Citat:
Ursprungligen postat av
Bidragsblatte
Ja, man kan få tomt betydligt billigare, jag hittade en tomt på 5000m2 för 1 000:- Men då var det också långt till lednignarna när man ska gräva osv.
Det du säger om resten i första stycket är det som kan göra så att kostnaderna går upp precis.
Vf skulle jag vilja ha egen brunn? Det är väl komplicerat? Jag är blatte och föredrar kommunalt vatten, enklare så och det tar aldrig slut. Nu har magasinen i vissa delar av landet tagit slut, snart i alla fall.
Älvsbyhus verkar vara nice, men dom tar också en del för dom mindre husen.
Vill du ha kommunalt vatten gäller det att det även finns möjlighet till detta där du hittar din eventuella tomt. För att ta reda på detta kan du ringa till kommunen och fråga.
Finns inte detta har du egentligen inget annat val än att fixa dig en brunn på egen hand och se hur pass drickbart vattnet är. Sedan gäller det ju även att du kan få till avloppet och placera detta på det viset att avloppsvattnet inte har en chans att förorena ditt dricksvatten. Finns många olika lösningar beroende på olika situationer och har du otur kan det bli ganska dyrt.
Där jag växte upp hade vi egen brunn och det vattnet var mycket bättre än den kommunala som finns i stan. Har man tur hittar man en bra ådra som inte sinar när det är torka.
Det bästa du kan göra är att ta reda på mer om din eventuella tomt och titta upp hur pass lämplig den är att bebygga. Finns det grannar i närheten kan du ju alltid fråga dessa hur dom löst vatten och avlopp osv.
Jepp, Älvsbyhus har höjt sina priser det sista verkar det som, men det är inte farligt. Du får ett hus som ska fixa vintrar och hålla värmen.