Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-02, 13:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Det värsta är ju markhyrorna (tomträttsavgälderna). Det finns kommuner som Göteborg som höjer med flera hundra procent.

https://www.gp.se/debatt/orimligt-at...ent-1.55662813

Det är ju därför man bor i en BRF med friköpt tomt. Vet att många villaägare i min hemort fått sig en rejäl prischock. Antar att det finns hyresrätter på tomter med markhyra också.
Citera
2022-05-02, 13:50
  #14
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Klistrar in från en bostadsannons:

Avgifter
Eventuellt höjer man avgiften något p.g.a. att man inte höjt avgiften på länge, att man sedan innan inkluderat bredband i avgiften samt även med hänsyn till inflationen i samhället. Beslut tas i juni.

Så det är inte bara räntan som höjs utan även avgiften. Som väntat.

Hur tar bolånetorskar denna dubbelmacka? Sen tillkommer mat, transport, energi...

Blir inte ett kul 2022 för er med stora bolån.

Andelen BRF:er som är skuldfria är inte så hög. Ränteökningen kommer slå med trippel effekt mot BRF:er.

1. Räntan går upp så bostadspriset går ner då indivdens lån blir dyrare.
2. Räntan går upp så avgiften går upp så föreningens lån blir dyrare.
3. Priset pressas ytterligare eftersom pris på en BRF hänger ihop med avgiften, högre avgift = lägre pris.
Citera
2022-05-02, 13:57
  #15
Avstängd
WatchItNows avatar
BRF har gått upp oavbrutet i 14 år, kanske dags för en lugnare fas.

En BRF är som ett företag, de måste gå åtminstone jämnt upp. Om kostnader för bredband TV, el, värme osv går upp så kommer avgiften att höjas i exakt samma grad.

Värst är det i föreningar med stora lån. De ligger i bästa fall på 1% nu, men när de skrivs om nästa gång, kan vara redan i år, så blir räntan kanske 3-4% och räntekostnaderna kan lätt 4-dubblas i en överbelånad förening. Det 1000-lappar i månaden och jag har själv räknat på föreningar där avgiften går upp från 5.000 till 10.000 kr i månad om räntorna blir 5%.

Jag är lite osäker på HR. Hyran bestäms av bruksvärdessystemet, men om en parameter där är vad det kostar att bo i BR så kommer hyror också att gå upp. Åtminstone går hyran upp med merkostnaden för värme el osv.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-02 kl. 14:00.
Citera
2022-05-02, 13:57
  #16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
No shit TS.

Det ska liksom alla BRF:er göra över tid. På sistone har det ju handlat om cirka 2% per år.

Även om de många väntar för länge och chockhöjer inför renoveringar eller tar ut för mycket i avgift för länge.
Citera
2022-05-02, 14:05
  #17
Medlem
Flyttade in i min bostadsrätt 2018, först nu ska min avgift höjas med 2% pga ökade kostnader, så jag överlever nog
Citera
2022-05-02, 14:19
  #18
Avstängd
Skevsosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Visst kostnader för energi kanske kommer öka tillfälligt, tills Europa börjar fixa egen energi istället för förlita sig på diktaturer med gas... Men detta är ett tillfälligt och övergående problem.

Tror kostnader för annat kommer stiga mer.

"Tillfälligt och övergående problem" Före det att Norge hittade olja har Sverige importerat energi från diktaturer i mer än 100 år. Lagom tillfälligt, du.

Man handlar med diktaturer. Vi handlar ju som satan med Kina, exempelvis.
Citera
2022-05-02, 14:22
  #19
Medlem
fortfarande bästa bostadsformen
Citera
2022-05-02, 14:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Klistrar in från en bostadsannons:

Avgifter
Eventuellt höjer man avgiften något p.g.a. att man inte höjt avgiften på länge, att man sedan innan inkluderat bredband i avgiften samt även med hänsyn till inflationen i samhället. Beslut tas i juni.

Så det är inte bara räntan som höjs utan även avgiften. Som väntat.

Hur tar bolånetorskar denna dubbelmacka? Sen tillkommer mat, transport, energi...

Blir inte ett kul 2022 för er med stora bolån.
Men den stora massan av fastighetsägare är in te högt belånade och sitter bättre till än de som sitter fast i hyresträsket.
Citera
2022-05-02, 14:48
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Klistrar in från en bostadsannons:

Avgifter
Eventuellt höjer man avgiften något p.g.a. att man inte höjt avgiften på länge, att man sedan innan inkluderat bredband i avgiften samt även med hänsyn till inflationen i samhället. Beslut tas i juni.

Så det är inte bara räntan som höjs utan även avgiften. Som väntat.

Hur tar bolånetorskar denna dubbelmacka? Sen tillkommer mat, transport, energi...

