• 1
  • 2
2022-05-04, 19:22
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att skaffa en bärbar dator som jag kan använda när jag är på resande fot. Har en egenbyggd superstark stationär dator hemma men som låter lite från fläkten vilket är störande. Har även en 10 år gammal iMac som jag inte använder och en iPhone 12 som jag använder dagligen.

Vill ha den största och tystaste bärbara datorn som finns. Blir det en MacBook då eller finns det en Windows-laptop som är större, tystare och bättre?

Operativsystemet mellan Windows 7 och OS spelar ingen roll, vill bara ha det enklaste och säkraste som finns. De nya bärbara datorerna använder Windows 10 antar jag och inte Windows 7? Däremot har jag en installationsskiva med Windows 7 som jag kanske kan använda.
Citera
2022-05-04, 19:52
Tycker macOS är trevligare att använda.

Men tar du en PC från ett etablerat märke kommer du nog bli nöjd i vilket fall.
Citera
2022-05-04, 19:57
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Funderar på att skaffa en bärbar dator som jag kan använda när jag är på resande fot. Har en egenbyggd superstark stationär dator hemma men som låter lite från fläkten vilket är störande. Har även en 10 år gammal iMac som jag inte använder och en iPhone 12 som jag använder dagligen.

Vill ha den största och tystaste bärbara datorn som finns. Blir det en MacBook då eller finns det en Windows-laptop som är större, tystare och bättre?

Operativsystemet mellan Windows 7 och OS spelar ingen roll, vill bara ha det enklaste och säkraste som finns. De nya bärbara datorerna använder Windows 10 antar jag och inte Windows 7? Däremot har jag en installationsskiva med Windows 7 som jag kanske kan använda.
MacBook Air M1 har ingen fläkt alls så den är verkligen knäpptyst.

Vad ska du göra med den? Spelar du mycket så kan jag bara rekommendera HP Omen.
Surfa och köra bild, film eller musik redigering så är Apple helt klart det bättre valet.
Citera
2022-05-04, 20:35
Medlem
epp1es avatar
Många kommer säga att Mac har blivit skit på senare år, och jag håller med.

Men.

Sitter just by med en Mac och the HP laptop på jobbet. Fifan vad HP:n känns plastig. Mac är helt enkelt "skönare" att jobba med. Tackpaden känns bättre på en Mac. Får ont i tummen efter ett tag på en HP. Fattar inte varför. Känslan är sämre på en Windows laptop.

Tyvärr så får jag rekommendera en Mac.
Citera
2022-05-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e

Men.

Sitter just by med en Mac och the HP laptop på jobbet. Fifan vad HP:n känns plastig. Mac är helt enkelt "skönare" att jobba med. Tackpaden känns bättre på en Mac. Får ont i tummen efter ett tag på en HP. Fattar inte varför. Känslan är sämre på en Windows laptop.

Vilka skulle säga att dom är skit? Med M1 har Mac fått ett ordentligt uppsving. Håller med dig i övrigt; känslan går inte att jämföra.

Stationär är jag fortfarande Windows, men ska man ha en laptop finns det ingen anledning att inte köpa en Mac.
Citera
2022-05-04, 21:16
Medlem
Jag har en ny MacBook Air och är supernöjd, har väll haft lite problem med någon enstaka uppdatering men det gick snabbt att lösa, har också en MB pro från 2009 och air från 2012, samtliga fungerar fortfarande och används för enkel surf m.m. av mor och farföräldrar. Så det är bra kvalitet man får. Minns inte om det stämmer men de nya Mac(bärbara) går inte att uppgradera i efterhand när det gäller ramminne och hårddisk (nu är jag inte 100% säker) men det var i alla fall de intrycket jag fick när jag beställde min, vilket kan vara bra att tänka på. Det fungerar såklart att ha en extern hårddisk, sen måste du tyvärr köpa till en "docka" om du ska koppla in USB tillbehör som hörlurar, externa hårddiskar, möss eller liknande men de är inte så dyra. (Vet ej om det är samma sak på de nya MB-pro).

Alla windows bärbara jag ägt har dött inom loppet av 3-4år oavsett prislapp, har också varit obekväma att ha i knät då de kändes som ett element.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-05-04 kl. 21:24.
Citera
2022-05-04, 21:44
Medlem
Citat:

Men.

Vilka säger det? Apples Macbooks har ju blivit urstarka på senare år, sedan de gav upp butterflykeyboard och utvecklade sina egna processorer. Förra och denna generationens macbooks är toppen.
Citera
2022-05-05, 03:12
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Macbooksen med de nya chippen är lätt de vassaste bärbara datorerna ute på marknaden idag.

Nackdelen är att de kostar en hacka så om du har dåligt med pengar så kanske en billigare windowsdator är att föredra.
Citera
2022-05-05, 04:57
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Vilka skulle säga att dom är skit? Med M1 har Mac fått ett ordentligt uppsving. Håller med dig i övrigt; känslan går inte att jämföra.

Stationär är jag fortfarande Windows, men ska man ha en laptop finns det ingen anledning att inte köpa en Mac.

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vilka säger det? Apples Macbooks har ju blivit urstarka på senare år, sedan de gav upp butterflykeyboard och utvecklade sina egna processorer. Förra och denna generationens macbooks är toppen.
OK "skit" kanske är att ta i, men de äldre modellerna föredras ofta, nu kanske jag är ute och cyklar men batteritiden klagas det ofta på också:
https://www.digitaltrends.com/comput...-battery-life/

Sedan touch-baren var ingen höjdare heller och prissättningen.

Men vafan, finns ju alltid något att klaga på eller? Som sagt, efter min HP, som också var dyr, så märker man ju skillnaden ändå. Mac laptop är bättre.
Citera
2022-05-05, 05:07
Bannlyst
Smaksak! Ingen större skillnad. Mac OS är ett bättre OS än Windows. Men är man van med Windows är väl det bäst. Satsa på en Thinkpad eller HP Elitebook.
Citera
2022-05-05, 08:20
Medlem
Citat:
OK "skit" kanske är att ta i, men de äldre modellerna föredras ofta, nu kanske jag är ute och cyklar men batteritiden klagas det ofta på också:
https://www.digitaltrends.com/comput...-battery-life/

Sedan touch-baren var ingen höjdare heller och prissättningen.

Men vafan, finns ju alltid något att klaga på eller? Som sagt, efter min HP, som också var dyr, så märker man ju skillnaden ändå. Mac laptop är bättre.

De har marknadens bästa batteritid, så svårt att se att någon skulle klaga över det. Prissättningen är satt efter vad marknaden är villig att betala för en av de bästa produkterna inom segmentet. Det är helt enkelt en riktigt bra dator. Att påstå att den skulle vara skit visar bara på bristande kunskap inom området.
Citera
2022-05-06, 01:05
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
De har marknadens bästa batteritid, så svårt att se att någon skulle klaga över det. Prissättningen är satt efter vad marknaden är villig att betala för en av de bästa produkterna inom segmentet. Det är helt enkelt en riktigt bra dator. Att påstå att den skulle vara skit visar bara på bristande kunskap inom området.
Det kan ändå vara för högt prissatt, trots att folk är villiga att köpa det. Bara en autistisk värld är detta ett motargument. Det var lite min poäng. Windows är så mycket sämre att folk är villiga att betala mera för en Mac laptop som är i överpris.

Sedan om batteritiden, så länkade jag till en artikel som diskuterade just att det inte är marknadens bästa. Har inte jämfört själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in