2022-05-04, 14:04
Medlem
wertyns avatar
Jag har ett par frågor.

Jag har sökt en utbildning och har nu fått en länk för att boka in ett antagningsprov. Det är enligt dem ett prov som testar analys- och problemlösningsförmågan och är ett sådant prov som man inte kan plugga till. Någon som har gjort provet och kan berätta vad jag kan förvänta mig?

Någon som gått någon utbildning på Nackademin det senaste och kan berätta vad ni tyckte? Gärna någon av deras utbildningar på distans.
Citera
2022-05-04, 23:00
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Jag har ett par frågor.

Jag har sökt en utbildning och har nu fått en länk för att boka in ett antagningsprov. Det är enligt dem ett prov som testar analys- och problemlösningsförmågan och är ett sådant prov som man inte kan plugga till. Någon som har gjort provet och kan berätta vad jag kan förvänta mig?

Någon som gått någon utbildning på Nackademin det senaste och kan berätta vad ni tyckte? Gärna någon av deras utbildningar på distans.

Förra året bestod "provet" av ett hejdlöst långt antal personlighetsfrågor, ungefär som frågor man kan få svara på vid vissa arbetsintervjuer. Min vän gjorde testet och hade nog förväntat sig ett annat typ av test.

Hade svårt att se vad det har med ens problemlösningsförmåga att göra.
Antar att de vill undvika en viss typ av människor som inte stämmer överens med en "normal" personlighet?
Citera
2022-05-05, 07:30
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Förra året bestod "provet" av ett hejdlöst långt antal personlighetsfrågor, ungefär som frågor man kan få svara på vid vissa arbetsintervjuer. Min vän gjorde testet och hade nog förväntat sig ett annat typ av test.

Hade svårt att se vad det har med ens problemlösningsförmåga att göra.
Antar att de vill undvika en viss typ av människor som inte stämmer överens med en "normal" personlighet?

Oj, det var väldigt långt ifrån vad jag trodde. Jag kan förstå om dom vill göra någon form av intervju, det är ju inte ovanligt, men lite märkligt om dom paketerar det som "prov" och pratar om analys- och problemlösningsförmåga. Ska bli spännande att se om det är samma typ av prov i år eller om dom gjort om det.
Citera
2022-05-05, 12:12
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Oj, det var väldigt långt ifrån vad jag trodde. Jag kan förstå om dom vill göra någon form av intervju, det är ju inte ovanligt, men lite märkligt om dom paketerar det som "prov" och pratar om analys- och problemlösningsförmåga. Ska bli spännande att se om det är samma typ av prov i år eller om dom gjort om det.

Minns bland annat en del där det var bilder på människors ansiktsuttryck och man skulle svara på vilken känsla personen hade, glad eller arg osv.

Ja, min vän hade förberett sig genom att plugga koder, men det var ju långt ifrån vad provet handlade om.

Hade varit intressant att få svar från fler som gjort provet innan här
Citera
2022-05-13, 20:07
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Minns bland annat en del där det var bilder på människors ansiktsuttryck och man skulle svara på vilken känsla personen hade, glad eller arg osv.

Ja, min vän hade förberett sig genom att plugga koder, men det var ju långt ifrån vad provet handlade om.

Märkligt. Undra vad dom vill ha ut av det. Jag gissar ju att det i alla fall inte kommer vara något som är specifikt inriktat mot någon av utbildningarna, eftersom alla gör samma prov oavsett vilken av deras utbildningar man sökt.

Det hade som du säger varit intressant att få svar från någon som gjort testet och jag är lite förvånad över att det inte är någon av dessa som hittat hit. Det är ju ändå rätt många sökande per år totalt till skolan och FB är ju inte direkt något litet skitforum som ingen hänger på.
Citera
2022-06-13, 11:12
Medlem
wertyns avatar
Citat:

Nu har jag gjort testet. Det var fyra delprov.
1. Det första i språkförståelse (svenska) i tre delar. A) Man fick några alternativ på ord som skulle sättas in i en mening. B) Välja det rättstavade ordet av två alternativ. C) Välja rätt betydelse av ett ord av några alternativ.

2. Textförståelse (svenska). Man fick en text uppdelad på några flikar och sedan ett gäng med påståenden som man skulle svara sant, falskt eller oklart på baserat på informationen i texten.

3. Ett lite mer traditionellt "IQ-test" som var upplagt som sudoku men med figurer istället för siffror.

4. Även det ett "IQ-test-inspirerat" prov. Man fick en rad med figurer som skulle följa ett mönster och så skulle man peka ut den som avvek från mönstret.

Inget direkt flummigt så dom har nog valt en annan testleverantör sedan din vän gjorde testet.
Citera
2022-06-13, 16:23
Medlem
Citat:
Nu har jag gjort testet. Det var fyra delprov.
1. Det första i språkförståelse (svenska) i tre delar. A) Man fick några alternativ på ord som skulle sättas in i en mening. B) Välja det rättstavade ordet av två alternativ. C) Välja rätt betydelse av ett ord av några alternativ.

2. Textförståelse (svenska). Man fick en text uppdelad på några flikar och sedan ett gäng med påståenden som man skulle svara sant, falskt eller oklart på baserat på informationen i texten.

3. Ett lite mer traditionellt "IQ-test" som var upplagt som sudoku men med figurer istället för siffror.

4. Även det ett "IQ-test-inspirerat" prov. Man fick en rad med figurer som skulle följa ett mönster och så skulle man peka ut den som avvek från mönstret.

Inget direkt flummigt så dom har nog valt en annan testleverantör sedan din vän gjorde testet.

Hmm, intressant, ska också skriva provet idag , sista dagen givetvis

Försöker förbereda mig så gått det nu går men svårt om man inte vet vad provet består av mer specifikt...

Nån som vet om det är samma prov eller olika prov beroende på vilken utbildning man sökt?

Inför mitt prov står det:
Antagningsprovet består utav 4 delar:
• Ett induktivt logiskt test som tar 5 minuter att slutföra. 
• Ett deduktivt logiskt test som tar 6 minuter att slutföra. 
• Ett verbalt test som tar ca 12 minuter att genomföra.
• Ett test i svensk språkfärdighet som tar ca 10 minuter att genomföra.
Citera
2022-06-13, 19:19
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikKorvberger
Hmm, intressant, ska också skriva provet idag , sista dagen givetvis

Försöker förbereda mig så gått det nu går men svårt om man inte vet vad provet består av mer specifikt...

Nån som vet om det är samma prov eller olika prov beroende på vilken utbildning man sökt?

Inför mitt prov står det:
Antagningsprovet består utav 4 delar:
• Ett induktivt logiskt test som tar 5 minuter att slutföra. 
• Ett deduktivt logiskt test som tar 6 minuter att slutföra. 
• Ett verbalt test som tar ca 12 minuter att genomföra.
• Ett test i svensk språkfärdighet som tar ca 10 minuter att genomföra.

Jag läste att det är samma, det stod samma i mina instruktioner, sedan kan säkert varje prov diffa lite med exakt vilka frågor som kommer. Om du inte hunnit göra det så är ett tips att kolla aon test på youtube, jag känner att jag borde ha gjort det innan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in