• 1
  • 2
2022-05-02, 22:28
Medlem
Hej
Jag är på jakt efter ett större hus, då kommer jag behöva låna ca 3 mkr.
jag fick lönelöfte för 5 månader sedan med ränta på 1.3% som var giltig i 1 månad.
nu har de uppdaterat ränteerbjudandet i lånelöftet och höjt det till 1,69% .

Jag är inte i jätte akut läge, jag menar jag skulle kunna vänta något år till i mitt befintliga bostad.
Jag tänker att med höjd ränta så kommer bostadspriserna att kanske sjunka.

så jag funderar på att avvakta med att köpa just nu både för att undvika att hamna i att betala hög ränta och även för att undvika att betala för mycket för hus som kanske går ner i priset om något år pga nya räntenivån.

eller ska jag gå vidare med att köpa och binda mig på 1 års ränta på ca 1.7% ?
Citera
2022-05-02, 22:34
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h131200
Hej
jag fick lönelöfte för 5 månader sedan med ränta på 1.3% som var giltig i 1 månad.

Jag är inte i jätte akut läge, jag menar jag skulle kunna vänta något år till i mitt befintliga bostad.

så jag funderar på att avvakta med att köpa just nu både för att undvika att hamna i att betala hög ränta och även för att undvika att betala för mycket för hus som kanske går ner i priset om något år pga nya räntenivån.

Beror nog på vem du frågar. Men ränteläget ser inte ut att ljusna det närmsta då riksbanken har annonserat att de fortsatt ämnar höja räntan succesivt. Bankerna kommer om jag får gissa att följa efter och därav tror jag att det kommer att fortsätta några år. Vi har legat på grymt låg ränta i många år och bedömare har mer eller mindre väntat på att räntan ska gå upp igen.
Citera
2022-05-02, 22:35
Medlem
elmhedens avatar
Det kan endast du svara på, det beror på så många parametrar. Vad du får för ditt nuvarande boende nu/sen, köper du "upp" eller "ner", vad din månadskostnad blir nu/sen, hur marknad/utbud ser ut nu/sen...

Om du verkligen vill bo där och har tänkt bo där i ett längre tidsperspektiv alltså >10 år och har råd med ett ränteläge på nånstans 5-7% så kan du ju fundera på saken. I alla kortare perspektiv skulle jag avvakta. Men jag är försiktig av mig.
Citera
2022-05-02, 23:35
Medlem
Räntan kan stiga ännu mer lika som den kan gå ner igen. Allt är oklart. Men ja hittar du rätt och räknar på alla kostnader kan det löna sig, likasom det kan bli dyrt och att du inte får tillbaka pengarna.
Citera
2022-05-03, 07:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Räntan kommer säkerligen gå upp och det kommer göra att priserna på boende går ner en aning.
Ingen som vet om det kommer bli en lugn nergång eller ett ras utan det får framtiden utvisa.
Om du köper nu så får du köpa dyrt och då kanske få 1,7% i ränta eller så väntar du två år och köper lite billigare mot 2-3% ränta.

Det går alltid att förhandla om räntan så att säga ja till det första förslaget från banken är sällan bra. Kolla med flera andra banker och ställ dem mot varandra. De riktigt duktiga kan fortfarande få under 1% ränta.
Allt beror också på hur din ekonomi ser ut och belåningsgraden på ditt boende du ska köpa.

Lycka till
Citera
2022-05-03, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h131200
Hej

Om bostadspriserna sjunker så sjunker även ditt lånelöfte, och det är inte säkert att du ens kommer att ha råd mer samma bostad. Givet att du inte sitter på flera miljoner cash.
Citera
2022-05-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Om bostadspriserna sjunker så sjunker även ditt lånelöfte, och det är inte säkert att du ens kommer att ha råd mer samma bostad. Givet att du inte sitter på flera miljoner cash.

Fattar inte riktigt. Borde inte lånelöftet sjunka proportionerligt med bostadspriset? Då har TS råd ändå.
Citera
2022-05-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Fattar inte riktigt. Borde inte lånelöftet sjunka proportionerligt med bostadspriset? Då har TS råd ändå.

Banker drar normalt sett in på antal lånelöften i takt med att konjunkturen ändras, eller försvagad ekonomi på samhällsnivå
Citera
2022-05-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Banker drar normalt sett in på antal lånelöften i takt med att konjunkturen ändras, eller försvagad ekonomi på samhällsnivå

Har du källa på det? Enda jag känner till som påverkar lönelöftena är kalkylräntan (vilken ränta ekonomin ska klara) vilket är 6-7 % beroende på bank.
Citera
2022-05-03, 13:59
Medlem
Om det är någon gång man bör vänta 6-12 månader, om det är ett realistiskt val, så är det definitivt just nu.
Citera
2022-05-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om det är någon gång man bör vänta 6-12 månader, om det är ett realistiskt val, så är det definitivt just nu.

Samtidigt sa många det även under finanskrisen, sättningen -17/-18 och inledningen av corona. Minskade ju då högst 10 % tillfälligt innan det fortsatte upp. Sanningen är att ingen vet. Bättre att gå utefter sina behov så länge man har bra ekonomiska marginaler.
Citera
2022-05-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Samtidigt sa många det även under finanskrisen, sättningen -17/-18 och inledningen av corona. Minskade ju då högst 10 % tillfälligt innan det fortsatte upp. Sanningen är att ingen vet. Bättre att gå utefter sina behov så länge man har bra ekonomiska marginaler.
Skulle absolut inte säga att det vore fel att vänta vid corona heller. Är rent av övertygad om att väldigt, väldigt många dåliga affärer gjordes där.

Dock stor skillnad mot nu. Det handlade om en pandemi, som spekulerades kunna skapa en ekonomisk kris. Politiker valde att rädda bostadsmarknaden från ekonomisk påverkan.

Nu har vi istället en ekonomisk kris. Finns alltså inte så mycket politiker kan göra för att värja sig ifrån den.

Sen har du helt rätt i att behov styr. Bostaden är många människors viktigaste konsumption i hela livet, då kan det få kosta. Men nu handlade det om valet givet att det är fullt realistiskt att vänta map behov.

EDIT: och folk tjänade mycket pengar (alt fick en bättre bostad) om de väntade just 6-12 månader 17/18 eller under finanskrisen, så dina exempel är väldigt märkliga. I snitt 10-15%.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-05-03 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in