2022-07-27, 01:16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Lite ris och ros till Lindahl

Citat:
Lindahl själv håller inte med om att det var självklart att rädda trean och fyran.
– Man vill aldrig släppa in fyra mål. Jag lär väl få ta en hel del skit från de som känner sig besvikna över den här förlusten, men jag vet vad som hände där ute. Jag försökte mitt bästa, jag var inte bättre än så här i dag. Jag tycker inte att jag gör något misstag på något av målen faktiskt, säger Lindahl.

Dålig självinsikt och kunnande om hon inte tycker hon kan göra bättre på dom målen. Något säger mig dessutom att man ifrån ledningshåll inte kommer våga ta upp det. Nu är väl Hedvig så gammal så hon ska väl sluta snart ändå men aldrig bra att sopa sånt under mattan utan man måste kunna vara mer rak och ärlig för att spelare ska kunna förbättra sig. Kanske vara fördomar men tror man inom damfotbollen inte vågar vara tuffare och kritiska gentemot egna spelare på samma sätt.

Som väntat en massa hatkommentarer efter matchen

Citat:
Är det inte sjukt att du ska få sådana meddelanden?
– Det är så det fungerar i dagens samhälle. Det handlar om att folk inte vet hur man tar hand om sina egna känslor. Det är lättare att skylla på någon. Då får de göra det, skriv till mig, så får jag blocka dem. Det är lugnt.
Bra respons. Tycker inte synd om sig själv och gör någon stor grej av det. Låt de sorgliga trollen hålla på och blockera/ignorera istället.
Citera
2022-07-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Dessa matcher är betydligt bättre än valfri allsvensk match.
Mer fart !
Herrarna hemma i Sverige har mkt att lära

Du har nog aldrig sett Allsvenskan. Mer fart i valfri Div 6 match än Dam EM
Citera
2022-07-27, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Har du noterat att de flesta andra lag som England, Tyskland, Frankrike mfl är klasser bättre nu än vid tidigare mästerskap och att Sverige är klasser sämre av vad vi sett hittills?

Vad gäller Lindahl så är det mer eller mindre garanterat att det blir hon som "sänker" laget med en eller flera rejäla tavlor. I kommande matcher kommer hon att bli mer och mer involverad i spelet.

Jag citerar vad jag skrev i en dialog för snart 2 veckor sedan och kan bara konstatera hur rätt jag hade.

Att Sverige skulle förlora stort mot England måste väl ha varit väntat för alla som sett de båda lagens tidigare matcher. Vad är det egentligen för fel på de svenska spelarna och fansen? Är det bara naivitet eller något allvarligare? Mängder av bortförklaringar efter matchen. Såg tex en intervju med Magdalena Eriksson där hon säger "Alla som kan fotboll såg att vi var det bättre laget och borde ha lett med några mål efter 30 min". Dom fattar tydligen inte att dom inte är bättre än så här trots utskåpningen.

Dock skall Hedvig Lindahl ha en eloge. Hon fattar åtminstone att hon själv gjorde åtminstone ett par dundertavlor i en senare intervju än den direkt efter matchen.

Nu får vi vänta in nästa mästerskap och uppleva samma visa igen. Media skriver upp laget och tjejerna kommer att tro att dom är bättre än dom är.
Senast redigerad av kaReri182 2022-07-27 kl. 08:13.
Citera
2022-07-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Du kan omöjligt påstå att någon match överhuvudtaget i detta EM har ens haft 50% av tempot eller skickligheten i allsvenskan, det är rent ut sagt ljug.

För några år sen så mötte Damlandslaget i fotboll AIK Pojkar 15 och förlorade med tvåsiffrigt.
Det går inte ens att jämföra.

Du talar i nattmössan.

Det finns inte en enda kvinna i hela världen som skulle kunna gå in och spela i Allsvenskan utan att va sämst i ligan med stor marginal.

Har jag nämnt herrar mot damer i en match?

Matchen igår tex. Den hade mkt mer fart än allsvensk match som är trög.
Stämplingar och de står direkt medan mannen grinar som barn.

Damfotbollen har blivit mkt bättre än vad den var
Citera
2022-07-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligadumpen
Du har nog aldrig sett Allsvenskan. Mer fart i valfri Div 6 match än Dam EM

Då får du gärna visa en match i allsvenskan med bra fart. Vilken ska jag kolla på nästa gång så kan vi kolla på den båda två?
Citera
2022-07-27, 09:03
Medlem
snurresprettiss avatar
Har England vunnit något mästerskap på damsidan någon gång?
Citera
2022-07-27, 09:13
Medlem
zlikyrs avatar
Citat:
Kollar varje vecka.
Långsamt, trött. Inga finesser. Ser ut som div 3.

Detta är väldigt mkt mer intensivt

Tycker du Allsvenska matcher ser ut som Divison 3 matcher? Då har du ju noll öga för fotboll, vilket i och för sig din sista mening bevisar.
Citera
2022-07-27, 09:13
Medlem
Citat:
Har jag nämnt herrar mot damer i en match?

