• 4
  • 5
2022-05-01, 15:05
Medlem
jag är snickare....lösvirkeshus är som det låter byggda av lösvirke...regel för regel...inget är färdigkapat eller ihopsattt.....byggsatserna ni hänvisar till är troligtsvis byggelement..en vägg kan va i 3 delar tex....inte lösvirke....sådana byggsatser är alltid virket i klenare dimensioner vilket innebär att du aldrig kan kompletera i samma material...vi har satt upp några stycken...gällande laminatskiva på vägg är det nått jag aldrig hört talas om...normalt använder man gippsskivor i boningshus....isolering i stuga ca 30cm...tak 50cm.....
Senast redigerad av chonard 2022-05-01 kl. 16:01.
Citera
2022-05-01, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Nä, det går att få tag i tomt bra mycket billigare än så. Själv köpte jag tomt till priset av 17 kr per kvadrat. Sedan finns det eventuella ansökningar som förhandsbesked, bygglov, utfart till allmän väg till Trafikverket, avstyckningkostnader och lagfart och redan där kan det kostat minst 100 000 extra.

Finns möjlighet till egen brunn för vatten och avlopp är också viktigt att kolla upp. På vissa platser där det finns kommunalt vatten och avlopp kan man bli tvungen att koppla på sig på detta. Där kanske vi snackar om minst 150 000 kr. Är det ett sommarställe kanske det är mer vanligt med exempelvis förbränningstoalett.

Markarbeten är också svåra att räkna på om det behövs göras något. Många säger att det är platta på mark som gäller men det kanske finns andra lösningar som krypgrund? Finns det förutsättningar för krypgrund kan det vara smidigt och kanske billigare än betongplattan.

El och fiber är inte heller direkt gratis. Jag skall koppla på mig på el och fiber framöver och bara den posten kostar runt 80-100 000 kr

Med facit i hand är det nog bättre kanske köpa ett litet torp/mindre hus som har en bättre standard och kanske lägga lite pengar på det, så slipper du förhoppningsvis alla dessa engångskostnader. Oavsett vad du köper får du alltid ha pengar över för underhåll och oväntade problem som kan kosta en hel del.

Vill du dock ändå ha ett nybyggt hus tycker jag att du skall titta på Älvsbyhus eller kanske smålandsvillan. Ta deras minsta hus som du kanske eventuellt kan bygga ut framöver när du har bättre ekonomi.

Btw, att ha ett attefallshus utan huvudbyggnad på tomten går nog inte. Då blir ditt attefallshus huvudbyggnaden, tror jag .
Ja, man kan få tomt betydligt billigare, jag hittade en tomt på 5000m2 för 1 000:- Men då var det också långt till lednignarna när man ska gräva osv.

Det du säger om resten i första stycket är det som kan göra så att kostnaderna går upp precis.

Vf skulle jag vilja ha egen brunn? Det är väl komplicerat? Jag är blatte och föredrar kommunalt vatten, enklare så och det tar aldrig slut. Nu har magasinen i vissa delar av landet tagit slut, snart i alla fall.

Älvsbyhus verkar vara nice, men dom tar också en del för dom mindre husen.
Citera
2022-05-01, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Företaget du hittat bygger dessa i färdiga byggsatser med säkert lite klenare virke på många ställen för att hålla ner priset.

Jag själv byggde en redskapsbod här hemma, hittade en ritning på JABO:s hemsida som var rätt modell men lite fel mått för mig och dessutom vekt virke. Gick till K-bygg och visade ritningen, bad en kille där plocka ihop vad jag behövde för att bygga boden men med riktigt virke, istället för 45x45 reglar så blev det 45x90 osv plus då att jag fick bygga ihop allt själv istället för att få färdiga väggpartier hemkörda.
Du kan göra exakt detsamma med din bild och enkla ritning, prata med ett byggbolag, visa bilden och säg att du vill ha byggnaden uppsatt så löser de det. Du får givetvis betala mer men du får ett vinterbonat hus med uttag, vatten, avlopp och allt där du vill ha det. Vill du flytta en vägg 10 cm eller nåt så löser de de också.

Nu är priserna hutlösa på virke men det är bara pengar.
Tack Bara en fråga. Det är ju samma virke över hela huset skulle jag tro? Jag vet vad en byggsats är, men man märker att alla inte syftar på samma sak i tråden, när du skriver färdig byggsats menar du att vissa delar redan har satts ihop innan dom monteras upp?
Citera
2022-05-01, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om du läser lite själv på poolhus sida så framhår det tydligt att det enda som ingår är en brädhög och lite fönster. Så räkna med 2-3 miljoner innan du är klar + tomt, avlopp, el och alla avgifter mm.
Jo, det stämmer säkert väldigt bra, jag ringde attefalls24 för 7 mån sen typ och dom sa samma. Jag tror det kan vara samma företag egentligen, bara att ena är underleverantör kanske?
Citera
2022-05-01, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Dessa är ju alla kataloghus !! Tunna väggar dessutom. Hur ska du värma på vintern?
Man får helt enkelt be ett byggföretag vinterbona som vissa nämnt samt isolera lite extra. Det går inte annars. Man fryser till is.
Citera
2022-05-01, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej. Om du ska ge dig på att bygga hus är det viktigt att du vet vad saker heter. Du kan inte säga precis tvärt om mot vad du menar och bara tänka "äh, folk hajjar ändå...".

(Det är samma med det där "laminera" som du skriver flera gånger, som ingen förstår vad du menar.)