Blir inte ett kul 2022 för er med stora bolån.

Tja generellt är lån på 15-30k per kvm vanligt i förorterna. I innerstan däremot är de flesta föreningar skuldfria i princip. Bortsett från nybyggen i utkanterna av tullarna.

Förortspriserna lär påverkas betydligt mer än innerstan.

https://unikfast.se/bostad/torsplan-...674_1917370905

En riktig godbit som redan har en hög avgift för att vara innanför tullarna. 500msek i lån i föreningen...
Citera
2022-05-02, 14:49
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Andelen BRF:er som är skuldfria är inte så hög. Ränteökningen kommer slå med trippel effekt mot BRF:er.

1. Räntan går upp så bostadspriset går ner då indivdens lån blir dyrare.
2. Räntan går upp så avgiften går upp så föreningens lån blir dyrare.
3. Priset pressas ytterligare eftersom pris på en BRF hänger ihop med avgiften, högre avgift = lägre pris.

I Stockholms innerstad skulle jag säga att 8 av 10 BRFer har max 3000 per kvm I lån. Smällen tas utanför tullarna där du i vissa fall kommer få en avgift på 12-13k för en liten trea
Citera
2022-05-02, 15:01
  #23
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Samtidigt är min bild att många BRFer amorterar mycket under lågränteåren utan att sänka avgifterna särskilt mycket, så många kommer nog klara sig utmärkt utan några höjningar att tala om.

Min erfarenhet är den motsatta. Både från ställen där jag bott och ställen jag satt mig in i ekonomin hos innan jag potentiellt lagt ett bud.

Föreningar som tänker på framtiden och långsiktigt ekonomiskt upplever jag mycket ovanligt. Min spaning är att föreningar reflekterar privatpersoner i samhället ganska bra.

Låga räntor tar folk som billigt att låna i stället för som billigt att betala av sina lån. Kan man sänka de kortsiktigt löpande kostnaderna för att minska på avgiften i dag, då gör man det.

Jag har sett föreningar göra allt möjligt vansinnigt. De har lagt om taket med lånade pengar de budgeterar att betala av på 50 år, så att halva lånet är kvar när taket ruttnat bort. De har valt att mura om fasaden mitt i vintern för att hantverkarna var billigare då, men murbruk som i stället håller sig en tredjedel av tiden jämfört om den fått bränna i plusgrader.

Det verkar t.o.m. vara mer kortsiktigt tänk i föreningar än hos privatpersoner, kanske för att man ändå inte planerar att bo kvar när det skiter sig.

De föreningar med god ekonomin och långsiktigt tänk brukar vara de som haft någon som kämpade för detta 50 år sedan, och därefter har efterkommande fattat att det lönar sig.
Citera
2022-05-02, 15:25
  #24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Min erfarenhet är den motsatta. Både från ställen där jag bott och ställen jag satt mig in i ekonomin hos innan jag potentiellt lagt ett bud.

Föreningar som tänker på framtiden och långsiktigt ekonomiskt upplever jag mycket ovanligt. Min spaning är att föreningar reflekterar privatpersoner i samhället ganska bra.

Låga räntor tar folk som billigt att låna i stället för som billigt att betala av sina lån. Kan man sänka de kortsiktigt löpande kostnaderna för att minska på avgiften i dag, då gör man det.

Jag har sett föreningar göra allt möjligt vansinnigt. De har lagt om taket med lånade pengar de budgeterar att betala av på 50 år, så att halva lånet är kvar när taket ruttnat bort. De har valt att mura om fasaden mitt i vintern för att hantverkarna var billigare då, men murbruk som i stället håller sig en tredjedel av tiden jämfört om den fått bränna i plusgrader.

Det verkar t.o.m. vara mer kortsiktigt tänk i föreningar än hos privatpersoner, kanske för att man ändå inte planerar att bo kvar när det skiter sig.

De föreningar med god ekonomin och långsiktigt tänk brukar vara de som haft någon som kämpade för detta 50 år sedan, och därefter har efterkommande fattat att det lönar sig.

Ja, min erfarenhet av en handfull föreningar behöver förstås inte säga något om det allmänna läget. Man kan väl också tänka sig att det skiljer sig åt, och exempelvis i Stockholm (där lägenheterna är väldigt dyra) kan man tänka sig att fler föreningar tänker kortsiktigt för att få ner avgifterna för de som bor där idag, medan man i andra städer har råd att inte vara lika kortsiktig. Eller så är det tvärtom - i Stockholm ägs bostadsrätterna av mer kapitalstarka personer och därför kan föreningarna vara mer långsiktiga?

Din erfarenhet, är det Stockholms-BRFer? Jag har inte erfarenhet av BRFer i Stockholm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback