Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-03, 21:43
  #1
Medlem
Tjena,
Jag har ca 3-4 hektar tomtyta i en mindre beboelig kommun i närhet till Helsingborg. Har haft det i strax över 20 år och värdet har gått upp ganska mycket. Dock har jag varit lat och inte tänkt på att använda den ytan till något vettigt som hade kunnat generera lite (mycket?) pengar vid sidan åt mitt jobb där jag får rätt så bra betalt.
Har funderat på att göra följande, men har inte påbörjat något än:
-Padelcenter
-Köpa solceller och batterier för att lagra och sälja till kommunen (undrar då om det endast går att sälja till kommunen som marken är i, eller om de går att sälja till vemsomhelst?)
-Dela upp i mindre tomtar på ca 1000kvm och sälja till privatpersoner. (Vad behövs för att få tillåtelse för att göra detta?)

Vad tycker ni? Vad hade fungerat bäst och säkrast? Vad hade krävt mindre tid? Vad är bäst gällande tid=pengar?
Vad har ni för idéer? Hade verkligen uppskattat seriösa svar.
Citera
2022-05-03, 21:45
  #2
Medlem
GylleneUttern2s avatar
Ställplatser.

Husbilsfolk är fan helt galna när det gäller ställplatser, ju mer off dess bättre. Behövs egentligen ingenting för att ta 200/natt men drar du dit ström och vatten också så kan du ta mer per dygn.
Citera
2022-05-03, 21:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern2
Ställplatser.

Husbilsfolk är fan helt galna när det gäller ställplatser, ju mer off dess bättre. Behövs egentligen ingenting för att ta 200/natt men drar du dit ström och vatten också så kan du ta mer per dygn.
Har inte så bra koll på just de som gäller husvagnar. De som äger husvagn, väljer de att ställa den under några dagar, månader, år? Och isåfall, ställer dem den även på platser som är långt ifrån där de bor?
Citera
2022-05-03, 21:50
  #4
Medlem
HeyHumphreys avatar
Bor också i en kommun i Skåne, inte lika höga kvm-priser som nära HBG dock. Men dagens fastighetspriset så finns inget er lukrativt än att sälja marken till antingen som du skriver styckvis till privatpersoner eller till större byggherrar. Även om roligast kanske vore typ paintboll osv.

Frågan är egentligen vad du vill;

Vil du ha maximerad vinst sen dra?
Vill ha anknytning kvar till stället?
Vill du skapa något genuint och skänka inspiration osv.
Citera
2022-05-03, 21:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyHumphrey
Bor också i en kommun i Skåne, inte lika höga kvm-priser som nära HBG dock. Men dagens fastighetspriset så finns inget er lukrativt än att sälja marken till antingen som du skriver styckvis till privatpersoner eller till större byggherrar. Även om roligast kanske vore typ paintboll osv.

Frågan är egentligen vad du vill;

Vil du ha maximerad vinst sen dra?
Vill ha anknytning kvar till stället?
Vill du skapa något genuint och skänka inspiration osv.
Helst vill jag ha något som jag har anknytning till, och samtidigt maximera vinsten på det. Hade varit nöjd med en extra månadslön på 40-100k. Dock har jag aldrig varit bra på att komma på idéer som kan fungera i praktiken.
Stället är ca 20-25minuter med bil från HBG, väldigt nära till Åstorp. Finns hus som ligger bara några meter bort från början av tomten. Har kollat runt lite och sett att tomtar ligger på allt från 300-600k för 1000kvm.
Citera
2022-05-03, 21:56
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad säger kommunens detaljplan om tomten? Får den bebyggas med bostäder eller med "lätt industri"?
Om inte så har du åratal av byråkrati framför dig utan någon garanti att det går vägen.
Citera
2022-05-03, 21:59
  #7
Medlem
Tråknicks avatar
Padel-boomem har ju definitivt avtagit åtminstone.
Citera
2022-05-03, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad säger kommunens detaljplan om tomten? Får den bebyggas med bostäder eller med "lätt industri"?
Om inte så har du åratal av byråkrati framför dig utan någon garanti att det går vägen.
Ingen aning om det faktiskt. Hur får jag reda på vad tomten går att använda till? Under tiden som jag ägt den har den används till bland annat odling. Men jag tror att det borde gå att använda till mer än det? Varje gång jag är där på besök får jag kommentarer om att jag ligger på en guldgruva, men hur får jag upp guldet?
Citera
2022-05-03, 22:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Padel-boomem har ju definitivt avtagit åtminstone.
Håller med där, hade nog gått i stor vinst om den tanken kom några år sen...
Citera
2022-05-03, 22:00
  #10
Medlem
Hashish odling i växthus den legala eller mindre legala sorten kan kanske ge cash ?
Citera
2022-05-03, 22:00
  #11
Medlem
Captinheros avatar
paintball bana alternativt motorcrossbana

Odla grönsaker potatis majs sallad etc

Hyr ut för konserter / festivalområde

Anordna lajv med olika teman

Odla en stor labyrint

Starta en pilbåge klubb

Utomhus bio

hyr ut till cirkus/ nöjesfält

Skaffa får och ha en stor hage

starta ett koloni område och hyr ut

finns säkert någon sekt som vill be till någon gud och göra ritual danser på dina hektar också.

sälj till någon som vill starta fabrik


några spontana idéer
__________________
Senast redigerad av Captinhero 2022-05-03 kl. 22:03.
Citera
2022-05-03, 22:02
  #12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokosbullen33
Ingen aning om det faktiskt. Hur får jag reda på vad tomten går att använda till? Under tiden som jag ägt den har den används till bland annat odling. Men jag tror att det borde gå att använda till mer än det? Varje gång jag är där på besök får jag kommentarer om att jag ligger på en guldgruva, men hur får jag upp guldet?

Ring kommunen och fråga vad detaljplanen för området säger. Inte svårare än så.

Tror du t.o.m kan få fram det på lantmäteriets hemsida där man söker på tomtbeteckningar, men inte säker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback