• 1
  • 2
2022-05-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Har du källa på det? Enda jag känner till som påverkar lönelöftena är kalkylräntan (vilken ränta ekonomin ska klara) vilket är 6-7 % beroende på bank.

Absolut, nu senast Cervenka talar om det, Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/minekonom...yr-kan-den-bli
Citera
2022-05-05, 07:56
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om det är någon gång man bör vänta 6-12 månader, om det är ett realistiskt val, så är det definitivt just nu.

Jag försöker sälja av nu istället för om 2-3år som var planerat.

Nästa bostadsköp blir i Spanien och jag antar att det är samma som gäller där
dvs avvakta lite i hopp om lägra priser.. köper kontant så påverkas inte av räntorna
Citera
2022-05-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag försöker sälja av nu istället för om 2-3år som var planerat.

Nästa bostadsköp blir i Spanien och jag antar att det är samma som gäller där
dvs avvakta lite i hopp om lägra priser.. köper kontant så påverkas inte av räntorna
Då har du valutarisken istället, och den påverkas av räntan. Inflationen är högre i eurozonen än i Sverige, så finns risk att ECB behöver höja räntan mer än RB, vilket bör stärka eur mot sek.

Vid en större kris bör större valutor gynnas mer än små, då folk hellre sitter med usd eller eur än sek i en global kris. Alltså bör eur/usd stärkas mot sek i ett sådant läge också.

Så även om priserna på bostäder faller i Spanien, kan det bli dyrare för en svensk att köpa ändå.
Citera
2022-05-06, 07:42
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Då har du valutarisken istället, och den påverkas av räntan. Inflationen är högre i eurozonen än i Sverige, så finns risk att ECB behöver höja räntan mer än RB, vilket bör stärka eur mot sek.

Vid en större kris bör större valutor gynnas mer än små, då folk hellre sitter med usd eller eur än sek i en global kris. Alltså bör eur/usd stärkas mot sek i ett sådant läge också.

Så även om priserna på bostäder faller i Spanien, kan det bli dyrare för en svensk att köpa ändå.
Intressant.. så långt har jag inte tänkt
Kanske bra att säkra kortsiktigt på ett valutakonto då
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-05-06 kl. 08:14.
Citera
2022-05-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Intressant.. så långt har jag inte tänkt
Kanske bra att säkra kortsiktigt på ett valutakonto då
Gör som ett månadssparande, sätt över mindre summor till ditt valutakonto en gång i månaden eller liknande, så sprider du risken iaf. Förutsatt att det inte kostar pengar givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in