Onkel Kånkels Underbara Värld
Min tvåa så att säga, riktigt bra men inte lika bra som Fantastiska äfventyr. Första låten CP-Åke är en klassiker som man har hört sedan barnsben och den är lika bra nu. De andra låtarna har också hög klass och finuliga låttexter.

3. Gammeldags jul
Borde egentligen komma andra plats, men eftersom det är en julskiva så lyssnar jag nästan bara i juletid på den skiva som en slags rehabilitering av all annan julmusik som man tvingas att höra just då. Kul skiva helt klart och den klassiska sketchen Runkböget Ferdinan är ett av skivans guldkorn.

4. Onkel Kånkels gyllene tider
Första skivan som jag köpte med Onkel Kånkel. Riktigt bra är den, men inte i samma klass som skivorna som toppar listan. Helan & Halvan är enligt mig Sveriges bästa punklåt genom tiderna. Den här skivan är dessutom väldigt originell och det är nu som Könsrock föds på riktigt. Det har aldrig tidigare skapats något liknade.

5 . Kalle Anka suger pung
Den här precis som förra skivan så är det punk som gäller, även fast det finns mer Ernst Rolf liknade låtar och en cover på Sigge Fürst. Roliga låtar och häftiga texter och jag gillar sista låten bäst på den skivan Börja Knarka, Börja Böga och slutet på skivan är väl snott från Tom Zacharias Belinda skiva?
Bra punkarskiva helt igenom och låten Blinka lilla stjärtisär också en kanonlåt som jag gillar som fan.

6. Blitzkrieg Blepp
Den sämsta Onkel Kånkel skivan enligt mig. Finns några bra låtar, men jag gillar tyvärr inte den skivan. Känns som det bara är ett ihop plock av diverse låtar. Tycker att Sälla Toner är bättre de skivorna även fast en del därifrån finns på Blitzkrieg Blepp.

Nåja det var min topplista vad tycker ni öfvriga?
Citera
2019-04-04, 22:04
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Förresten vilka äro era favorit skivor med Onkel Kånkel?

Min topplista är

1. Onkel Kånkels fantastiska äfventyr
Det är min absoluta favoritskiva med Onkel Kånkel. Älskar alla låtarna och texterna är faktiskt fantastiska. Det är ungefär som om något Povel Rammel hade kunnat hitta på om han hade haft Håkans speciella humor. Låttexterna är geniala helt enkelt, och jag har hört att den skivan även var Håkans egen favorit. Svårt att hitta favoriter på den här skivan, då ALLA låtar är så jävla bra och geniala.

2. Onkel Kånkels Underbara Värld
Min tvåa så att säga, riktigt bra men inte lika bra som Fantastiska äfventyr. Första låten CP-Åke är en klassiker som man har hört sedan barnsben och den är lika bra nu. De andra låtarna har också hög klass och finuliga låttexter.

3. Gammeldags jul
Borde egentligen komma andra plats, men eftersom det är en julskiva så lyssnar jag nästan bara i juletid på den skiva som en slags rehabilitering av all annan julmusik som man tvingas att höra just då. Kul skiva helt klart och den klassiska sketchen Runkböget Ferdinan är ett av skivans guldkorn.

4. Onkel Kånkels gyllene tider
Första skivan som jag köpte med Onkel Kånkel. Riktigt bra är den, men inte i samma klass som skivorna som toppar listan. Helan & Halvan är enligt mig Sveriges bästa punklåt genom tiderna. Den här skivan är dessutom väldigt originell och det är nu som Könsrock föds på riktigt. Det har aldrig tidigare skapats något liknade.

5 . Kalle Anka suger pung
Den här precis som förra skivan så är det punk som gäller, även fast det finns mer Ernst Rolf liknade låtar och en cover på Sigge Fürst. Roliga låtar och häftiga texter och jag gillar sista låten bäst på den skivan Börja Knarka, Börja Böga och slutet på skivan är väl snott från Tom Zacharias Belinda skiva?
Bra punkarskiva helt igenom och låten Blinka lilla stjärtisär också en kanonlåt som jag gillar som fan.

6. Blitzkrieg Blepp
Den sämsta Onkel Kånkel skivan enligt mig. Finns några bra låtar, men jag gillar tyvärr inte den skivan. Känns som det bara är ett ihop plock av diverse låtar. Tycker att Sälla Toner är bättre de skivorna även fast en del därifrån finns på Blitzkrieg Blepp.

Nåja det var min topplista vad tycker ni öfvriga?

Oj.. har nog samma ordning nästan

1. Fantastiska Äfventyr
Det är nog den som har hans ”hits” som han sa. Reagerade även på låten hårdrock i senaste klippet, att Kurt var han på Hultsfred. ”När Kurt bestiger scenen från publiken hörs ett vrål”. Bedrup Theme och Grave Party är favoritlåtarna

2. Kalle Anka Suger Pung
Börjat lyssna på den senaste månaderna och tycker den är helt fantastisk. Börjar få charmen mer för dom äldre skivorna. Alltid varit med för dom andra tidigare men denna har växt och har riktiga dunderlåtar.

3. Julskivan
Ja vad ska man säga? Har ett exemplar på LP som ska spelas till jul. Riktigt underbar skiva. Alltid ett leende på läpparna när det är första december så man får slå på denna rackare.

4. Underbara värld
Har några hits en stark början som fan på en skiva men dör lite efter mitten.

5. Gyllene Tider
Fastnat för många låtar på senare tid också en skiva som växer hela tiden.

6. Sällan Toner
Diggi-lo diggi-Leif och folk dör är riktigt fina låtar, inte fastnat för något mer

7. Blitzkrieg Blepp
Aldrig fastnat för denna skiva, ska försöka mig på denna snart igen.

Har hamnat i ett riktigt Onkel flow. Kommer göra en Onkel tatuering senare iår, återkommer med bild i tråden då!
Citera
2019-04-05, 11:13
Medlem
Rektrum Gustavs avatar
Oj, min lista ser helt annorlunda ut.

1. En Gammeldags Jul
Den här skivan är ett mästerverk. 10 av 10 bajskorvar. En stor anledning till att den här ligger mig varmt om stjärten är troligtvis för att Jag sög tomten suga pappa, Runkböget Ferdinand och Nu öppnas tusen horors ljus var bland de första Onkel Kånkel-låtar mitt lena barnpungsjag hörde. Samt att jag bara spelar den en gång per år (julafton), så den känns alltid lika fräsch.

2. Underbara värld
Den här skivan är nästan ett mästerverk. 9,5 av 10 homodvärgar i motljus får den.
CP-Åke var också ett av mina första möten med Onkel Kånkel. Synthlåtarna är helt fantastiska, och de äldre och mer "klassiska" låtarna är fan svinbra de med.

3. Kalle Anka Suger Pung
Den här skivan växer mer och mer för varje gång jag hör den. 9 av 10 kissbomber får den. En PERFEKT blandning av punk, disco, kupletter och minimalistisk synth. Wunderbaum!

4. Gyllene Tider
Rätt och slätt är det här ett mästerverk i tungpungviktsklassen. Den förtjänar 10 av 10 stjärtgossar - för så bra är den - men dessvärre har jag nog lyssnat sönder den. Lite, iallafall.

5. Fantastiska äfventyr
Jag säger inte att den här skivan är dålig. Tvärtom. Den får 8,5 av 10 negerpojkar som dansar korvdans i månskenet. Dock tycker jag inte att alla låtar är lika fantastiska som säg Hårdrock, Homotider, Blinka brun, Ittma Homo (hur den nu stavas), Håll-igång-i-Skogman med mera, med mera, med mera. Fantastiska äfventyr och julskivan är nog helt klart de bästa inkörsportarna för den oinvigde, kan jag tänka mig. Hits på hits på klitoris, men musikmässigt tycker jag nog att den är minst intressant. Texterna får dock 10 av 10 lakritsgubbar indränkta i kiss.

6. Blitzkrieg Blepp
Den minst intressanta av Onkel Kånkels fantastiska skivor. 7,5 av 10 sprängda bajskondomer får den. Det finns många, många guldkorn här, men det finns också ett par snarkpiller.
Citera
2019-04-05, 15:01
Medlem
Rebali179s avatar
En Gammeldags Jul kort och gott enligt mig.
Den Första jag hörde av Onkel Kånkel , Tröttnar aldrig på den
Citera
2019-04-06, 00:48
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Har hamnat i ett riktigt Onkel flow. Kommer göra en Onkel tatuering senare iår, återkommer med bild i tråden då!

Klart du ska göra en tatuering. Har Onkel Kånkel- dödskallen intatuerad på mitt ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in