2022-05-04, 14:04
Medlem
wertyns avatar
Jag har ett par frgor.

Jag har skt en utbildning och har nu ftt en lnk fr att boka in ett antagningsprov. Det r enligt dem ett prov som testar analys- och problemlsningsfrmgan och r ett sdant prov som man inte kan plugga till. Ngon som har gjort provet och kan bertta vad jag kan frvnta mig?

Ngon som gtt ngon utbildning p Nackademin det senaste och kan bertta vad ni tyckte? Grna ngon av deras utbildningar p distans.
Citera
2022-05-04, 23:00
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Jag har ett par frgor.

Jag har skt en utbildning och har nu ftt en lnk fr att boka in ett antagningsprov. Det r enligt dem ett prov som testar analys- och problemlsningsfrmgan och r ett sdant prov som man inte kan plugga till. Ngon som har gjort provet och kan bertta vad jag kan frvnta mig?

Ngon som gtt ngon utbildning p Nackademin det senaste och kan bertta vad ni tyckte? Grna ngon av deras utbildningar p distans.

Frra ret bestod "provet" av ett hejdlst lngt antal personlighetsfrgor, ungefr som frgor man kan f svara p vid vissa arbetsintervjuer. Min vn gjorde testet och hade nog frvntat sig ett annat typ av test.

Hade svrt att se vad det har med ens problemlsningsfrmga att gra.
Antar att de vill undvika en viss typ av mnniskor som inte stmmer verens med en "normal" personlighet?
Citera
2022-05-05, 07:30
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Frra ret bestod "provet" av ett hejdlst lngt antal personlighetsfrgor, ungefr som frgor man kan f svara p vid vissa arbetsintervjuer. Min vn gjorde testet och hade nog frvntat sig ett annat typ av test.

Hade svrt att se vad det har med ens problemlsningsfrmga att gra.
Antar att de vill undvika en viss typ av mnniskor som inte stmmer verens med en "normal" personlighet?

Oj, det var vldigt lngt ifrn vad jag trodde. Jag kan frst om dom vill gra ngon form av intervju, det r ju inte ovanligt, men lite mrkligt om dom paketerar det som "prov" och pratar om analys- och problemlsningsfrmga. Ska bli spnnande att se om det r samma typ av prov i r eller om dom gjort om det.
Citera
2022-05-05, 12:12
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Oj, det var vldigt lngt ifrn vad jag trodde. Jag kan frst om dom vill gra ngon form av intervju, det r ju inte ovanligt, men lite mrkligt om dom paketerar det som "prov" och pratar om analys- och problemlsningsfrmga. Ska bli spnnande att se om det r samma typ av prov i r eller om dom gjort om det.

Minns bland annat en del dr det var bilder p mnniskors ansiktsuttryck och man skulle svara p vilken knsla personen hade, glad eller arg osv.

Ja, min vn hade frberett sig genom att plugga koder, men det var ju lngt ifrn vad provet handlade om.

Hade varit intressant att f svar frn fler som gjort provet innan hr
Citera
2022-05-13, 20:07
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Minns bland annat en del dr det var bilder p mnniskors ansiktsuttryck och man skulle svara p vilken knsla personen hade, glad eller arg osv.

Ja, min vn hade frberett sig genom att plugga koder, men det var ju lngt ifrn vad provet handlade om.

Mrkligt. Undra vad dom vill ha ut av det. Jag gissar ju att det i alla fall inte kommer vara ngot som r specifikt inriktat mot ngon av utbildningarna, eftersom alla gr samma prov oavsett vilken av deras utbildningar man skt.

Det hade som du sger varit intressant att f svar frn ngon som gjort testet och jag r lite frvnad ver att det inte r ngon av dessa som hittat hit. Det r ju nd rtt mnga skande per r totalt till skolan och FB r ju inte direkt ngot litet skitforum som ingen hnger p.
Citera
2022-06-13, 11:12
Medlem
wertyns avatar
Citat:

Nu har jag gjort testet. Det var fyra delprov.
1. Det frsta i sprkfrstelse (svenska) i tre delar. A) Man fick ngra alternativ p ord som skulle sttas in i en mening. B) Vlja det rttstavade ordet av tv alternativ. C) Vlja rtt betydelse av ett ord av ngra alternativ.

2. Textfrstelse (svenska). Man fick en text uppdelad p ngra flikar och sedan ett gng med pstenden som man skulle svara sant, falskt eller oklart p baserat p informationen i texten.

3. Ett lite mer traditionellt "IQ-test" som var upplagt som sudoku men med figurer istllet fr siffror.

4. ven det ett "IQ-test-inspirerat" prov. Man fick en rad med figurer som skulle flja ett mnster och s skulle man peka ut den som avvek frn mnstret.

Inget direkt flummigt s dom har nog valt en annan testleverantr sedan din vn gjorde testet.
Citera
2022-06-13, 16:23
Medlem
Citat:
Nu har jag gjort testet. Det var fyra delprov.
1. Det frsta i sprkfrstelse (svenska) i tre delar. A) Man fick ngra alternativ p ord som skulle sttas in i en mening. B) Vlja det rttstavade ordet av tv alternativ. C) Vlja rtt betydelse av ett ord av ngra alternativ.

2. Textfrstelse (svenska). Man fick en text uppdelad p ngra flikar och sedan ett gng med pstenden som man skulle svara sant, falskt eller oklart p baserat p informationen i texten.

3. Ett lite mer traditionellt "IQ-test" som var upplagt som sudoku men med figurer istllet fr siffror.

4. ven det ett "IQ-test-inspirerat" prov. Man fick en rad med figurer som skulle flja ett mnster och s skulle man peka ut den som avvek frn mnstret.

Inget direkt flummigt s dom har nog valt en annan testleverantr sedan din vn gjorde testet.

Hmm, intressant, ska ocks skriva provet idag , sista dagen givetvis

Frsker frbereda mig s gtt det nu gr men svrt om man inte vet vad provet bestr av mer specifikt...

Nn som vet om det r samma prov eller olika prov beroende p vilken utbildning man skt?

Infr mitt prov str det:
Antagningsprovet bestr utav 4 delar:
Ett induktivt logiskt test som tar 5 minuter att slutfra. 
Ett deduktivt logiskt test som tar 6 minuter att slutfra. 
Ett verbalt test som tar ca 12 minuter att genomfra.
Ett test i svensk sprkfrdighet som tar ca 10 minuter att genomfra.
Citera
2022-06-13, 19:19
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikKorvberger
Hmm, intressant, ska ocks skriva provet idag , sista dagen givetvis

Frsker frbereda mig s gtt det nu gr men svrt om man inte vet vad provet bestr av mer specifikt...

Nn som vet om det r samma prov eller olika prov beroende p vilken utbildning man skt?

Infr mitt prov str det:
Antagningsprovet bestr utav 4 delar:
Ett induktivt logiskt test som tar 5 minuter att slutfra. 
Ett deduktivt logiskt test som tar 6 minuter att slutfra. 
Ett verbalt test som tar ca 12 minuter att genomfra.
Ett test i svensk sprkfrdighet som tar ca 10 minuter att genomfra.

Jag lste att det r samma, det stod samma i mina instruktioner, sedan kan skert varje prov diffa lite med exakt vilka frgor som kommer. Om du inte hunnit gra det s r ett tips att kolla aon test p youtube, jag knner att jag borde ha gjort det innan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in