• 1
  • 2
2022-05-06, 21:37
Medlem
um1bozus avatar
Om universum är oändligt så finns allt du kan tänka dig i universum (på samma sätt som att alla kombinationer av siffror finns i pi eftersom att det är oändligt). Då måste det finnas saker som vi märker av här på jorden, till exempel något som utger extremt höga ljud.

Om tiden är oändlig så måste allting du kan tänka dig finnas i framtiden, till exempel en tidsmaskin. Men det skulle ju göra så att vi hade tidsresenärer här idag? Men det har vi ju inte.

Det betyder ju att tiden måste ha ett slut och att det finns ett vägg ute i rymden. Men det funkar ju inte heller? Det måste ju alltid finnas något utanför väggen / efter att tiden pausats?

Vad är era tankar? (Jag är relativt ny på Flashback så berätta om jag har gjort något fel etc.)
Citera
2022-05-06, 21:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nu ska jag inte leka moderator men det finns väldigt många trådar om detta redan där allt detta har diskuterats och försökts förklaras.
Citera
2022-05-06, 21:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av um1bozu
Om tiden är oändlig så måste allting du kan tänka dig finnas i framtiden, till exempel en tidsmaskin. Men det skulle ju göra så att vi hade tidsresenärer här idag? Men det har vi ju inte.
)
Nä det är inte säkert.
Att tiden är oändlig innebär inte att allt som kommer att hända redan hänt men att det kommer att hända i framtiden. Det är ej heller säkert att det kommer att finnas en tidsmaskin i framtiden.
Det är lika svårt att tänka sig att det finns en "vägg" i universum som att universum är oändligt.
Citera
2022-05-06, 21:45
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Om universum är oändligt så finns allt du kan tänka dig i universum (på samma sätt som att alla kombinationer av siffror finns i pi eftersom att det är oändligt). Då måste det finnas saker som vi märker av här på jorden, till exempel något som utger extremt höga ljud.

Det betyder ju att tiden måste ha ett slut och att det finns ett vägg ute i rymden. Men det funkar ju inte heller? Det måste ju alltid finnas något utanför väggen / efter att tiden pausats?

Vad är era tankar? (Jag är relativt ny på Flashback så berätta om jag har gjort något fel etc.)

Finns många sätt att se på detta. Tiden i sig existerar inte även om det är ett koncept som är svårt att greppa som så mycket annat när det kommer den "filosofiska" delen runt universums existens.
Citera
2022-05-06, 21:54
Medlem
Citat:

Många tankefel i denna trådstart:

1. Om universum är oändligt så finns allt du kan tänka dig i universum.
Nej, detta är två helt olika saker. Bara för att universum är oändligt betyder inte det att allt ”du kan tänka dig” existerar i universum. Det är äpplen och päron.

Om tiden är oändlig måste allting du kan tänka dig finns i framtiden, till exempel en tidsmaskin.
Nej, även här gör du ett tankefel. Att tiden är oändlig innebär inte att allting du kan tänka dig kommer att existera i framtiden. Tiden kan fortlöpa i oändlighet utan ett en tidsmaskin någonsin kommer att existera.

Det betyder ju att tiden måste ha ett slut…
Återigen nej! Pågrund av dina tidigare logiska felslut landar du i ytterligare en felaktig slutsats.

Du behöver verkligen studera logik.
Citera
2022-05-06, 21:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Tiden i sig existerar inte även om det är ett koncept som är svårt att greppa som så mycket annat när det kommer den "filosofiska" delen runt universums existens.

Existerar inte tid? Vad är det du säger?
Citera
2022-05-06, 21:57
Medlem
MyJustices avatar
Frågan kan vara om ljusets hastighet är konstant
Även i ett 100 vacuim och vid absolut 0 kelvin .
Vm vet ljuset kanske står still
Citera
2022-05-06, 21:57
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Existerar inte tid? Vad är det du säger?

Precis det jag sa.
Citera
2022-05-06, 22:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Precis det jag sa.
Utan tid finns inte ljusets hastighet då hastighet är sträcka/tid.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-06 kl. 22:32.
Citera
2022-05-06, 22:32
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Utan tid finns inte ljudets hastighet då hastighet är sträcka/tid.

Det är så vi mäter, det är inte det samma som att den existerar så som vi uppfattar den.

Säger som sagt inte att konceptet är lätt att greppa.
Citera
2022-05-06, 22:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är så vi mäter, det är inte det samma som att den existerar så som vi uppfattar den.

Säger som sagt inte att konceptet är lätt att greppa.
Tydligen är konceptet inte lätt att greppa.
Det är bara att titta på klockan, så ser man att den går.
Om den inte existerar som vi uppfattar den, måste den ändå existera på något annat sätt.
Hur då?
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-06 kl. 22:49.
Citera
2022-05-06, 22:47
Medlem
Citat:

inte om allt expanderar från en teoretisk central punkt, precis som pi. det finns något där men du kan aldrig hinna ifatt "det"

Citat:

den är inte oändling , tid är bara en dimension i rymd. ingen rymd ingen tid.

Citat:
Det betyder ju att tiden måste ha ett slut och att det finns ett vägg ute i rymden. Men det funkar ju inte heller?

klart det gör , om tiden är beronde av rymd och rymd expanderar,

Citat:
Det måste ju alltid finnas något utanför väggen / efter att tiden pausats?
nej. vare sig rymd eller tid.

Citat:
se ovan
+

som någon skrev så tror jag att du skulle få bättre uppslag om du använde den bradåliga sökfunktionen. (eller sök med hjälp av google "på dina fraser" +flashback)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in