Matchen igår tex. Den hade mkt mer fart än allsvensk match som är trög.
Stämplingar och de står direkt medan mannen grinar som barn.

Damfotbollen har blivit mkt bättre än vad den var

Visst har du rätt, men det är alltför många som inte förstår fart och matchtempo. Allsvenska matcher är oftast långsammare än de matcher Englands damer spelat i EM, då spelet är mer uppbyggt och mer i sidled, för att då och då explodera i sekvenser som såklart är snabbare än damer kan uppnå. Men sällan man ser en allsvensk match som böljar upp och ner med ideliga omställningar i full fart, som Englands matcher har varit. Har såklart även att göra med att allsvenska försvar är tätare och bättre på att stoppa anfall, men att de just är bättre och starkare gör ju att matchtempot blir lägre. Är förresten samma med t ex en P19-match. Det är betydligt högre fart och fläkt i dom än i Allsvenskan.

Generellt kanske man kan säga att ju bättre kvalitet det är, desto långsammare är matchernas tempo. De flesta föredrar ju kvalitet, men en fartfylld match mellan sämre lag kan ibland vara mer underhållande.

Kan lägga till lite statistik. Spelades 5 matcher i Allsvenskan/Superettan måndag-tisdag. Ingen av dom innehöll fler avslut än i damsemin. Inte för att antal avslut är nåt facit för fart, men trots allt en liten indikation.
Ny uppdat: ser nu att det gäller samtliga 16 matcher i helgens omgång. Ingen match fler avslut.
Senast redigerad av Burkgurka 2022-07-27 kl. 09:29.
Citera
2022-07-27, 09:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Har England vunnit något mästerskap på damsidan någon gång?
Nej
Citera
2022-07-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Visst har du rätt, men det är alltför många som inte förstår fart och matchtempo. Allsvenska matcher är oftast långsammare än de matcher Englands damer spelat i EM, då spelet är mer uppbyggt och mer i sidled, för att då och då explodera i sekvenser som såklart är snabbare än damer kan uppnå. Men sällan man ser en allsvensk match som böljar upp och ner med ideliga omställningar i full fart, som Englands matcher har varit. Har såklart även att göra med att allsvenska försvar är tätare och bättre på att stoppa anfall, men att de just är bättre och starkare gör ju att matchtempot blir lägre. Är förresten samma med t ex en P19-match. Det är betydligt högre fart och fläkt i dom än i Allsvenskan.

Generellt kanske man kan säga att ju bättre kvalitet det är, desto långsammare är matchernas tempo. De flesta föredrar ju kvalitet, men en fartfylld match mellan sämre lag kan ibland vara mer underhållande.

Kan lägga till lite statistik. Spelades 5 matcher i Allsvenskan/Superettan måndag-tisdag. Ingen av dom innehöll fler avslut än i damsemin. Inte för att antal avslut är nåt facit för fart, men trots allt en liten indikation.
Ny uppdat: ser nu att det gäller samtliga 16 matcher i helgens omgång. Ingen match fler avslut.

Fart är ju halva grejen i min mening. Det är rolig fotboll. De går framåt , de vill trycka på.
Allsvenskan definierad av hemåtpass till mittback som slår lång boll på ensam forward som aldrig får tag i bollen. And so on…

Det är inte ofta man ser uppspel på mark från back till forward.
Avslut är också en stor del i det hela. Matcher med få avslut är ju extrema sömnpiller oavsett hur bra taktiska de är. Vem bryr sig om taktik när det visuella är skittråkigt och se ? Inte jag iaf.
Jag vill inte se fotboll i backlinjen utan framåt.

Sen är det såklart skillnad på damerna nu i EM och damernas allsvenskan. Samma som herrarnas EM och allsvenskan.

Men min poäng är att jag tycker damfotbollen har blivit väldigt mkt bättre och deras EM är betydligt roligare att titta på en herrarnas allsvenskan som man följt i över 20 år.
Citera
2022-07-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur verklighetsfrämmande är egentligen de svenska tjejerna? Trots att dom nu har sett de andra lagen spela så säger dom fortfarande att dom minsann skall ta hem guldet i den ena intervjun efter den andra. Ett under om dom klarar sig förbi kvartsfinalen. Mot England, Tyskland, Spanien och Frankrike är svenskorna chanslösa i en ev semifinal.

Ytterligare ett citat från ett eget inlägg 13/7.

Nu kommer man med den ena bortförklaringen efter den andra. Är det inte Covid så är det VAR det är fel på. Varför inte bara erkänna att dom andra lagen är bättre? Sverige tillhör inte ens de 5 bästa lagen i Europa. Man konkurrerar om plats 6-12.
Citera
2022-07-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Nej det är inte någon indikation på något annat än att damernas försvarsspel är under all kritik. Det lönar sig även att skicka iväg usla avslut då damernas målvakter har en tendens att fumla in de enklaste skotten. Att du ens tror att det är mer intensitet i damfotboll än vad det är i valfri div 4 match är direkt skrattretande faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in