Citat:
Jag anser att universum eller "Universa" är oändligt, för allt annat vore ologiskt.
Varför skulle vårt universum vara det enda som existerar, eller begränsat till en viss storlek ?
Vad fanns innan ?
Vissa säger att före Big-Bang fanns varken tid eller rum. Det låter väldigt haltande i förklaringen, som den väckelsekristna religiösa föreställningen att jorden bara har existerat i 6000 år och kommer gå under om ytterligare 6000 år när Jesus kommer tillbaka, eller varför ej i året 1976, som dumkonorna i Pingstkyrkan sade till mig som barn förr.
Varför skulle vårt universum vara det enda som existerar, eller begränsat till en viss storlek ?
Vad fanns innan ?
Vissa säger att före Big-Bang fanns varken tid eller rum. Det låter väldigt haltande i förklaringen, som den väckelsekristna religiösa föreställningen att jorden bara har existerat i 6000 år och kommer gå under om ytterligare 6000 år när Jesus kommer tillbaka, eller varför ej i året 1976, som dumkonorna i Pingstkyrkan sade till mig som barn förr.
Jag är inne på samma spår. När det gäller både tid och rymd så är universum så stort att vi förmår inte greppa det. Jag tror att det finns många universum, men att avstånden mellan är så stora att vi kanske aldrig någonsin kan påvisa att där finns andra universum än vårt eget.
Likaså med tiden, om där finns flera universum så tar ju inte tiden slut bara för att vårt universum tappar sin energi så småningom och blir ett kallt mörker precis som rymden är i grund och botten.
Ibland tittar jag på fyrverkeri och liksom tänker att om fyrverkeriet upplevs som många hundra miljarder år av någon som på atomnivå är en del av fyrverkeriet, då skulle ett enda av de ljusen kanske utgöra deras universum och de skulle inte vara medvetna om övriga ljusen av fyrverkerierna samtidigt som man då inte vet vad bildar alla dessa universum för "kropp" i ett ännu större perspektiv. Allt detta är fantasier givetvis precis som många andra tankar kring verkligheten. Så jag tycker man ska ta det som så. Kanske någongång att det blir bevisat att vårt universum inte är det enda utan en av oändligt många precis som vi upplever att det finns oändligt många stjärnor och förmodligen ännu fler oändligt många planeter i vårt eget universum.
Den galnaste tanken är givetvis att där skulle finnas en gud, som petar på jorden och då speciellt jerusalem och sedan sitter och är väldigt bekymrad om vår rena själ och ifall vi är goda eller onda människor inför döden och så vidare. Galen och galen, men i vart fall lika mycket fantasi som det just nu är att fantisera om att det finns oändligt många universum.
Jag vet inte om det går säga att något är logiskt, vi saknar alldeles för mycket kunskap för att avgöra det och därmed kan vi återgå till att diskutera om jorden är platt eller rund.