Firmorna du länkar till säljer byggsatser. Du får alltså en sats med material som firman har plockat ihop åt dig, eller kan det även vara någon slags moduler som är hopspikade på fabrik.

När du bygger lösvirkeshus åker du till brädgårn och köper plank och reglar som du sedan själv sågar till och spikar ihop.
Ok tack för infon, märker nu att du givetvis har rätt. Jag är blatte! Tack.
Citera
2022-05-01, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det där är illustrationer. De visar hur man kan fixa till sitt hus. Det är möbler och liknande med på bilderna också. De ingår inte heller. Titta på ritningen som finns. Huset är helt tomt invändigt. Eftersom kök och badrum är en väldigt stor del av byggkostnaderna så hade de varit väldigt tydliga med om de verkligen hade varit med.

Tänk också på att det inte är vatten eller avlopp draget i byggsatsen. Så det är väldigt svårt att ha ett kök och ett badrum installerat med den begränsningen.

Men om du verkligen undrar på detta - varför kontaktar du inte företaget och frågar dem? Forummedlemmarna ser exakt samma information som du kan se på hemsidan.

Ett annat tips är att posta en fråga på forumet byggahus.se i stället. Där kommer du att få mycket bättre svar än här.
Byggahus.se rockar, ska fråga där, tack.

Så det är alltså illustrationer, det borde en blatte som mig faktiskt fattat.

Jag antar att dom menar att man kan få plats med ett kök med det virket och den färdiga satsen dom säljer iaf? Visst är det så åtminstone?
Citera
2022-05-01, 16:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatte
Tack Bara en fråga. Det är ju samma virke över hela huset skulle jag tro? Jag vet vad en byggsats är, men man märker att alla inte syftar på samma sak i tråden, när du skriver färdig byggsats menar du att vissa delar redan har satts ihop innan dom monteras upp?

Lite olika, antingen är det en färdigsågad brädhög du får hem där varje bräda är märkt vart den ska sitta eller så kan det vara färdigbyggda väggelement som man sätter ihop. Du får läsa manualen för att se hur det ser ut just i detta fall.
Citera
2022-05-01, 16:58
Medlem
Citat:
sitter ofta ihop i så stora stycken så två man kan montera dom...vissa behövs en mindre kran till.....de vi satt upp har varit sektioner på 120cm breda....det finns faktiskt några undantag....om tex en arkitekt ritar en byggnad i trä så finns det idag dataprogram som skissar upp varje enskild detalj...som sedan sågas upp på en fabrik...så var det sissta huset vi byggde gjort.....kom ent var kompliserat med flera plan å olika taknivåer... lastbil med flera tusen detaljer med ett nummer på...allt passade perfektt men vilket jobb....ett stort svårt pussel kan man säga.....blev inget spill överhuvudtaget....bara sett detta en gång...
Senast redigerad av chonard 2022-05-01 kl. 17:06.
Citera
2022-05-01, 19:47
Medlem
Köp ett gammalt torp o renovera kan funka. De är ofta timrade innanför fodret.
Citera
2022-05-01, 20:57
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ja, man kan få tomt betydligt billigare, jag hittade en tomt på 5000m2 för 1 000:- Men då var det också långt till lednignarna när man ska gräva osv.

Det du säger om resten i första stycket är det som kan göra så att kostnaderna går upp precis.

Vf skulle jag vilja ha egen brunn? Det är väl komplicerat? Jag är blatte och föredrar kommunalt vatten, enklare så och det tar aldrig slut. Nu har magasinen i vissa delar av landet tagit slut, snart i alla fall.

Älvsbyhus verkar vara nice, men dom tar också en del för dom mindre husen.
Vill du ha kommunalt vatten gäller det att det även finns möjlighet till detta där du hittar din eventuella tomt. För att ta reda på detta kan du ringa till kommunen och fråga.

Finns inte detta har du egentligen inget annat val än att fixa dig en brunn på egen hand och se hur pass drickbart vattnet är. Sedan gäller det ju även att du kan få till avloppet och placera detta på det viset att avloppsvattnet inte har en chans att förorena ditt dricksvatten. Finns många olika lösningar beroende på olika situationer och har du otur kan det bli ganska dyrt.

Där jag växte upp hade vi egen brunn och det vattnet var mycket bättre än den kommunala som finns i stan. Har man tur hittar man en bra ådra som inte sinar när det är torka.

Det bästa du kan göra är att ta reda på mer om din eventuella tomt och titta upp hur pass lämplig den är att bebygga. Finns det grannar i närheten kan du ju alltid fråga dessa hur dom löst vatten och avlopp osv.

Jepp, Älvsbyhus har höjt sina priser det sista verkar det som, men det är inte farligt. Du får ett hus som ska fixa vintrar och hålla värmen.
Citera
2022-05-03, 16:55
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
1. Köp befintligt torp med egen brunn och utedass/mulltoa.
2. Gör om huset till ett passivhus genom rejäl isolering.
3. Skaffa solceller och en bra kamin.
4. Lev på färre kvadrat på vinterhalvåret och fler på sommarhalvåret.

Vips har du skaffat ett billigt boende som dessutom inte är beroende av elnätet!

Helt rätt.

Det går fortfarande att bo billigt i hus, bara man tänker själv och inte köper för dyrt.

Bättre att bygga ut allt eftersom ekonomin tillåter. Tänker man att man ska bo i sitt hus kommande 10-20 åren behöver man inte ha bråttom. Förstår inte hetsen bland människorna.

Investera långsamt, bygg ut en hall ett år och en altan ett annat år – ett projekt om året! Spara undan pengar varje månad i 12 månader. Skapa ett buffertkonto.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in